NLS

muzieman

New member
Dag allen,

ik zit op dit moment met een boel vragen in mijn hoofd. In November kan ik aan de NLS beginnen, maar mij zijn een aantal dingen niet geheel duidelijk. ik hoop dat er hier iemand is die een en ander kan ophelderen....

IK heb gehoord dat je bij de NLS voor de volledige bedrag die je wilt lenen borg moet kunnen staan. Tot nu toe heb ik op fora gelezen dit je minimaal voor E50.000borg moet staan. Iemand die hier een duidelijk antwoord heeft?

Verder heb ik nu een goede kennis die borg voor mij wil staan. Zijn pand heeft een waarde van plus minus E110.000,= Dus ALS ik voor het gehele bedrag borg moet kunnen staan heb ik eigen geld nodig. Is het wellicht mogelijk om eventueel bij een andere bank, zeg E30.000,= te lenen en deze bij de ING bank vastzetten?

Daarna een klein vraag over de kosten voor huisvesting e.d. Dit bedrag wil ik tot een minimum beperken. Voor de acht maanden theorie die de NLS geeft kan ik mijn huur in een keer betalen met het geld dat ik nu in de vakantie verdien. Dit is inclusief geld voor de boodschappen. Dit hoef ik niet te lenen. Zit de huisvesting in Portugal inbegrepen in de prijs van de opleiding? Zo ja dan heb ik alleen zakgeld nodig in Portugal. Ik neem aan dat de vliegtickets ook allemaal in de schoolgeld inbegrepen is? Klopt dit ongeveer?

Ik wil dit graag weten, omdat ik mij kan oriënteren op andere financieringsmogelijkheden.

Als iemand de moeite wil nemen om mijn vragen te beantwoorden zou ik daar enorm blijmee zijn. Alvast bedankt,

Mussy
 
de ING komt met een lening van 128.000 euro en daarvan moet je voor 1/3 borg kunnen staan. Bij dit bedrag zit ook geld voor portugal inbegrepen.
 
Een klasgenoot van mij moest voor het gehele bedrag borg kunnen staan. Vandaar dat ik nu aan het twijfelen ben. Hartelijk dank voor je antwoord (Y)
 
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik hoopte dat iemand mij dat kan uitleggen. Anders hoor ik het aanstaande disndag tijdens mijn gesprek met de ING...
 
Ik heb het gesprek met de bank volgende week dinsdag dus... Daar zal veel toegelicht worden, maar ik wilde nu al goed voorbereid zijn, zodat ik eventueel een tweede borg vind van ongeveer 30K euro om voor de volledige lening borg te kunnen staan...
 
afsluiten lening...

afsluiten lening...

Het is idd een erg onduidelijk geheel als je mij het vraagt. Hier is mijn versie zoals IK het toen begrepen heb.
1/3 borg geldt alleen als je het bedrag op een rekening stort die vastgezet word voor de tijd dat je aflost. Voor jou zou dat zijn 128/3= +/- 43.000 euro. Let wel je kan niet bij dit bedrag zolang je geen aflossingregeling hebt ( lees een vaste baan).

Je moet het hele bedrag borg staan als je ( zoals bij je vriend) overwaarde van een huis gebruikt. Dat zou betekenen 128000 overwaarde.

Uiteindelijk heb ik geprobeerd en combinatie te doen, maar ze waren absoluut niet flexibel. Het duurt verder eeuwen voordat alles geregeld is. Ik moet wel dr bij vertellen dat de service daarna top was!

let op de bijkomende kosten/punten:
  • Notaris ( in hetgeval van overwaarde)= ongeveer 700 euri
  • Portugal duurt NIET 8 maanden, het is vaker langer dan korter! ( ik zat er 9 maanden,
  • anderen zitten er nu 11 maanden)
  • Je krijgt verder geen assistentie van de nls bij het sluiten van je lening
  • medical verlengen komt er daar ook bij ( 150 euro in portugal)

    suc10....
 
Hoe het met de lening zit bij de bank weet ik niet. De huisvesting moet allemaal door jou zelf geregeld worden.

In de tijd dat je les krijgt in Hoofddorp kan je op de campus ernaast zitten.. je kan je daarvoor inschrijven bij www.studentenwoningweb.nl en via school regelen dat je voorrang krijgt bij het verkrijgen van een kamer. De prijs is rond de 350E maar je krijgt ook huursubsidie dus ligt de prijs ronde de 300E.
Verder heb je tijdens je verblijf in Portugal 1 maand hotel inbegrepen, de andere 7 maanden moet je zelf uitzoeken. (een maand hotel waar je in zit kost ± 750E, dus de meeste proberen een kamer/huis te fixen).

Je vlieg ticket zit bij de prijs in begrepen. Mocht je met een auto gaan, dan krijg je, als ik het goed heb, iets van 275E terug.. maar dit zou je tijdens de opleiding moeten navragen mocht het veranderen..

Succes alvast en Gr.
 
gelukt?

gelukt?

@muzieman.. Is het gelukt? hope so..

@JIP: ja maar dan leer je wel goed portugees kletsen toch;)

Over de inhoud weer: hebben jullie nu wel een werkend garantie fonds??
 
SI... quero uma cerveja!!!! et mais uma!! Tu as boas memes!!! Tu es linda!!!

geen idee hoe je het schrijft maar ff on-topic....

de NLS is bezig met een volledig garantiefonds, op zich niets nieuws want zijn ze al héél lang mee bezig... Maar het is nu in zo'n vergevorderd stadium dat die over een paar klassen al in gaat... Dat heeft Landsman mij verteld toen ik met hem op de studiebeurs stond...

maar informeer gewoon ff!!
 
Ik heb eigenlijk ook een vraagje,
Krijg je de theorie examens allemaal in 1 keer of verspreid over verschillende periodes?
Ik ben pas goed gekeurd en nu zit ik er aan te denken om eerst 2 jaar bij inHolland te gaan studeren blijven mijn resultaten 2 jaar geldig?
 
garantiefonds

garantiefonds

@ Lossieboy,

Hoe heb jij eigenlijk betaald?? kontje verkocht achter station??

hmmm... als je serieus vraagt wil ik je best wel antwoord geven maar ik denk dat dit een j.i.p. grap is?:wegkwijt: draai om je oren kan je krijgen rotjoch;)

On topic: Ik hoop echt dat het fonds eindelijk van de grond komt. Het werd weer eens tijd. Kan de nls ook aan wat meer studenten komen. mischien dit jaar nog?
 
Terug
Bovenaan