Bobo
Legend
Afgelopen vrijdag ben ik met een goede vliegvriend van me naar Keulen gevlogen, om weer eens de nachtvliegskills af te stoffen. Het werd een mooie trip! We wilden eigenlijk naar Bremen, maar de voorspelde freezing fog maakte daar een einde aan. Keulen zouden we aandoen via drie andere gecontroleerde velden, te weten Niederrhein (EDLV), Münster (EDDG) en Dortmund (EDLW). Ik vloog de eerste twee velden en Thomas de laatste twee. Net voor einde UDP vertrokken we vanaf Teuge in de DA40NG richting het duistere Oosten, genietend van de prachtige sunset.
Wat een fenomenaal uitzicht...
Eenmaal voor de ILS van Niederrhein was het al behoorlijk donker en na een touch & go (opgelet om niet te hoog af te vangen) vlogen we door naar Münster-Osnabrück voor de full stop. Baan 23 was in gebruik, maar we kozen voor de short-cut naar baan 05, die mooi op de route lag. Langen Radar coördineerde e.e.a. met de toren en de professionaliteit van de Duitse ATC was weer top. We waren wat laat met ons verzoek en hij vectorde ons prachtig in een S om wat hoogte te kunnen verliezen en netjes voor de RNAV05 uit te komen. De G1000Nxi met de digitale autopilot is wel een uitkomst hoor, Thomas is er nóg wat handiger mee dan ik, best leerzaam dus. Hij vliegt ook voor z'n werk en gaat altijd lekker voortvarend te werk op dit soort vluchten. Als privévlieger heb ik een wat andere mindset, echt leuk om dat verschil te zien. Vooral meer vooruit denken en regelmatig 'wat als' vragen aan jezelf stellen, dat vind ik kenmerkend voor de beroepsvliegers waar ik tot nu toe mee heb gevlogen.
Happy flyers!
Op Münster-Osnabrück betaalden we de luttele € 14,00 aan landingsgeld, pakten we een bakkie koffie in de pilotlounge, debrieften we de vlucht en namen we het volgende been naar Dortmund door. Thomas ging vliegen en ik deed de radio's. Op Dortmund moesten we ook een full-stop doen vanwege de havengelden. De take-off het donker in is echt wel een speciaal ding. Zeker het eerste stuk goed de AI meenemen, want je vliegt echt een donker gat in. Dit was een kort been van nog geen half uur, SID, vectors en een RNAV approach, om vervolgens een stuk te moeten taxiën naar de GA apron aan de andere kant van het veld om de havengelden af te tikken (€ 40,00 ongeveer). Nu de kers op de taart: de korte hop naar Keulen. De nacht was kraak en kraak helder, het wemelde van het commerciële verkeer, maar Langen gaf geen krimp, direct na de take-off werd ons al gevraagd welke baan we wilden op Keulen en even later kregen we al een mooie short-cut. Anders hadden we Keulen over het Sauerland moeten aanvliegen, maar nu kon het rechtstreeks. Het roergebied was zeer goed verlicht en we keken onze ogen uit. Keulen lag ook prachtig verlicht op ons te wachten. Netjes voor baan 13L gevectord gingen we over naar de torenfrequentie. De toren bood ons een visual aan voor 13R, dat zou aanmerkelijk schelen in de taxitijd. Van die mogelijkheid maakten we graag gebruik en met een mooie landing op Keulen zat ons nachtvlieg avontuur er alweer op, nog even scherp blijven voor het taxiën op zo'n grote luchthaven, maar voor het echt spannend werd zagen we onze marshaller al wachten.
Hier op final 13L, je ziet het vliegveld in de verte.
Keulen is niet echt een GA luchthaven, we stonden in the middle of nowhere geparkeerd en werden pas na een minuut of twintig blauwbekken opgehaald door een busje van de handling agent. We hebben de avond afgesloten met een Kölsch in de binnenstad. Voor een tripje dat we drie weken geleden hadden vastgelegd hebben we enorm gezwijnd met het weer. Je wilt gewoon CAVOK condities en die hadden we ook. Nachtvliegen is niet iets dat ik met een SEP veel wil doen, maar ik houd het graag een beetje bij, al was het alleen al vanwege de magische vergezichten. De volgende ochtend zijn we weer terug gevlogen. Landen en parkeren op Keulen kostte zo'n € 200,00. Ook iets om niet te vaak te doen...

Wat een fenomenaal uitzicht...
Eenmaal voor de ILS van Niederrhein was het al behoorlijk donker en na een touch & go (opgelet om niet te hoog af te vangen) vlogen we door naar Münster-Osnabrück voor de full stop. Baan 23 was in gebruik, maar we kozen voor de short-cut naar baan 05, die mooi op de route lag. Langen Radar coördineerde e.e.a. met de toren en de professionaliteit van de Duitse ATC was weer top. We waren wat laat met ons verzoek en hij vectorde ons prachtig in een S om wat hoogte te kunnen verliezen en netjes voor de RNAV05 uit te komen. De G1000Nxi met de digitale autopilot is wel een uitkomst hoor, Thomas is er nóg wat handiger mee dan ik, best leerzaam dus. Hij vliegt ook voor z'n werk en gaat altijd lekker voortvarend te werk op dit soort vluchten. Als privévlieger heb ik een wat andere mindset, echt leuk om dat verschil te zien. Vooral meer vooruit denken en regelmatig 'wat als' vragen aan jezelf stellen, dat vind ik kenmerkend voor de beroepsvliegers waar ik tot nu toe mee heb gevlogen.

Happy flyers!
Op Münster-Osnabrück betaalden we de luttele € 14,00 aan landingsgeld, pakten we een bakkie koffie in de pilotlounge, debrieften we de vlucht en namen we het volgende been naar Dortmund door. Thomas ging vliegen en ik deed de radio's. Op Dortmund moesten we ook een full-stop doen vanwege de havengelden. De take-off het donker in is echt wel een speciaal ding. Zeker het eerste stuk goed de AI meenemen, want je vliegt echt een donker gat in. Dit was een kort been van nog geen half uur, SID, vectors en een RNAV approach, om vervolgens een stuk te moeten taxiën naar de GA apron aan de andere kant van het veld om de havengelden af te tikken (€ 40,00 ongeveer). Nu de kers op de taart: de korte hop naar Keulen. De nacht was kraak en kraak helder, het wemelde van het commerciële verkeer, maar Langen gaf geen krimp, direct na de take-off werd ons al gevraagd welke baan we wilden op Keulen en even later kregen we al een mooie short-cut. Anders hadden we Keulen over het Sauerland moeten aanvliegen, maar nu kon het rechtstreeks. Het roergebied was zeer goed verlicht en we keken onze ogen uit. Keulen lag ook prachtig verlicht op ons te wachten. Netjes voor baan 13L gevectord gingen we over naar de torenfrequentie. De toren bood ons een visual aan voor 13R, dat zou aanmerkelijk schelen in de taxitijd. Van die mogelijkheid maakten we graag gebruik en met een mooie landing op Keulen zat ons nachtvlieg avontuur er alweer op, nog even scherp blijven voor het taxiën op zo'n grote luchthaven, maar voor het echt spannend werd zagen we onze marshaller al wachten.

Hier op final 13L, je ziet het vliegveld in de verte.
Keulen is niet echt een GA luchthaven, we stonden in the middle of nowhere geparkeerd en werden pas na een minuut of twintig blauwbekken opgehaald door een busje van de handling agent. We hebben de avond afgesloten met een Kölsch in de binnenstad. Voor een tripje dat we drie weken geleden hadden vastgelegd hebben we enorm gezwijnd met het weer. Je wilt gewoon CAVOK condities en die hadden we ook. Nachtvliegen is niet iets dat ik met een SEP veel wil doen, maar ik houd het graag een beetje bij, al was het alleen al vanwege de magische vergezichten. De volgende ochtend zijn we weer terug gevlogen. Landen en parkeren op Keulen kostte zo'n € 200,00. Ook iets om niet te vaak te doen...
Laatst bewerkt: