Nog langer wachten op de B787....

Viper1983

New member
DRIEBERGEN - Klanten van de nieuwe Boeing 787 moeten twee jaar langer dan gepland wachten om het revolutionaire toestel toe te kunnen voegen aan hun vloot. Dit meldden vooraanstaande media waaronder Flight International. Luchtvaartanalisten verwachten zelfs een vertraging van gemiddeld 27 maanden.

Net als het geval is bij de vertraging van de A380 bij concurrent Airbus, zullen maatschappijen de schade gaan verhalen op de vliegtuigbouwer. Air Canada heeft 37 toestellen in bestelling staan en heeft, volgens Flight International, te horen gekregen dat de aflevering van het eerste toestel 24 tot 30 maanden later plaatsvindt. Januari 2012 is nu de nieuwe afleverdatum. Air Canada heeft bij het plannen van de vloot rekening gehouden met de aflevering van het eerste toestel in 2010.

De problemen waar Air Canada mee te maken krijgt, maar ook de Nederlandse maatschappij ArkeFly, is dat de vergelijkbare toestellen waar nu mee wordt gevlogen eruit moeten en oorspronkelijk zouden worden vervangen door de 787. ArkeFly vliegt met Boeing 767’s die vervangen zouden worden door de 787. Nu het nieuwe toestel langer op zich laat wachten moet de TUI-dochter opnieuw op zoek naar een tijdelijke oplossing om het gat tussen de 767 en de 787 op te vervangen. Het probleem is echter dat er geen vergelijkbare toestellen meer in de Amerikaanse woestijn staan te wachten op een afnemer. De markt van tweedehands 767's of bijvoorbeeld A330’s is zeer krap. De onderhandelingsruimte in de markt is hierdoor beperkt. Bovendien slurpt de 767 veel meer brandstof dan de 787, wat het vliegen met deze verouderde toestellen duurder maakt.

Naast Air Canada en ArkeFly heeft ook Qatar Airways te maken met de vertraging van de aflevering van de eerste Boeing 787. De maatschappij heeft een vaste order lopen van dertig toestellen en daarnaast nog eens dertig toestellen in optie staan. Het eerste toestel zou in augustus 2010 worden afgeleverd. Qatar Airways-topman Akbar Al Baker meldt dat zijn maatschappij de lopende optie op de grotere 777 gaat uitvoeren om het gat dat ontstaat door de vertraging te overbruggen.

Zowel Air Canada als Qatar Airways hebben al aangegeven compensatie te eisen bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Andere maatschappijen die potentieel in vlootproblemen komen zijn: LAN Airlines met een bestelling van 32 Boeing 787’s, Royal Jordanian met een bestelling van 11 vliegtuigen, Northwest Airlines met 18 toestellen in bestelling en All Nippon Airways.

pfff schiet lekker op.... het wordt steeds later met die kisten...
 
En nu allemaal Boeing net zo hard bashen als toentertijd Airbus met de A380! ! !

Het was natuurlijk wel te verwachten, zoveel nieuwe techniek in één toestel, dat kan (kon)niet goed gaan
 
Hoorde dat er ook weer heel voorzichtig over het terughalen van de PH-MCV gebabbeld wordt... Is 4 en een half mil in geïnvesteerd door TUI, maar apparaat heeft tot op heden nog geen meter gevlogen voor Varig... schijnt
 
Kunnen ze beter VARIG met de MVC laten vliegen, en VARIG de PR-VAO terug laten geven aan de leasemaatschappij. Deze is ook ex SAS en een zusje van de -Q, -X en -Y en dus van hetzelfde type (767-383ER) Beter voor de unoformiteit in de vloot
Alleen is deze wel weer ouder als de MCV


Iemand enig idee wanneer de leasecontracten van de huidige 767's aflopen en of die makkelijk verlengd kunnen worden?
 
AL iets bekend verder over de (voorlopige) afleveringdata's (jaartal plus kwartalen) van de 787 aan TFL?
Ook bekend of ze met de 767 blijven vliegen tot de 787 komt of komt er een tussenoplossing?
Tot wanneer lopen de leasecontracten van de huidige 3 767's?

Dit aan de hand van het artikel op luchtvaartnieuws.nl over de afleveringen van de 787 aan JAL
 
Laatst bewerkt:
TOKIO - Japan Airlines (JAL) ontvangt zijn eerste Boeing 787 Dreamliner in oktober 2009. Dat heeft de Japanse luchtvaartmaatschappij woensdag (17 september) bekendgemaakt. Aanvankelijk zou JAL vorige maand de eerste Dreamliner in gebruik hebben genomen, maar de ontwikkeling van het nieuwe Boeing-toestel is flink vertraagd. Ter compensatie neemt JAL elf vervangende vliegtuigen in gebruik.

Daarover heeft JAL deal gesloten met Boeing. Volgens de overeenkomst neemt de Japanse carrier in 2010 en 2011 negen nieuwe Boeing 767’s en twee 777’s in gebruik. Het is nog niet bekend of de toestellen worden gekocht of geleased. Ook wordt de buitendienststelling van oudere 767’s uitgesteld.

De order voor 35 Dreamliners, met een optie op nog eens twintig toestellen, blijft ongewijzigd.

Stond vandaag in luchtvaartnieuws...
 
Dikke proest, denkt iemand nog dat Akefly een 787 gaat krijgen? Bijna een wedje waard. Na verdeling van de bestelling blijft er niets meer over voor de NL-tak.
 
Mijn wedje is dat Arkefly GEEN 787 gaan krijgen en dat ze binnen 2 jaar stoppen met Ica vluchten. Daar durf ik wel een leuk bedrag voor in te leggen.
 
Als je daar een aardig bedrag tegen aan wilt gooien, ben ik benieuwt naar je info waar je dat op concludeerd. TUI heeft 23 bestellingen staan, hoe die verdeelt gaan worden en wie eerst....?
 
Die 787 zijn besteld door Tui maar die gaan echt niet naar arkefly toe, en zeg nou eerlijk wat heb je nou aan 2 a 3 787 op de Nederlandse markt daar red je het niet mee. Wat gaat er gebeuren. Arke stopt met Ica en gaat verder met It daar gaan ze mee uitbreiden. en de stoelen voor longhaul brengen ze elders onder b.v bij MP
 
Die 787 zijn besteld door Tui maar die gaan echt niet naar arkefly toe, en zeg nou eerlijk wat heb je nou aan 2 a 3 787 op de Nederlandse markt daar red je het niet mee. Wat gaat er gebeuren. Arke stopt met Ica en gaat verder met It daar gaan ze mee uitbreiden. en de stoelen voor longhaul brengen ze elders onder b.v bij MP

En nu is het mijn beurt om te lachen ;-)
Ongeveer 50% van pakketreizen naar het caraibisch gebied zijn van TUI. Dit plaats je niet ff in een Mp kist, die ook op vlootvervanging wacht (zelfde leeftijd 767's, alleen heeft TFL er 3 en Mp er 5, maar die vliegen ook nog naar Miami elke dag)
 
Laatst bewerkt:
En nu is het mijn beurt om te lachen ;-)
Ongeveer 50% van pakketreizen naar het caraibisch gebied zijn van TUI. Dit plaats je niet ff in een Mp kist, die ook op vlootvervanging wacht (zelfde leeftijd 767's, alleen heeft TFL er 3 en Mp er 5, maar die vliegen ook nog naar Miami elke dag)

Hmm, het merendeel van de Europese pakketreizen uit de Arke reisgids worden door Transavia gevlogen, dus waarom niet?
 
Juist die worden door trans gevlogen.
Maar daarom komen er ook extra 737's bij ArkeFly, zodat TUI een nog groter deel van hun eigen passagiers zelf kan vervoeren.
Het zelfde geld voor de ICA. Waarom zou je de ica operatie stoppen en de stoelen bij iemand anders in kopen? Denk dat het uiteindelijk beter is om zelf te gaan vliegen.

Maar ja.. wachten moet iedereen nog op de 787's!
Dus laten we deze discussie maar in het jaar 2010 verder voeren, misschien is er dan meer duidelijk.
 
Ach vroeger vloog TUI toch ook met MP. Van de 3 kisten is er eigenlijk maar werk voor 2. Al die vluchten naar de Antillen is een beetje opvulling. Ik zou mijn centen op DESP zetten.
 
Ach vroeger vloog TUI toch ook met MP. Van de 3 kisten is er eigenlijk maar werk voor 2. Al die vluchten naar de Antillen is een beetje opvulling. Ik zou mijn centen op DESP zetten.

Tui vloog in het verleden zowel met MP, maar ook met Air Holland en later Holland Excel. De laatste 2 zijn ArkeFly geworden. TOV 6 jaar geleden vliegen er dus nog steeds dezelfde hoeveelheid kisten, echter is de vraag naar steoelen wel gestegen. ZOlang de kisten vol zitten gaan ze echt niet stoppen en duurder inkopen bij een ander. Verder niets toe te voegen aan de post van Viper
 
Terug
Bovenaan