Netjets Senioriteitslijsten

primer

New member
Een vraagje voor mensen die bij NJE zitten:

Ik werk bij FR en ben onlangs aangenomen bij Netjets.
Ik zit bij FR nog voor een jaar vast aan een bond van 5500euro.
Bij Netjets kan ik meteen beginnen maar als ik dat wil kan ik mijn aanvangsdatum ook uitstellen tot medio 2009.
Ik heb begrepen dat Netjets een senioriteitsmodel wil gaan invoeren. Mijn vraag is wat de waarde straks hiervan is. Gaat het om biedingen naar andere vlot alleen of ook om captains promoties en evt. andere zaken die ik nu over het hoofd zie?...
Kortom wat is hier wijsheid? 5500 euro uit eigen zak betalen en meteen op de lijst komen of nog een jaar wachten en dan straks meer onderaan staan.
Als er elk jaar zo'n 150 man bijkomt gaat dat namelijk best wel hard...
 
Ten eerste, gefeliciteerd !
tja lastig onderwerp, ik ben destijds bij VO weggegaan met nog 13k euro te gaan.
Je moet altijd een afweging maken tussen wat het je kost en wat het je opbrengt.
Voor mij was het financieel al zo'n vooruitgang dat ik die 13k voor lief nam (laat staan de extra vrije tijd, weg uit oostenrijk etc.).
NJE breidt momenteel ontzettend uit en zoals je zelf al zegt, een jaar kan je zo 150 plaatsen schelen. Is er geen gulden middenweg waarbij je bijv tot dec. blijft en dan naar NJE gaat met een kleinere bond te gaan ? Of krijg je de bond niet pro rata terug betaald ?
Er is een bidding systeem aangekondigd waarbij iedereen op basis van aanname een employment number krijgt, op basis daarvan kan men later als FO bieden op een captain positie of als captain op een small cabin op een large cabin positie.
Die 5500 euro nu moet je eigenlijk ook afwegen tegen je salaris die je aan het einde van je carriére rit krijgt. Ik weet niet wat je nu bij FR verdient (fo/pic)?
Ik spraak laatst op Bern een ex-collega/later weer toekomstige collega van je, hij vliegt op de bravo en had het reuze naar z'n zin.

Succes
 
Ik heb zoiets van blijkbaar wil je weg bij FR, nu heb je de kans. Medio 2009 misschien niet meer. Luchtvaart is grillig en ik zou meteen weggaan, die 5500 euro is over je carriere uitgesmeerd niets, als je deze kans mist, heb je mogelijk spijt. (ervan uitgaand dat je ook echt naar netjets wilt)

Dat staat natuurlijk los van je eigenlijke vraag over sen. lijsten, warvan ik niets weet :D
 
Nieuwe senioriteits regeling is nu al van kracht (Date-of-Entry regeling), geautomatiseerde bidding software over een aantal maanden.
Als ik je een advies mag geven: start nu en wacht niet nog een jaar, er zijn maar weinig sectoren zo onzeker als de luchtvaart. Begrijp me niet verkeerd, het gaat erg goed met NJE maar er wordt op dit moment al wat voorzichtiger omgegaan met het vullen van de Indoc klassen. Tot nu toe zijn alle Indocs gevuld tot de zomer, de rest wordt stapsgewijs gevuld aan de hand van het aantal vliegtuigen dat in de loop van het jaar wordt afgeleverd.
Welkom bij de club, dat is dan NL-er nummer 141 (of nog hoger).
 
Bedankt voor de reacties...

Qua bond blijft het 5500euro. Dat is het bedrag wat ik heb moeten betalen voor mijn OCC course bij Ryanair en ligt vast voor 24 maanden.
Het salaris is ongeveer hetzelfde (FO). Ik zou echter na de overstap naar NJE veel minder kosten hebben en ook nog eens qua belasting veel minder gaan betalen. Plus nog een klein stukje pensioen en BUPA, allemaal zaken die toch wel belangrijk zijn.
Ik had idd al begrepen dat er qua INDOC cursussen de rem er een beetje op zit.

De stap van een relatief groot toestel naar een met alle respect kleiner kistje is ook nog iets wat door mijn hoofd spookt.:huilt: Tijdens de selectie was de bravo sim toch wel wat aan de krappe kant voor iemand van 1.87m. Dat was wel even slikken. Maar goed ´t vliegen zal w.s. een hoop goed maken. Meer afwisseling en uitdaging dan de lijndiensten van FR hoop ik...
 
Primer,

welkom bij de club! Als je nu bij FR ongeveer hetzelfde verdient als FO bij NetJets, dan lijkt de keuze mij makkelijk: als je een jaar eerder bij ons begint, zul je een jaar eerder upgraden en dus een jaar langer (over je hele carriere) het salaris van een captain verdienen. Die 5500 euro zijn peanuts tegenover de 40k die er tussen de salarisschalen zit.

Een andere reden is de vlootopbouw. Dit jaar komen er 10 Excels bij en een vergelijkbaar aantal Hawker 750s. Redelijke kans dat je op een van die types komt (statistisch bekeken). Voor de lange termijn moet je kijken naar doorstroming: er zijn veel meer light/mid cabin dan large cabin types. Die 150 man tussen nu en volgend jaar kunnen over een paar jaar het verschil maken voor je fleet change naar een grote kist.

Gelukkig kom je van de 737 die ook niet zo'n groot kantoor heeft. Moet je voorstellen hoe een MD11-vlieger zich in een bizjet voelt!

Erik
 
Ik heb al claustrofobische aanvallen gehad van mijn stap van de 76 naar de 73...

Maar on topic...

Je wilt gaan voor NJE, dan is het toch lekkerder om er nu gewoon keihard voor te gaan. Die 5500 euro pak je binnen een mum van tijd terug als je naar CMD gaat (eerder dan bij RYR).

Groeten Steef
 
Een C550B en een Hawker 400 vlieg je niet die draag je!

Been there done that!

Er is nu een vorm van senioriteit bij NJE, dus er is een begin. Vlieg nu 3 jaar bij NJE en heb nu links van mij mensen die 4 maanden voor mij zijn begonnen. Daarom blijf ik voorlopig nog even rechts op de G550, aangezien ik als capt (als ik nu zou upgraden) minimaal 9 jaar short range zou vliegen. (Met dezelfde groei als de afgelopen jaren, wat mij sterk lijkt).

Hou er dus rekening mee, dat de kans heel groot is dat je lang op de short range blijft. Niet dat dat een ramp is, maar als je een voorkeur hebt voor long range, zou het weleens een teleurstelling voor je kunnen worden.

Grtz Mike5
 
Mike5,

Ik begrijp je logica niet helemaal, je blijft nog effe rechts zitten omdat je anders nu langer op de small cabin vloot zou blijven. Denk je dat je er korter blijft als je nu je command uitstelt?


Primer,

Als je echt naar NJE wilt, zou ik dat zo snel mogelijk doen ivm met je senioriteits nr.
Hoe langer je wacht, hoe lager je op de lijst staat en hoe langer het duurt voor je een command krijgt op een large cabin vloot.

Grtn,
XP
 
@XP,

Ik bedoel dat als ik nu upgrade minimaal 9 jaar moet wachten voor mijn command op de long range. Ik heb het nu erg naar mijn zin op de long range en vindt het verlies aan inkomen geen probleem (command is mij in juni 2007 al aangeboden). De logica is dat ik nog vele jaren short range moet gaan vliegen voordat ik terug ben. Die paar jaar die ik nu (door uitstel van command) langer moet wachten neem ik voor lief. Minimaal 9 of 12 jaar short range, maakt voor mij geen verschil.

Daarbij door alle veranderingen kunnen ze operationeel ze niet eens 12 uur vooruit kijken, dus zullen we maar te zwijgen over de strategische doelstellingen. Waar ik nu zit heb ik het erg naar mijn zin en ben ik niet nr 1452 maar nog gewoon Mike5. Uiteindelijk “moet” ik wel naar de short range, maar ben hetzelf dit jaar nog niet van plan.

Grtz Mike5
 
Denk dat het zeker wel helpt als je langer rechts blijft zitten. Je hebt wel een seatlock als captain van 2 jaar bij smallfleet en 3 jaar bij medium fleet, of ietsje meer als je niet aan je block hours komt. Maar daarna kun je dan meteen op een Gulfstream of Falcon bieden. Als er dan net een plek vrij is ben je aan de beurt. Of ik moet het niet helemaal goed begrepen hebben.
 
@mike, denk je echt dat het zo lang duurt voor je weer op de large cabin terug zult zijn ? Ik hoop het niet !
 
Denk het wel Peut.

Toen ik begon waren er +/-50 vliegtuigen, nu 150. Dat is 100 vliegtuigen extra in 3 jaar. Je echte senioriteit begint pas als je captain bent. Als het eerst ongeveer 4 jaar duurde voordat je captain G5 werd. Gaat dat nu meer dan 9 jaar duren, aangezien er veel meer vliegtuigen en dus ook captains zijn. Deze staan allemaal voor mij op de “senioriteitslijst”. Dus om weer 3x groter te worden nu, (als toen ik begon) moeten we naar 450 vliegtuigen. Als de groei doorzet zoals het was (ik betwijfel het) zijn dat 100 vliegtuigen in 3 jaar, dus dat maakt in het meest positieve geval 9 jaar. Die 3 jaar als FO bij NJE zijn voor een grootste gedeelte weggegooide tijd. Een FO bij NJE is toch alleen maar een noodzakelijk kwaad voor het bedrijf. Ondanks dat ik voor de C550B en G550 een left seat initial deed met een right seat check out. Toen was het nog een sales praatje dat er twee captains aanboord waren. Nu is dat ook afgelopen, en doe je gewoon een right seat initial. Geen dual seat. Hoewel dit op de Gulfstream weer gaat veranderen aangezien met extended crews de relief captain left seat qualified moet zijn. Dat zijn nu alleen ondergetekende en nog een andere collega FO.

Grtz Mike5
 
Met de nieuwe seniority policy telt je date of hire en niet meer je release date als captain! Na een geslaagde command upgrade gaat je nieuwe seatlock tellen, voor je nieuwe type (Group A of B) en dan na 2 jaar is je seatlock voorbij en kan je bieden op alles. Je hebt gelijk als je zegt dat er dan inderdaad een heleboel vliegers voor je staan, maar die willen echt niet allemaal naar de G5.
Zeker nu met de Hawker 4000, de 2000 LX en de 7X die erbij komen.

Hoe langer je het uitstelt, hoe langer het gaat duren.

Grtn,
XP
 
Laatst bewerkt:
Ja Mike5, je moet minder naar de sportschool gaan en beter de pdf-jes van het bedrijf lezen. Juist voor jou is dit een goede regeling.
:grijns:
 
Heb die nieuwe policy idd nog niet helemaal gelezen. Maar het voordeel van de G5 is dat je meer thuis bent om naar de sportschool te gaan, zodat je nog steeds bankdruk kampioen blijft! :grijns:

Maar als die policy dan goed is voor mij, maakt het ook niet uit dat ik nog even onder mijn G5 vrienden blijf! ;)

Grtz Mike5

@El Stevo,

Die 2000lx blijft een Falcon en zou nooit een Gufstream worden! :grijns: (Kom maar op jullie Falcon m.... ;) )
 
@El Stevo,

Die 2000lx blijft een Falcon en zou nooit een Gufstream worden! :grijns: (Kom maar op jullie Falcon m.... ;) )

Hhahahaha, tja wat moet ik daar nou van zeggen.....

Als je de prijs afzet tegen wat je ervoor krijgt, issie meer waard dan welke gulfstream dan ook......

Mzzls Steef
 
Terug
Bovenaan