Militaire oefengebieden actief of niet

falcko

New member
Goedeavond,

Ik vroeg me af of je ook ergens online kunt nagaan welke oefengebieden active zijn? Ik heb mijn PPL in Amerika gehaald en daar kun je dat prima online nagaan, is hier een dergelijk systeem?

Alvast bedankt!

Auke
 
Hoi Auke,

In Duitsland staat het volgens mij niet in de NOTAMs of ik heb niet goed gekeken.
Of de gebieden gebruikt worden of actief zijn, kan wel altijd bij FIS worden opgevraagd. Die geven dan vaak ook een klaring of je er door heen mag indien actief maar niet gebruikt.

Gr.
Nathan
 
In Duitsland geld veelal dat het wel/niet actief zijn van gebieden tijdgebonden is. Voor de EDR rond Nordhorn/Lingen geld bijvoorbeeld dat die iedere weekdag van ergens vroeg in de ochtend tot halverwege de middag actief is. (Exacte tijden weet ik zo even niet.)

Inderdaad, je vraagt dan bij FIS (of bij een veld in de EDR) op of de EDR actief is. Overigens hoor je iedere dag (dus ook op zaterdag, zondag en feestdagen als de EDR rond Nordhorn/Lingen niet actief is) regelmatig de vraag voorbij komen of die EDR actief is. Het is in Duitsland gebruikelijk om daar altijd om te vragen.

Dat betekent overigens niet dat iedereen het vraagt. Als ik weet dat de EDR niet actief behoort te zijn, dan schakel ik vrij vroeg naar de frequentie van Nordhorn/Lingen en luister die uit. Als iemand anders dan vraagt of de EDR actief is, dan ga ik niet nog een keer...

Overigens zal FIS je niet voor alle EDR's klaren, soms moet je dat echt lokaal regelen. Borkenberge ligt ook precies binnen een EDR. Van FIS zal je daar nooit een "south approach" krijgen als de EDR actief is (en in gebruik). Echter van de toren van Borkenberge kan je die dan soms toch krijgen, omdat de toren dan precies weet waar men aan het oefenen is in de EDR.

Overigens blijf ik liever buiten de EDR's als ze actief zijn. (Hoewel, landen op Borkenberge is binnen de EDR, maar ik kom toch vrijwel altijd uit het noorden en de north platzrund mag je altijd gebruiken. Die ligt toch voor 80% buiten de EDR.)
 
Bedankt voor de waardevolle informatie! Binnenkort ga ik met een vliegmaatje naar Duitsland toe, altijd handig om te weten hoe het daar gaat.
 
En ik die dacht begrepen te hebben dat een FIS enkel information geeft, maar nooit een klaring oftewel clearance kan afleveren - dat kan toch alleen een controller?

Wel schijnen er gevallen te zijn waar een FIS klaringen meldt op gezag van een andere bron, maar er die dan wel moet bijvermelden.
 
Ik ken in Duitsland ook maar twee (drie) situaties met betrekking tot militaire EDR's.

Gesloten: Je mag er niet doorheen, vlieg er maar omheen.
Open: Je mag er doorheen (en FIS is voldoende autoriteit om er doorheen te boren.)

(Gesloten: Maar je mag een airspacebust uitvoeren om te landen op een veld binnen de EDR. Daarvoor gelden dan wel bepaalde regels, maar die staan dan ook op de visual operation chart van de DFS. Voor die airspacebust heb je toestemming nodig, meestal van het veld waar je naar toe wilt, soms van de toren van een militair veld. In alle gevallen staat ok dat op de VOC.)
 
En ik die dacht begrepen te hebben dat een FIS enkel information geeft, maar nooit een klaring oftewel clearance kan afleveren - dat kan toch alleen een controller?
Waarom niet? Dutchmil Info geeft bijvoorbeeld toestemming voor het kruisen van militaire CTRs als de desbetreffende toren niet bemand is.
 
Terug
Bovenaan