Viper1983
New member
DRIEBERGEN - Klanten van de nieuwe Boeing 787 moeten twee jaar langer dan gepland wachten om het revolutionaire toestel toe te kunnen voegen aan hun vloot. Dit meldden vooraanstaande media waaronder Flight International. Luchtvaartanalisten verwachten zelfs een vertraging van gemiddeld 27 maanden.
Net als het geval is bij de vertraging van de A380 bij concurrent Airbus, zullen maatschappijen de schade gaan verhalen op de vliegtuigbouwer. Air Canada heeft 37 toestellen in bestelling staan en heeft, volgens Flight International, te horen gekregen dat de aflevering van het eerste toestel 24 tot 30 maanden later plaatsvindt. Januari 2012 is nu de nieuwe afleverdatum. Air Canada heeft bij het plannen van de vloot rekening gehouden met de aflevering van het eerste toestel in 2010.
De problemen waar Air Canada mee te maken krijgt, maar ook de Nederlandse maatschappij ArkeFly, is dat de vergelijkbare toestellen waar nu mee wordt gevlogen eruit moeten en oorspronkelijk zouden worden vervangen door de 787. ArkeFly vliegt met Boeing 767’s die vervangen zouden worden door de 787. Nu het nieuwe toestel langer op zich laat wachten moet de TUI-dochter opnieuw op zoek naar een tijdelijke oplossing om het gat tussen de 767 en de 787 op te vervangen. Het probleem is echter dat er geen vergelijkbare toestellen meer in de Amerikaanse woestijn staan te wachten op een afnemer. De markt van tweedehands 767's of bijvoorbeeld A330’s is zeer krap. De onderhandelingsruimte in de markt is hierdoor beperkt. Bovendien slurpt de 767 veel meer brandstof dan de 787, wat het vliegen met deze verouderde toestellen duurder maakt.
Naast Air Canada en ArkeFly heeft ook Qatar Airways te maken met de vertraging van de aflevering van de eerste Boeing 787. De maatschappij heeft een vaste order lopen van dertig toestellen en daarnaast nog eens dertig toestellen in optie staan. Het eerste toestel zou in augustus 2010 worden afgeleverd. Qatar Airways-topman Akbar Al Baker meldt dat zijn maatschappij de lopende optie op de grotere 777 gaat uitvoeren om het gat dat ontstaat door de vertraging te overbruggen.
Zowel Air Canada als Qatar Airways hebben al aangegeven compensatie te eisen bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Andere maatschappijen die potentieel in vlootproblemen komen zijn: LAN Airlines met een bestelling van 32 Boeing 787’s, Royal Jordanian met een bestelling van 11 vliegtuigen, Northwest Airlines met 18 toestellen in bestelling en All Nippon Airways.
pfff schiet lekker op.... het wordt steeds later met die kisten...