Koning Lucht
Well-known member
Heren en Dames beroepsvliegers,
Hoewel ik de eerste ben die voorstander is van een just culture, vraag ik me wel af waar we de grens moeten gaan leggen.
Ik heb met de nekharen overeind het eindrapport over het incident op Schiphol van Royal Air Maroc zitten lezen.
Ik vind eigenlijk in zijn algemeenheid dat ik zou moeten zwijgen over dit soort incidenten; ik was tenslotte niet in de Flightdeck op het moment van het incident en weet niet hoe ikzelf zou reageren als mij dit zou overkomen maar...
Ik vraag me heel erg af WAT de crew gedacht heeft en waarom ze gehandeld hebben, zoals ze gedaan hebben...
Ik bedoel... op 280 voet een bocht uitvoeren op 1 motor, daarbij het vliegtuig overbanken, zonder goede reden het landingsgestel weer naar beneden gooien...
Geen analyse maken van de situatie...
Door het startpad van een andere baan vliegen, die vervolgens GELUKKIG zijn start kon afbreken...
Lager dan de obstakels vliegen, daarbij alles en iedereen in de omgeving van het vliegtuig in onnodig (achteraf, dat dan wel) gevaar brengend.
Een brandende motor 4 minuten laten branden, zonder ook maar te beginnen er iets aan te doen.
Alle waarschuwingen die de EGPWS-yank in zijn arsenaal heeft triggeren...
Met een flapzetting van 5 landen, zonder goede reden...
Met de cabin crew communiceren, terwijl je het toestel handmatig vliegt op 1 motor, onder de MSA in het donker bij 7 Km zicht.
Om er maar een paar te noemen...
Workload management, situational awareness, communication, manual flying abilities, teamwork, briefing, system knowledge... zijn onderdelen waar we als vlieger op beoordeeld worden, iedere sim, iedere linecheck...
Niet om de mannen een trap na te geven, maar... Ik probeer te begrijpen, waar de bemanning mee bezig geweest is.
Hoewel ik de eerste ben die voorstander is van een just culture, vraag ik me wel af waar we de grens moeten gaan leggen.
Ik heb met de nekharen overeind het eindrapport over het incident op Schiphol van Royal Air Maroc zitten lezen.
Ik vind eigenlijk in zijn algemeenheid dat ik zou moeten zwijgen over dit soort incidenten; ik was tenslotte niet in de Flightdeck op het moment van het incident en weet niet hoe ikzelf zou reageren als mij dit zou overkomen maar...
Ik vraag me heel erg af WAT de crew gedacht heeft en waarom ze gehandeld hebben, zoals ze gedaan hebben...
Ik bedoel... op 280 voet een bocht uitvoeren op 1 motor, daarbij het vliegtuig overbanken, zonder goede reden het landingsgestel weer naar beneden gooien...
Geen analyse maken van de situatie...
Door het startpad van een andere baan vliegen, die vervolgens GELUKKIG zijn start kon afbreken...
Lager dan de obstakels vliegen, daarbij alles en iedereen in de omgeving van het vliegtuig in onnodig (achteraf, dat dan wel) gevaar brengend.
Een brandende motor 4 minuten laten branden, zonder ook maar te beginnen er iets aan te doen.
Alle waarschuwingen die de EGPWS-yank in zijn arsenaal heeft triggeren...
Met een flapzetting van 5 landen, zonder goede reden...
Met de cabin crew communiceren, terwijl je het toestel handmatig vliegt op 1 motor, onder de MSA in het donker bij 7 Km zicht.
Om er maar een paar te noemen...
Workload management, situational awareness, communication, manual flying abilities, teamwork, briefing, system knowledge... zijn onderdelen waar we als vlieger op beoordeeld worden, iedere sim, iedere linecheck...
Niet om de mannen een trap na te geven, maar... Ik probeer te begrijpen, waar de bemanning mee bezig geweest is.