De bedoeling is dat het volgende in grote lijnen correct is en niet in alle details.
Alle details behandelen wordt veel te onoverzichtelijk.
We laten de Klu even buiten beschouwing, in NL heb je als hoopvolle toekomstige “Verkeersvlieger” drie mogelijke werkgevers:
TUI lijkt in eerste instantie geen duidelijke voorkeur te hebben voor vliegopleidingen.
KLM en Transavia zijn daar duidelijker in.
Er zijn in Nederland te weinig ‘wachtkamer’ banen. Vliegbanen waar je betaald wordt.
Er zijn een paar luchtreclame bedrijven waar al de deur wordt platgelopen. Een handvol para clubs maar die geven de voorkeur aan bekenden en als je niet in dat wereldje meeloopt is het heel moeilijk binnen komen.
Ik heb geen idee hoeveel zakenjets op NL register staan maar dat is in NL een hele gesloten bedrijfstak.
Bijhouden van brevetten en currencies zal op eigen kosten moeten.
Wil je perse alleen vanuit NL werkzaam zijn dan zal je een lange adem moeten hebben.
Banen zijn in tientallen en niet in honderden.
Ben je bereid buiten NL maar in Europa te vliegen reken dan op 9 (12?) airlines die low time aannemen.
- Ryanair
- Wizzair
- TAP Portugal
- Turkish Airlines
- SunExpress
- Swift
- Enz
- Enz
- Enz
Buiten NL dan wordt een opleiding buiten NL ook aantrekkelijker.
Zuid Europa ben ik zelf een beetje huiverig over. Te veel gehoord, gelezen, meegemaakt over Spanje, Italië of Griekenland.
NW Europa, Scandinavië en Polen wel goede resultaten.
Ben je bereid om eventueel voor je hele carrière buiten NL, buiten Europa te werken dan zijn er misschien 27 airlines die low time ATPL aannemen.
Een opleiding kan dan ook zeker buiten Europa omdat een ‘EASA’ brevet niet strict meer nodig is.
Canada, VS, Zuid Afrika.
In de VS zijn nu eenmaal veel meer starter banen en ik denk dat meer van de helft van ‘verkeersvliegers’ als instructeur gewerkt hebben. In de VS is instructie geven een entry baan en geen exit baan.
Centraal en Zuid Amerika is zo goed als gesloten omdat de meeste luchtvaart maatschappijen nationaliteitseisen hebben.
In Afrika zijn de meeste airlines overheid gesubsidieerd en/of overheid eigendom.
Zal sterk de voorkeur worden gegeven aan lokale kandidaten. Wel weer wat meer starter jobs maar daarvoor zal je bekender met de regio moeten zijn en je zal in persoon moeten solliciteren.
In zo’n kort overzicht waar we niet alles kunnen behandelen lijken 3.5 regio de beste kansen te bieden.
- Europa
- Midden Oosten
- Azie
- Canada (gunstig immigratie beleid)
Qua vliegopleidingen ben ik nog steeds een voorstander van de VS.
Honderden scholen met visum bevoegdheid en mogelijkheden om na je vliegopleiding te werken als instructeur tot je ATP (1500 uur)
Dit mag alleen bij scholen met een F-1 visum bevoegdheid.
Daarna eventueel EASA conversie maar je begint in elk geval met 1500 uur al is het maar een paar honderd uur lichte twin.
Hier een voorbeeld van zo’n opleider:
Hillsboro Aero is the International flight training academy that welcomes students from over 75 countries, including Asia-pacific and Europe. View here.
flyhaa.com
Wij kunnen geen beslissing voor je maken want alles hangt af van jou omstandigheden.
Kansen op een baan nemen exponentieel toe hoe verder je van huis gaat.
Je gaat van drie potentiële werkgevers met een tiental plaatsen per jaar naar tientallen werkgevers met honderden plaatsen per jaar.
De vraag is wil je piloot worden, zo ja wat voor piloot? Verkeersvlieger, zakenvluchten, Bush Pilot of iets daar tussen in?
De volgende vraag is waar?
Ik was ooit goed bekend met Susi Air, de school waar ik voor werkte had een trainings contract met hun.
Een goede collega en vriend van mij heeft in de Congo gevlogen, dat is ook niet voor de zwakkere onder ons.
Even een theoretisch voorbeeld:
USA F1 met 1500 uur > EASA conversie > aantal sollicitatie pogingen EU > SUSI Air voor 2 jaar > Air Vietnam A320 FO > A320 CA upgrade > Direct Entry Captain EU
Ben je wel 12-15 jaar verder.
Ik kom overal ter wereld Nederlandse piloten tegen en by the way ook overal ter wereld Ethiopian Airlines. Die vliegen haast letterlijk op iedere bestemming waar wij ook op vliegen.
Zie ze regelmatig overal in Azië en in Anchorage Alaska en Chicago en JFK.
Ethiopian Airlines staat hoog op mijn lijstje van eventuele werkgevers als ik ooit bij mijn huidige weg zou gaan.
Grote airlines met expats:
- Ethiopian
- Korean
- Singapore
- Cathay
- Emirates
- Etihad
- Qatar
Reken er wel op dat je daar alleen in aanmerking komt met veel ervaring tenzij je van hun cadet programma afkomt.
Dat is weer een heel ander onderwerp, airline academy cadet programs.