NATUURKUNDE in de opleiding?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mickezzz
  • Startdatum Startdatum
M

Mickezzz

Guest
Beste mensen

Ik zit nu in 4 Havo met Natuur & Techniek als profiel wat me goed bevalt, maar ik had een vraag over de natuurkunde in een opleiding tot verkeersvlieger:

Wat kan ik verwachten van de Natuurkunde die je moet toepassen tijdens de theorie van een vliegschool? Zijn het meer "Got to know" (weetjes) die je dan moet toepassen op het vliegen zoals, dat je gewoon moet weten dat een vleugel zijn lift krijgt door bepaalde aerodynamische krachten. Of moet je zoiets tot op de formule door kennen en dan met vele berekeningen verwerken en toepassen? Formules etc. gaan me goed af maar van de weetjes over natuurkunde vind ik gewoon leuker!
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog niet op de KLS, maar op de HvA en ik doe Aviation eerste jaar.
Met aerodynamica moet je idd berekenen hoe een bepaald vleugelprofiel zijn lift krijgt. Wanneer de luchtstroming loslaat etc.
Natuurkunde is ook handig bij het begrijpen van thermodynamica. Dit vak heb ik gedaan als voorbereiding op gasturbines volgend jaar.
Ook is natuurkunde handig voor het berekenen van bepaalde krachten op een constructie.

1 ding: staar je niet blind op vliegen. Begrijp me niet verkeerd, als ik een ongeluk krijg waardoor ik niet meer kan vliegen dan was ik er liever in gebleven. Maar doe in de tussentijd iets als Aviation of Lucht en Ruimtevaarttechniek en/of zweefvliegen. Het geeft je de tijd om de luchtvaartwereld in de gaten te houden, levert je een vakdiploma/bull op, levenservaring (belangrijk!), je kan later je voordeel doen met de kennis die je opgedaan hebt en het is gewoon leuk. Ik heb nu de tijd van mijn leven. Zweefvliegen en een studie met vliegtuigen, wat wil je nog meer?
 
Cessna Citation zei:
Met aerodynamica moet je idd berekenen hoe een bepaald vleugelprofiel zijn lift krijgt. Wanneer de luchtstroming loslaat etc.

Mag je mij uitleggen hoe je met standaard aerodynamica kan bepalen wanneer een stroming loslaat. Is wel erg handig als je dat zo kan bepalen!
:D
 
Cessna Citation zei:
Ik zit nog niet op de KLS, maar op de HvA en ik doe Aviation eerste jaar.
Met aerodynamica moet je idd berekenen hoe een bepaald vleugelprofiel zijn lift krijgt. Wanneer de luchtstroming loslaat etc.
Natuurkunde is ook handig bij het begrijpen van thermodynamica. Dit vak heb ik gedaan als voorbereiding op gasturbines volgend jaar.
Ook is natuurkunde handig voor het berekenen van bepaalde krachten op een constructie.

1 ding: staar je niet blind op vliegen. Begrijp me niet verkeerd, als ik een ongeluk krijg waardoor ik niet meer kan vliegen dan was ik er liever in gebleven. Maar doe in de tussentijd iets als Aviation of Lucht en Ruimtevaarttechniek en/of zweefvliegen. Het geeft je de tijd om de luchtvaartwereld in de gaten te houden, levert je een vakdiploma/bull op, levenservaring (belangrijk!), je kan later je voordeel doen met de kennis die je opgedaan hebt en het is gewoon leuk. Ik heb nu de tijd van mijn leven. Zweefvliegen en een studie met vliegtuigen, wat wil je nog meer?


en hoe bevalt het ? Leuke vakken de eerste jaar? Ik denk dat ik ook na mn HAVO de opleiding Aviation ga volgen,maar jah.. nu effe bikkelen voor mn SE's
maar ondertussen hou ik de luchtvaartwereld in de gaten;)

PF
 
Ook, maar er zijn nog vele andere manier om de stroming te laten loslaten, en daar zijn leuke programma's voor die dat een klein beetje kunnen benaderen, maar precies bepalen is eigenlijk niet echt mogelijk, behalve door testen aan een model in de windtunnel, of nog beter door het testen van het object zelf.

Maar ook bij een stall is het redelijk moeilijk om precies te bepalen wanneer een stroming precies gaat loslaten, is nl. afhankelijk van teveel randvoorwaarden.
 
Mag je mij uitleggen hoe je met standaard aerodynamica kan bepalen wanneer een stroming loslaat.

Mwoah, sloppy controls, luchtgeruis, de bekende toeter, het schudden van je yoke al dan niet gevolgd door een pittige nosedown moment zijn toch redelijke indicaties dat een stroming loslaat. :rolleyes:
Heb je dus echt geen natuurkunde voor nodig hoor, :D
 
groencontainer zei:
Mag je mij uitleggen hoe je met standaard aerodynamica kan bepalen wanneer een stroming loslaat. Is wel erg handig als je dat zo kan bepalen!
:D

Ja ok :rolleyes: . Ik snap er nog niet zoveel van, is mijn 1e kwartaal pas geweest. Alleen powerpoint presentaties en 0,0 oefenopgaven. Ik wilde wel oefenen maar dat kon niet. En nu vlak voor het tentamen zijn er wel opgaven maar zonder de antwoorden. Dus ik kan niet controleren of mijn antwoorden ook ergens op slaan. Helaas.

Pilot Freak:

Het bevalt uitstekend. Je krijgt technische natuurkunde, mechanica, wiskunde etc. Het enige dat ik kan vertellen is dat je eens mee moet lopen. Kijk eens op http://home.imt.hva.nl. Dat is de intranet site van Aviation. Staan de vakken op en contact informatie.

We zijn met de groep ook een bezoek gebracht aan de Transavia hangaar. Geweldig als je daar hangaar mag rondlopen.

cockpit.jpg
 
hier een verklaring waarom loshechting ontstaat:

stroomlijnen boven profiel worden samengedrukt waardoor snelheid stijgt, maar aan de staartkant (nog altijd bovenkant beschouwen) treedt er drukherstel op waardoor snelheid daalt
dit heeft tot gevolg dat de stroming niet meer aan het profiel kan vasthouden

hoe kan je dit tegengaan: meer energie in de grenslaag brengen en dit doe je door
ofwel reynoldsgetal doen stijgen, is eigenlijk hetzelfde als sneller vliegen

door extra luchtaanvoer in bovengrenslaag. als je naar de flaps kijkt van een vliegtuig zie je dat er veel openingen ontstaan. ik dacht eerst dat dit slecht zou zijn, maar door die gaten voer je extra energie in de grenslaag waardoor die langer kan vasthechten en je dus trager kan vliegen en dit gecombineerd met groter opp van flaps

deze dingen leer je als je ingenieur studeert, en kan een groot voordeel vormen bij de opleiding tot piloot
 
Die info wordt voor de piloot iets anders verpakt, op een iets praktijk gerichte manier. Er is idd grenslaag loslating aan de bovenkant van de vleugel.

Zoals SAB330 al zei moet er energie worden toegevoerd om dit proces te voorkomen/uit te stellen. Let wel dat niet eerdere flap een slot heeft. Een slot is de opening aan het begin van de vleugel (bij de slat) waar de luchstroming van onder naar boven kan stromen. Deze opening heeft een venturi effect waardoor de eerder genoemde extra energie kan worden toegevoerd.

Natuurkunde zit uiteraard in de opleiding, maar het aantal formules is beperkt. Beperkt in die zin, dat je de meesten niet hoeft toe te passen. Wel geven deze formules beter inzicht in de verbanden die de verscheidene factoren met elkaar hebben. (bijvoorbeeld het verband tussen druk, snelheid en dichtheid bij het venturi effect)
 
Om op de oorspronkelijke vraag in te gaan. Natuurkunde voorkennis is nauwelijks vereist bij een vliegopleiding (de scholen eisen het wel maar dat bedoelde ik dus niet), handig is het wel. Als je wat boerenverstand hebt en een beetje logisch denkt dan is het allemaal zo lastig niet. Formules krijg je wel maar erg veel dieper dan de lift en drag formules gaat het allemaal ook niet en je hoeft er ook niet mee te rekenen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je een uitgebreide basiskennis aerodynamica krijgt maar zeker geen T.H. of T.U. niveau.
 
Terug
Bovenaan