Modulair, de stappen na PPL/A

Soms hadden ze ook moeite de multiple choice antwoorden te vullen...

Q: What does the instruction "go around" mean?
A) Overtake the aircraft ahead.
B) Make a 360 degree turn.
...

Q: The phrase "HOW DO YOU READ?" could be answered by:
A) Left to right, top to bottom.
...

Categorie "dad jokes", bijna.

Maar ik ben me nu weer door pagina's vol details van enge ziektes aan het heen worstelen met geen idee wat ik daarvan nu werkelijk moet weten voor het examen... Ups en downs, want het communicatie hoofdstuk was weer ronduit makkelijk na heel wat uurtjes RT rond een controlled veld.
 
Laatst bewerkt:
Ja heel vet, dat heb je ook snel gedaan! Welke vakken ga je dan doen?

Ik had me heel optimistisch voor alle 7 vakken van Module 1 ingeschreven. Ik ben over enkele dagen door het lesmateriaal van module 1 heen. Daarna heb ik een maand gereserveerd voor examentraining. Black Friday heeft nog een leuke korting opgeleverd op een ATPLQ accountje. Op papier klopte dat precies.

Gaandeweg is wel duidelijk geworden dat je voor een aantal vakken ZO veel uit je hoofd moet weten, dat het beter voor de scores is om minder vakken tegelijk te doen. Niet alle zeven in één sitting. Ik heb begrepen dat sommige airlines filteren op ATPL theorie score. Je leest ook hier en daar over maximaal 1 fail, maar ik heb nog nergens iets over een maximaal aantal sittings gelezen. Workload management mag dus wél ;)

Dus nu ik een beter beeld heb van wat elk vak inhoudt, heb ik de examenplanning aangepast:

Januari, direct na brush-up Module 1:
  • FPM - Flight Planning & Monitoring
  • MET - Meteorology
  • MB - Mass & Balance
  • GNAV - General Navigation
Februari:
  • INS - Instrumentation
  • HP - Human Performance
  • COM - Communications
Mocht ik voor eentje zakken in januari, dan doe ik die er in Februari bij. Gebeurt dat in februari, dan bewaar ik dat vak tot module 2, zodat ik tot het laatste moment 2 sittings overhoud (het maximum aantal sittings is 6 - daarna moet je opnieuw beginnen).
 
Grappig, ik had bovenstaade post bijna zelf geschreven kunnen hebben. Had me ook voor 7 vakken ingeschreven, en uiteindelijk aangepast naar 4-3. Bijna dezelfde indeling, maar ik had MET in de tweede ronde en COM in de eerste.

FPM en GNAV zijn een goede combinatie met redelijk veel raakvlakken, wel echt grote vakken waar veel tijd gaat zitten in examens oefenen. Als je een beetje wiskundig aangelegd bent, is MB vrij eenvoudig maar je moet wel je verschillende weight-definities heel strak kunnen onderscheiden. COM stelt bijna niks voor, behalve dat je COM failure procedures goed moet kennen. INS en HP zijn niet moeilijk maar vooral heel veel stof over veel verschillende onderwerpen. MET is weer een groot en moeilijk vak, voor veel mensen een struikelblok.

Naar mijn inschatting is je eerste blok veel moeilijker en zwaarder dan je tweede blok, maar het kan natuurlijk per persoon verschillen waar je uitdagingen liggen. En is er een reden waarom je je tweede examens in februari plant? Ik had zelf twee maanden tussen elke sitting, geeft net wat meer ruimte om examens te oefenen. En dat geeft ook nog steeds genoeg tijd om door je CBT heen te werken om klaar te zijn voor je tweede brush-up serie.
 
Het was niet per se de bedoeling om twee gelijke blokken te maken, maar vooral om de eerste wat uit te dunnen.

MET is inderdaad zwaar. De basis is interessant en goed te doen (je leert zelfs Nederlands weer beter begrijpen ;)), maar de gevraagde kennis van wereldwijde weerpatronen en de geografie erachter gaat heel erg ver.

Dus vond ik het logisch om twee andere detailkennis-vakken (INS en HP) in de tweede sitting te zetten, en juist het reken- en puzzelwerk van FPM en GNAV in de eerste sitting te laten.

MB kon er dan ook nog wel bij. Inderdaad de definities scherp hebben en nauwkeurig werken, maar verder zijn het uiteindelijk maar basisschool-rekensommetjes... *famous last words* . Bovendien kan je er mooi punten mee pakken voor je gemiddelde, dus toch goed trainen... en goed de weg weten in de CAP documentatie die je erbij mag houden, maar dat komt tijdens de examentraining vanzelf wel.

En waarom Februari?

Ik verwacht bij Module 2 (o.a. Air Law...) veel tijd nodig te hebben voor de CBT, dus hoe eerder ik module 1 achter me kan laten hoe beter. Bovendien functioneer ik beter met een beetje druk op de ketel... doorpakken dus.
 
Haha, dat van die druk op de ketel herken ik wel. Ik had zelf ook de ambitie om een snelle doorloop met hoge gemiddeldes en geen resits te realiseren. Uiteindelijk werd het bij mij: begin studie in oktober, eerste brushup in januari met de eerste sitting (FPM/GNAV/COM/MB) een week later. Maart tweede sitting met INS/HP/MET. April tweede module brushup, in mei derde sitting met RNAV/LAW/OPS (LAW-OPS is ook een mooie combi trouwens). Laatste sitting in juli met PERF/POF/AGK (wederom PERF-POF mooie combi).

Waar ik ook goed naar keek was de hoeveelheid vragen in de database per vak en hoeveel tijd je per vraag kwijt bent. Als je namelijk hoge gemiddeldes wil halen, ken je die database op enig moment op je duimpje. Althans, in elk geval de Austro vragen. En dat bereik je door de (Austro) database meerdere keren door te werken. Je zal merken dat je heel snel door de vragen voor COM, INS en HP heen vliegt, want dat zijn kennis-vragen. Maar FPM/GNAV (en MB in mindere mate) hebben veel rekenvragen die tijd kosten. En van MET zijn er enorm veel vragen in de database.

Ik vond het zelf prettig om steeds twee maanden tussen sittings te hebben, maar het legde inderdaad wel wat meer druk op het doorwerken van de CBT voor de tweede brushup reeks. Hele doorlooptijd was dus uiteindelijk 10 maanden, alles gehaald en met mooie gemiddeldes mag ik wel zeggen. Was wel heel blij dat ik het achter de rug had en weer meer tijd had voor gezin en vrije tijd, want het was zo'n beetje een tweede baan naast de day job qua tijdsinvestering. Wel echt leuk om te doen en het heeft me daadwerkelijk veel meer kennis en inzicht opgeleverd. Maar het was ook een stuk zwaarder dan ik van tevoren dacht.
 
Terug
Bovenaan