berggeit
Well-known member
Nu PPL langzaam in zicht komt (Ja ik weet het, niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is...) ben ik een beetje vooruit aan het plannen. Wat heb ik nodig?
Je kunt als PPL'er alsnog instappen in een geintegreerde opleiding, maar voor zover ik zag is dat allemaal fulltime. Dat gaat hem (nog) niet worden...
Af en toe een paar weken er tussenuit voor een versnelde cursus ergens... dat kan dan weer wél.
Voor zover ik begrepen heb, moet het eindresultaat om multicrew commercieel te vliegen het volgende pakket zijn:
CPL-ME + IR-ME + Night VFR + MCC en eventueel ATPL theorie. (samen vormt dat pakket dan "frozen ATPL")
En dan eventueel nog UPRT en een type-rating.
Natuurlijk kan een vliegschool me daarin adviseren, maar ik bereid me altijd graag voor ;-)
Volgens mij is de handigste volgorde in EASA gebied:
Redenen om IR toch eerst te doen:
Je kunt als PPL'er alsnog instappen in een geintegreerde opleiding, maar voor zover ik zag is dat allemaal fulltime. Dat gaat hem (nog) niet worden...
Af en toe een paar weken er tussenuit voor een versnelde cursus ergens... dat kan dan weer wél.
Voor zover ik begrepen heb, moet het eindresultaat om multicrew commercieel te vliegen het volgende pakket zijn:
CPL-ME + IR-ME + Night VFR + MCC en eventueel ATPL theorie. (samen vormt dat pakket dan "frozen ATPL")
En dan eventueel nog UPRT en een type-rating.
Natuurlijk kan een vliegschool me daarin adviseren, maar ik bereid me altijd graag voor ;-)
Volgens mij is de handigste volgorde in EASA gebied:
- Night
- IR-SE
- ME+IR-ME
- CPL-ME
- MCC (bij voorkeur bij een "grote naam")
Redenen om IR toch eerst te doen:
- Ik heb er meer aan, als ik toch besluit te stoppen en het bij hobby houd. Hobbymatig multi engine vliegen is alleen betaalbaar in een experimental of zo.
- ME + IR-ME kun je dan in één ruk in hetzelfde toestel doen. Minder wisselen.
- Kan eerder beginnen dan aan CPL (daarvoor zijn 100 PIC uren nodig)
- Voor snelle leerlingen (weinig dual uren) is CPL als eerste doen duur, want met alleen het absolute minimum aan dual en solo uren haal je de minimum TT voor CPL gewoon niet.