Nieuwe LVNL website

Whiskey Compass

New member
De homebriefing website van LVNL is vernieuwd. Eerste indruk is dat hij veel, veel beter is geworden. Je kunt er AIP's van een heleboel landen op zien, waaronder Duitsland (eerder alleen tegen betaling). Ook delays en changes in FPL kunnen nu online worden doorgevoerd.

Vaste gebruikers hebben login gegevens ontvangen, anders is nu registratie vereist. Lijkt mij goed dat niet iedereen meer anoniem FPL kan filen (was altijd al verbaasd dat dat kon).

Goed gedaan LVNL!
 
Vooraleer ik me registreer: zou ik deze ook kunnen gebruiken als Belg zijnde? Het raadplegen van de Duitse AIP lijkt nogal aanlokkelijk...

Misschien dat ik mijn flightplans toch maar beter in Brussel bezorg, lijkt me.
 
Zeker en vast - maar vluchtplannen indienen kan uitsluitend voor vluchten van of naar Nederland (of wellicht ook met een luchthaven in Nederland als alternate, dat weet ik niet). Die AIP is echter in alle gevallen te raadplegen.
 
Vaste gebruikers hebben login gegevens ontvangen, anders is nu registratie vereist. Lijkt mij goed dat niet iedereen meer anoniem FPL kan filen (was altijd al verbaasd dat dat kon).

Dat was een noodgreep. Tot een jaar of twee geleden kon je ook al FPL filen onder je eigen login, inclusief templates, briefings etc. Verandering in de regelgeving maakte het onmogelijk dat nog te handhaven, waarna de anonieme versie als 'ducttape' mogelijkheid geboden werd als tussenstop voor een echte oplossing.

Eerste indruk van de nieuwe site: Top!
Nu nog vliegweer..
 
Vooraleer ik me registreer: zou ik deze ook kunnen gebruiken als Belg zijnde? Het raadplegen van de Duitse AIP lijkt nogal aanlokkelijk...

Misschien dat ik mijn flightplans toch maar beter in Brussel bezorg, lijkt me.

Ziet er goed uit. Goed dat het weer werkt.

Het duitse AIP kan je ook al jaren via de EAD website gratis krijgen:

https://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.jsp

(gratis registreren)

Het gaat echter alleen om IFR informatie, dus geen VFR kaartjes etc. Daar moet je nog altijd voor betalen.

Het systeem van LVNL lijkt alleen een portal die gevoed wordt via de EAD website.
 
Het gaat echter alleen om IFR informatie, dus geen VFR kaartjes etc

Aie, daar gaat mijn hoop. Nuja, het was ook al te mooi geweest...
Maar in dit geval is de meerwaarde uiterst beperkt, voor deze buitenlander.
Wat niet wil zeggen dat er op de boodschapper geschoten wordt, integendeel: dank voor de melding!
 
Aha, dat is jammer - alleen IFR informatie, daar worden wij niet vrolijk van. Ik zag zoveel pagina's en kaartjes (dat is pas een omvangrijke AIP!) dat ik dacht dat alles er wel in zou zitten.

Nou ja, dan toch maar weer de kaartjes van airports.de gebruiken. Die zijn doorgaans 10 jaar oud, maar voldoen meestal wel, zeker als men van te voren even belt.
 
Jij vliegt op 10 jaar oude kaartjes?

Niet voor enroute natuurlijk, daarvoor heb ik een actuele kaart. Maar als ik naar een klein VFR veld in Duitsland ga, kijk ik op de website van het vliegveld (indien aanwezig), kijk ik in de Bottlang, kijk ik op airports.de en bel ik het vliegveld.

Volgens mij doet iedereen dat, ik heb nog niemand gehoord die honderden euro's voor Duitse VFR kaarten betaalt.

In België heb je overigens niet eens een keuze, de AIP van dat land bevat voor kleine VFR velden zoals EBBT helemaal geen kaartjes.

Uiteraard zou ik graag zien dat de Duitsers hun VFR kaarten gewoon publiceren en de Belgen die kaarten gaan tekenen, maar zolang dat niet zo is... :yeehaa:
 
Wat overigens ook werkt is bij het bellen van het vliegveld, vragen om een kaartje. Dat willen ze meestal wel e-mailen. En stuur je het daarna naar airports.de.
 
Laatst bewerkt:
Doen ze daar iets mee, bij airports.de ? Naar mijn aanvoelen wordt die niet of nauwelijks bijgewerkt, spijtig genoeg.

Overigens: kaartjes van nogal wat (maar niet alle) Belgische velden kun je vinden op de site van onze ULM-federatie: http://fed-ulm.be/db/ulip/ulip_list.asp
Notoire tekortkomingen zijn Grimbergen en Leopoldsburg, onder andere.
 
Overigens: kaartjes van nogal wat (maar niet alle) Belgische velden kun je vinden op de site van onze ULM-federatie: http://fed-ulm.be/db/ulip/ulip_list.asp

Daar hebben we wat aan! Veel dank, dat is toch weer een extra bron van informatie.

Wat betreft airports.de: die site wordt inderdaad helaas slecht bijgewerkt. Zo heeft Braunschweig (EDVE) een langere baan van 2300m gekregen en op de website staat nog de oude 1680m. Ik zal ze dat eens mailen en kijken of er iets mee gebeurt. Onderaan de pagina met het kaartje staat overigens wanneer deze voor het laatst is bijgewerkt.
 
Even een vraagje tussendoor. Ben ik de enige die problemen heeft met het inloggen op de homebriefing site of doe ik iets verkeerds hier. De website wordt niet herkend als zodanig.

Mvg C
 
Even een vraagje tussendoor. Ben ik de enige die problemen heeft met het inloggen op de homebriefing site of doe ik iets verkeerds hier. De website wordt niet herkend als zodanig.

Mvg C

Dat had ik ook. Ik heb hier een bookmark naar de site en die wilde niet werken. Nu blijkt dat mijn bookmark naar https://www.homebriefing.nl/ wijst en die werkt niet (meer). Gewoon http://www.homebriefing.nl/ werkt wel.
 
De site geeft soms problemen in internet explorer. Ik heb hier ook contact over gehad. In een andere browser werkt het waarschijnlijk wel.

Grtz
 
Ik gebruik Jeppview voor Windows, heeft ook VFR kaarten voor Duitsland ;)

Niet voor enroute natuurlijk, daarvoor heb ik een actuele kaart. Maar als ik naar een klein VFR veld in Duitsland ga, kijk ik op de website van het vliegveld (indien aanwezig), kijk ik in de Bottlang, kijk ik op airports.de en bel ik het vliegveld.

Volgens mij doet iedereen dat, ik heb nog niemand gehoord die honderden euro's voor Duitse VFR kaarten betaalt.

In België heb je overigens niet eens een keuze, de AIP van dat land bevat voor kleine VFR velden zoals EBBT helemaal geen kaartjes.

Uiteraard zou ik graag zien dat de Duitsers hun VFR kaarten gewoon publiceren en de Belgen die kaarten gaan tekenen, maar zolang dat niet zo is... :yeehaa:
 
Van de week een account gemaakt. Site ziet er prima uit. Punt van aandacht bij het invullen van een nieuw vluchtplan is bij het tabblad client data. Daar stond een heel ander e-mailadres.

Vanmiddag twee plannen ingediend voor aanstaande zondag. Hoelang duurt het ongeveer voordat deze goedgekeurd worden? Welk bericht krijg je dan precies?

Dit is de laatste status:

Your proposal has been accepted by Amsterdam FSC. If your FPL proposal or FPL related proposal has been distributed to IFPS, check the reception of ACK message.
 
...Punt van aandacht bij het invullen van een nieuw vluchtplan is bij het tabblad client data. Daar stond een heel ander e-mailadres.

Bij mij stond er een heel ander mobiel nummer. Kennelijk is de conversie van oud naar nieuw niet zo vlekkeloos gegaan. Verder helemaal met je eens, site ziet er prima uit.
 
Bij mij stond er een heel ander mobiel nummer. Kennelijk is de conversie van oud naar nieuw niet zo vlekkeloos gegaan. Verder helemaal met je eens, site ziet er prima uit.

Bij mij stond op de plaats van het vaste nummer mijn mobiele ingevuld en op de plaats van het mobiele nummer het mobiele nummer van iemand anders. Was eenvoudig zelf aan te passen. Verder inderdaad een handige site die er nog goed uit ziet ook.
 
Terug
Bovenaan