Noise Cancelling voor Propellor

Lunatic

New member
Hey mensen,

Ik vroeg mij af of Noise Cancelling toegevoegde waarde heeft voor prive vliegerij
(te denken aan Cessna, Katana, Pitts, Tecnam etc)

Kan me namelijk voorstellen dat noise cancelling enkel goed functioneert in een bepaald geluidsfrequentie gebied.
En dat de eerder door mij genoemde kisten bijv daar buiten vallen?

Overigens zag ik op de DC site aparte secties voor zowel Helikopter als Militair.
Wat voor onderscheidende eigenschappen hebben deze headsets??

Wie wil ons hier een beetje in bijscholen ?

Gr
 
Headsets voor helicopters hebben andere stekkers - vraag me niet welke, of waarom.
Voor de militaire neem ik aan dat het ook zoiets zal zijn maar daar heb ik nog minder zicht op.

Terwijl we het erover hebben: het huidige systeem met twee aparte jack-stekkers, een heel courante 1/4" om te luisteren en een heel ongebruikelijke om te spreken, is wraakroepend ouderwets, zoals zoveel dingen in de vliegerij. Als ik naar mijn telefoon kijk, waar de oordopjes aangesloten worden met een enkel stekkertje van 2,5 mm ...
 
...enne wat betreft noise cancelling: ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik volg nogal wat vliegerijforums, en ik kan me niet herinneren ooit gelezen te hebben dat iemand het weggegooid geld vond. Of je er het geld voor over hebt, dat is natuurlijk de kapitale vraag. Voor mezelf heb ik nog zoveel andere dingen om geld aan uit te geven dat ik het maar houd bij mijn simpele Peltors.
 
ANR headsets werken geweldig. Ze zijn goed in staat om de monotone brom van motor en prop te onderdrukken. De eerste keer dat ik een Lightspeed Zulu droeg vond ik het bijna angstig stil.

De prop en de motor maken de meeste herrie. Een gemiddelde Cessna vliegt met ongeveer 2300 rpm in cruise. Bij een tweeblads prop komt er 4600 keer per minuut een tip voorbij. Dat betekent dat je een frequentie van ongeveer 76Hz hoort. Als je headset alles tussen de 65 en 85Hz supergoed onderdrukt dan hoor je weinig meer van je prop.

Als die Cessna een 6-cylinder 4-takt motor heeft dan zal deze bij 2300 rpm 6900 arbeidsslagen maken. De motor/uitlaat wekt dan een frequentie van 115Hz op. Je headset moet dus ook het gebied tussen 100 en 130Hz goed weten te onderdrukken.

Het verhaal wordt iets anders met Rotax motoren en andere motoren met een gearbox. De prop draait grofweg in dezelfde range, maar de motor draait op een veel hoger toerental. Het kan dus zijn dat een ANR headset afgestemd op een Cessna niet optimaal werkt in een Tecnam met een Rotax 912 4-takt op 5600rpm (187 Hz)

In de praktijk is een headset die onder de 200Hz alles onderdrukt prima. Menselijke spraak loopt van 300 - 3000Hz (telefonie kwaliteit) dus dan mis je niks van radio en intercom
 
Laatst bewerkt:
..Terwijl we het erover hebben: het huidige systeem met twee aparte jack-stekkers, een heel courante 1/4" om te luisteren en een heel ongebruikelijke om te spreken, is wraakroepend ouderwets, zoals zoveel dingen in de vliegerij. Als ik naar mijn telefoon kijk, waar de oordopjes aangesloten worden met een enkel stekkertje van 2,5 mm ...

Typisch de vliegwereld. If it ain't broken, don't fix it.

Overigens zie je steeds meer Lemo connectors, 6-pins connectors waar naast audio ook spanning geleverd wordt. Daarmee kan je ANR headsets gebruiken zonder je druk te maken over de levensduur van je batterijtjes.

Zie: http://www.aircraftspruce.com/search/search.php?s=LEMO+PANEL+CONNECTOR&x=0&y=0
 
Ik vlieg doorgaans op een Katana en moet zeggen dat de aanschaf van een ANR headset (Lightspeed Zulu) elke euro waard is gebleken. T.o.v. de DC headset die standaard in de kist aanwezig is kan ik radioverkeer veel beter volgen (wat voor mij eigenlijk de belangrijkste reden was). Daarnaast is het ook nog eens wat rustiger aan je hoofd, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is.
 
Ik hoor soms mensen zeggen dat een noise cancelling headset niet handig is, want: "Dan hoor je het geluid van de motor niet meer".

Dit is onzin: Je hoort het geluid nog steeds, echter is het veel minder hard. En daardoor is het veel minder vermoeiend en hoor je ATC beter.

Kortom: Als je het geld er voor hebt; gewoon doen. Ik heb een Sennheiser S1 Digital. Ben er heel tevreden over. Er zit een knopje op de linker-oorschelp, als je daarop drukt wordt een sample genomen van het omgevingsgeluid, en wordt het filter aangepast.
Bose A20 of Lightning Zulu zijn ook top headsets. Gewoon proberen wat het beste zit.
Probeer de headset ook even met een zonnebril op...
 
Beste mensen,

ANR headsets RULEN!!!! En het maakt niet uit wat je vliegt, ze zijn ALTIJD een toegevoegde waarde!

Ik kan me nog herinneren dat ik een hele tijd geleden in Nigeria eens een duty m'n ANR headset vergeten was en de hele dag met een standaard Telex Airman 750 op m'n hoofd zat in de Fokker 50. Ik was s'avonds KAPOT van de herrie aan m'n hoofd! En dan voornamelijk van de ATC te blèren. Met een ANR headset kan je die radio dan wat zachter zetten want hij hoeft niet boven het geluid van de kist uit te komen. En daar word je dus ook een stuk minder vermoeid door.

Mijn persoonlijke voorkeur zijn Bose headsets omdat ze iets minder "bulky" zijn, maar de lightspeed Zulu is net zo goed.

Groeten,

:radar: André :radar:
 
Beste investering die je kan doen.

Bose of Lightspeed .. dat is persoonlijk .. zelf voorkeur voor Lightspeed
 
Ik heb zelf de Lightspeed Sierra (Budgetversie van de Zulu), en ik ben er heel tevreden over. De prop/motor hoor je nog steeds, maar alleen de hogere tonen hiervan. Je kunt toerentalveranderingen dus prima opmerken, zonder het gedreun van de lagere tonen.
 
Kee, top bedankt.

Zit te denken aan de bekende headsets :

- Bose A20
- Light Speed Zulu PFX
- Sennheiser S1

Of de volgende opties? :

- Bose QC15 + Uflymike
- David Clark Headset (diverse modellen, maybe ook passief?)

Ik ga nog even wat verder researchen.

Nog iets stoms wat ik me af vroeg, sommige piloten dragen een helm.
Heeft dit geluidstechnisch voordelen?
En hoe doen ze dit met betrekking tot een headset?

Ik zie het eigenlijk niet helemaal zitten zo'n helmpje, maar als het voordelen met zich mee brengt vind ik het, het overwegen waard ;)
Waar kan je zoiets kopen? En wat zijn de kosten hiervan?

yakovlevs_%25285%2529.jpg


Thanks for the info so far
 
Mijn DC H10-13X werkt super: hele goede passieve demping, en daar bovenop de noise cancelling is helemaal geweldig.

Tip: bestel hem in Amerika, bij sporty's ofzo, scheelt veel geld.
 
Headset zit in de helm ingebouwd, maar er zijn ook versies waar je een eigen headset in kan bouwen. Doorgaans een David Clark.
Hoewel je er natuurlijk belachelijk uitziet in een Piper of Katana met een helm op zijn een flink aantal van dodelijke ongevallen veroorzaakt door schedel fracturen.
Met aerobatics met hoge G's houd zo'n helm wel je headset op de juiste plaats.
Hier wat voorbeelden:

http://www.aircraftspruce.com/menus/av/helmets.html
http://www.helmetsystems.com/alpha-helmets
http://www.aviationhelmets.com/
 
Hey mensen,

Bedankt voor alle goede reacties tot zover!

Keuze aangepast :
Bose A20
David Clark H10-13X
LightSpeed Zulu PFX
Sennheiser S1

Zit er veel verschil in de kwaliteit van de connectors?
Wordt de 6 pin Lemo de nieuwe standaard?
Of vinden jullie de Helikopter connector mooier/beter?

En heeft iemand enig idee of de H10-13X het zelfde binnenwerk heeft als de DC Pro-X?

Greetings
 
Iemand ervaring met de aux input (kabel) van de Lightspeed Sierra? Wordt de muziek gedempt op het moment dat een call is op de radio? Ik ben op zoek naar een nieuwe headset omdat mijn Bose Aviation X aan het overlijden is.
 
Lunatic. ...pfx is er nog niet .. Zulu2 is uitstekend

Xanderfly ... Ja .. Bij rt verkeer wordt muziek gemute
 
Terug
Bovenaan