nieuwe EASA regels mbt LPC

Lazy_J

New member
Weet iemand of het waar is dat als je een LPC examen wilt ondergaan (dit jaar) je dit enkel nog kunt doen met een examinator van het land waar je je brevet van hebt?

Ik heb van mijn collega's vernomen dat dit het geval is in Engeland en Spanje. Eventueel zou een JAA examinor van een ander land 'approved' kunnen worden
om alsnog je LPC te doen.

Weet iemand hier meer over?
 
De regels zijn veranderd maar volgens mij is het nog lang niet voor alle landen doorgevoerd. Het komt erop neer dat je inderdaad een approval moet krijgen om als NL TRE examens op niet NL licences te kunnen afnemen. Voor Engeland is dit nu al actief. Heb bijv. hier zelf al een approval voor gehaald, maar dan nog is het lastiger dan voorheen want examens moeten ook vooraf aangemeld worden ,met daarbij je approval certificaat en nog wat extra regels wordt allemaal niet makkelijker zo .
 
Zie hiervoor Part FCL 1178/2011 (subdeel K).

Nu is het nog zo dat je een examinator dient te hebben met een authorisatie van het land waar het brevetdocument van de kandidaat is uitgegeven. Een skilltest en/of proficiency check is een nationale aangelegenheid. Wil je (als houder van een NL brevetdocument) dit laten afnemen door bijvoorbeeld een Duitse examinator dan dient deze eerst een NLse authorizatie te verkrijgen alvorens de test/check afgenomen mag worden (en vise versa uiteraard). Dit is in NL nog zo tot 8 april 2013. Per die datum dienen ook de NLse examinatoren een nieuw EU authorisatiedocument te hebben.
 
Als je een LPC wil doen met een Examiner van een andere land moet je examiner toegelaten zijn door de CAA van jouw land.

Concreet betekent dit dat als je een license hebt van Duitsland, en een LPC wil doen met een Franse TRE, deze Franse TRE een toelating moet hebben van de Duitse Authoriteiten.

In sommige landen is dit al geregeld. In de UK laten ze de foreign TRE's die Engelse LPC's willen doen, een briefing afwerken. Deze is dan 3 jaar geldig.
Ze moeten ook voor iedere LPC die ze voor de Engelse CAA afwerken een email sturen om toelating te vragen voor de LPC.
Sommige landen hebben nog niets geregeld, wat betekent dat enkel TRE uit eigen land de checks mogen afnemen.
Ik ga er wel vanuit dat de meeste andere landen nu een regeling hebben getroffen.

Bedankt EASA voor meer papierwerk en minder integratie, waar zijn jullie in feite mee bezig? :1855:


ps: kan je even toelichten van welk land je license is, en wie je als TRE zou willen inschakelen?
 
Bedank allemaal voor de uitleg.

@Standard1013

Ik heb gewoon een Nederlandse brevet en ik werk voor een Turkse maatschappij.
Als een Turkse TRE de bevoegdheid zou krijgen om voor ons Nederlanders een LPC af te nemen. Wat zou hij dan moeten doen om deze te krijgen?
 
Bedank allemaal voor de uitleg.

@Standard1013

Ik heb gewoon een Nederlandse brevet en ik werk voor een Turkse maatschappij.
Als een Turkse TRE de bevoegdheid zou krijgen om voor ons Nederlanders een LPC af te nemen. Wat zou hij dan moeten doen om deze te krijgen?

Staat ieder land vrij te vragen wat ze willen zien van een buitenlandse TRE.
Sommigen laten hen online een briefing doen.
 
Dan moet ik even het Kiwa register opbellen en vragen wat voor eisen wij hier in Nederland stellen.. :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Uiteraard wel even confirmeren met KIWA, maar normaliter heb je kopieen van zijn brevetdocument, authorisatiedocument en medical nodig. Dit tesamen met een kopie van het certificaat van de simulator (indien niet in NL) bij je profcheck report en het test flight schedule doen en komt het goed.
 
Eindelijk nieuws binnen van ILT!

Na 8 april moet een niet-NL EU-examinator zich aanmelden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor het examinatorschap om bij NL-vliegers de LPC af te mogen nemen.

Voor Turkse examinatoren is dat vooralsnog niet mogelijk, omdat zij wel JAR-FCL examinatoren zijn, maar geen EU-examinatoren.

Wat een poppenkast allemaal zeg dat EU gedoe. Nou moet ik mijn LPC zelf zien te regelen :(
 
Eindelijk nieuws binnen van ILT!

Na 8 april moet een niet-NL EU-examinator zich aanmelden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor het examinatorschap om bij NL-vliegers de LPC af te mogen nemen.

Voor Turkse examinatoren is dat vooralsnog niet mogelijk, omdat zij wel JAR-FCL examinatoren zijn, maar geen EU-examinatoren.

Wat een poppenkast allemaal zeg dat EU gedoe. Nou moet ik mijn LPC zelf zien te regelen :(

Wil geen reclame maken maar bij FSC op Schiphol Oost kan je relatief goedkoop terecht (zeker als je met 2 man bent dan deel je de kosten)
 
Terug
Bovenaan