Mijn route naar een cockpitstoel – twijfels, vragen en keuzes

Puur goud, dit.
Exact! De keuze van je school bepaald eigenlijk al voor een groot deel je loopbaan. Er zijn zo weinig studenten die dit (willen?) inzien en ze blijven zich maar focussen op die ene uitzondering die er toch is geraakt via een alternatief pad...

Exact! De keuze van je school bepaald eigenlijk al voor een groot deel je loopbaan.

Een schrijnend voorbeeld van de verzuiling in de NL’se (en Europese) luchtvaart.
  • Begin je hier eindig je daar
  • Begin je hier eindig je daar

Met weinig mogelijkheden om te kruisen.
Weinig overstap van zakenjet naar airline, weinig (geen) overstap van maatschappij met Boeing naar maatschappij met Airbus.
Met 5% kans bij de KLM FA moet je eigenlijk al bij voorbaat naar het buitenland en zelfs buiten Europa kijken.
Dan wordt ook een opleiding buiten Europa aantrekkelijker.
De VS is bij uitstek geschikt voor training maar een weg naar greencard is als piloot zo goed als uitgesloten nu.
Het wordt dan training in de VS + conversie.
Eventueel financieel ruimte overhouden voor een self funded type rating
Probleem is je kan geen lening krijgen voor modulair bij elkaar gesprokkeld, alleen als je bij een van de grote bekende EU opleiders tekent.

Hoop is geen strategie

Maar zonder hoop en vertrouwen en vaak blind ontkennen van de feiten had ik het ook niet gered.
Ik verbaas me daar nog regelmatig over.
Zat 21 jaar tussen mijn PPL en mijn eerste jet baan op een Citation.

Het kan allemaal nog steeds, hou er wel rekening mee dat 5-7 jaar tussen je opleiding en je eerste betalende baan kan zitten.
Je moet wel de kosten dragen om al je brevetten geldig te houden.
Alleen daarom al heb je een betere vooropleiding nodig dan wat een opleider vraagt.

Je hebt een lening af te betalen, trainingen om current te blijven en ook nog levensonderhoud.

Dat redt je niet met een havo certificaat natuurkunde.

Bruur, ga proefles doen ga orienteren door vliegscholen te bezoeken en opleidingen. Ga je netwerk door om te spreken met mensen. Bouw je leven en skills op voor het uiteindelijke doel.

You got this

@Koning Lucht @jurgen @Europe-American @Acousticgaren

Ik begrijp wat jullie zeggen: de keuze voor een opleiding bepaalt in grote mate waar je uiteindelijk terechtkomt. Voor iemand zoals ik, die helemaal nieuw is in de wereld van luchtvaart en vliegopleidingen, maakt dat de keuze behoorlijk lastig. Er zijn zoveel variabelen om rekening mee te houden, dat het een flinke leer- en zoektocht is om je route modulair samen te stellen. Er wordt vaak gezegd dat de keuze van je vliegschool invloed heeft op je kansen op een baan, maar ik vraag me af: geldt dat al vanaf het moment dat je je PPL haalt, of pas bij bepaalde onderdelen binnen de modulaire route?

Voor mij is er de mogelijkheid om via de VAVO-route binnen één, of uiterlijk twee jaar, een havo-diploma te behalen. Daarmee zou ik me kunnen inschrijven bij KLS of de Transavia Vliegschool. Die route lijkt me de grootste kans geven op een baan in Nederland, al blijft het natuurlijk onzeker of je wordt toegelaten.

EPST biedt me de mogelijkheid om te starten zodra ik een wiskundecertificaat heb behaald. Maar als luchtvaartmaatschappijen zoals KLM of Transavia alsnog vragen om een volledig havo-diploma naast het diploma dat je via EPST behaalt, dan vraag ik me af wat de meerwaarde van die route nog is...

Sinds ik drie weken geleden mijn eerste post plaatste, is er ontzettend veel informatie op me afgekomen. Eerlijk gezegd zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dan ook dat ik niet de enige ben die dit ervaart bij het begin van deze zoektocht.

@Koning Lucht @jurgen @Europe-American @Acousticgaren

Ik begrijp wat jullie zeggen: de keuze voor een opleiding bepaalt in grote mate waar je uiteindelijk terechtkomt. Voor iemand zoals ik, die helemaal nieuw is in de wereld van luchtvaart en vliegopleidingen, maakt dat de keuze behoorlijk lastig. Er zijn zoveel variabelen om rekening mee te houden, dat het een flinke leer- en zoektocht is om je route modulair samen te stellen. Er wordt vaak gezegd dat de keuze van je vliegschool invloed heeft op je kansen op een baan, maar ik vraag me af: geldt dat al vanaf het moment dat je je PPL haalt, of pas bij bepaalde onderdelen binnen de modulaire route?

Voor mij is er de mogelijkheid om via de VAVO-route binnen één, of uiterlijk twee jaar, een havo-diploma te behalen. Daarmee zou ik me kunnen inschrijven bij KLS of de Transavia Vliegschool. Die route lijkt me de grootste kans geven op een baan in Nederland, al blijft het natuurlijk onzeker of je wordt toegelaten.

EPST biedt me de mogelijkheid om te starten zodra ik een wiskundecertificaat heb behaald. Maar als luchtvaartmaatschappijen zoals KLM of Transavia alsnog vragen om een volledig havo-diploma naast het diploma dat je via EPST behaalt, dan vraag ik me af wat de meerwaarde van die route nog is...

Sinds ik drie weken geleden mijn eerste post plaatste, is er ontzettend veel informatie op me afgekomen. Eerlijk gezegd zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dan ook dat ik niet de enige ben die dit ervaart bij het begin van deze zoektocht.
Natuurlijk is zo een opleiding het veiligst op baangarantie. Voor hoe nu de luchtvaart eruit ziet zal je grote kans hebben om aangenomen te worden, maar in de luchtvaart is het altijd hollen of stilstaan, dus je kan niet weten als je bij epst begint of je een baan kan vinden, maar voor nu is er veel open bij ryan, wizz etc. Zonder havo diploma kom je dan niet in NL aan de bak bij de grote maatschappijen.

Om je opties zo groot mogelijk te houden is het niet gek om je havo diploma versneld te halen, de natuurkunde en wiskunde zal ook helpen tijdens de theorie opleiding en wat meer levenservaring helpt ook bij de sollicatiegesprekken en selecties.

Nee zeker niet, het is allemaal erg onoverzichtelijk.
Baangarantie geloof ik zelf niet zo in, die kan misschien de huidige klas hebben maar niet jou klas. Garantie tot de hoek en jarenlang wachten op de ‘gegarandeerde baan’ kan een mogelijkheid zijn.
De enige school met echte baangarantie is de KLM FA.

De bedoeling is dat het volgende in grote lijnen correct is en niet in alle details.
Alle details behandelen wordt veel te onoverzichtelijk.

We laten de Klu even buiten beschouwing, in NL heb je als hoopvolle toekomstige “Verkeersvlieger” drie mogelijke werkgevers:

• KLM
  • Transavia
  • TUI
TUI lijkt in eerste instantie geen duidelijke voorkeur te hebben voor vliegopleidingen.
KLM en Transavia zijn daar duidelijker in.
Er zijn in Nederland te weinig ‘wachtkamer’ banen. Vliegbanen waar je betaald wordt.
Er zijn een paar luchtreclame bedrijven waar al de deur wordt platgelopen. Een handvol para clubs maar die geven de voorkeur aan bekenden en als je niet in dat wereldje meeloopt is het heel moeilijk binnen komen.
Ik heb geen idee hoeveel zakenjets op NL register staan maar dat is in NL een hele gesloten bedrijfstak.
Bijhouden van brevetten en currencies zal op eigen kosten moeten.
Wil je perse alleen vanuit NL werkzaam zijn dan zal je een lange adem moeten hebben.
Banen zijn in tientallen en niet in honderden.

Ben je bereid buiten NL maar in Europa te vliegen reken dan op 9 (12?) airlines die low time aannemen.

• Ryanair
  • Wizzair
  • TAP Portugal
  • Turkish Airlines
  • SunExpress
  • Swift
  • Enz
  • Enz
  • Enz

Buiten NL dan wordt een opleiding buiten NL ook aantrekkelijker.
Zuid Europa ben ik zelf een beetje huiverig over. Te veel gehoord, gelezen, meegemaakt over Spanje, Italië of Griekenland.
NW Europa, Scandinavië en Polen wel goede resultaten.

Ben je bereid om eventueel voor je hele carrière buiten NL, buiten Europa te werken dan zijn er misschien 27 airlines die low time ATPL aannemen.
Een opleiding kan dan ook zeker buiten Europa omdat een ‘EASA’ brevet niet strict meer nodig is.
Canada, VS, Zuid Afrika.

In de VS zijn nu eenmaal veel meer starter banen en ik denk dat meer van de helft van ‘verkeersvliegers’ als instructeur gewerkt hebben. In de VS is instructie geven een entry baan en geen exit baan.

Centraal en Zuid Amerika is zo goed als gesloten omdat de meeste luchtvaart maatschappijen nationaliteitseisen hebben.
In Afrika zijn de meeste airlines overheid gesubsidieerd en/of overheid eigendom.
Zal sterk de voorkeur worden gegeven aan lokale kandidaten. Wel weer wat meer starter jobs maar daarvoor zal je bekender met de regio moeten zijn en je zal in persoon moeten solliciteren.

In zo’n kort overzicht waar we niet alles kunnen behandelen lijken 3.5 regio de beste kansen te bieden.
  • Europa
  • Midden Oosten
  • Azie
  • Canada (gunstig immigratie beleid)
Qua vliegopleidingen ben ik nog steeds een voorstander van de VS.
Honderden scholen met visum bevoegdheid en mogelijkheden om na je vliegopleiding te werken als instructeur tot je ATP (1500 uur)
Dit mag alleen bij scholen met een F-1 visum bevoegdheid.
Daarna eventueel EASA conversie maar je begint in elk geval met 1500 uur al is het maar een paar honderd uur lichte twin.
Hier een voorbeeld van zo’n opleider:
Wij kunnen geen beslissing voor je maken want alles hangt af van jou omstandigheden.
Kansen op een baan nemen exponentieel toe hoe verder je van huis gaat.
Je gaat van drie potentiële werkgevers met een tiental plaatsen per jaar naar tientallen werkgevers met honderden plaatsen per jaar.

De vraag is wil je piloot worden, zo ja wat voor piloot? Verkeersvlieger, zakenvluchten, Bush Pilot of iets daar tussen in?

De volgende vraag is waar?

Ik was ooit goed bekend met Susi Air, de school waar ik voor werkte had een trainings contract met hun.

Een goede collega en vriend van mij heeft in de Congo gevlogen, dat is ook niet voor de zwakkere onder ons.

Even een theoretisch voorbeeld:

USA F1 met 1500 uur > EASA conversie > aantal sollicitatie pogingen EU > SUSI Air voor 2 jaar > Air Vietnam A320 FO > A320 CA upgrade > Direct Entry Captain EU

Ben je wel 12-15 jaar verder.
Ik kom overal ter wereld Nederlandse piloten tegen en by the way ook overal ter wereld Ethiopian Airlines. Die vliegen haast letterlijk op iedere bestemming waar wij ook op vliegen.
Zie ze regelmatig overal in Azië en in Anchorage Alaska en Chicago en JFK.
Ethiopian Airlines staat hoog op mijn lijstje van eventuele werkgevers als ik ooit bij mijn huidige weg zou gaan.

Grote airlines met expats:

• Ethiopian
  • Korean
  • Singapore
  • Cathay
  • Emirates
  • Etihad
  • Qatar
Reken er wel op dat je daar alleen in aanmerking komt met veel ervaring tenzij je van hun cadet programma afkomt.
Dat is weer een heel ander onderwerp, airline academy cadet programs.

Laatst bewerkt:
Ben je bereid buiten NL maar in Europa te vliegen reken dan op 9 (12?) airlines die low time aannemen.

• Ryanair
  • Wizzair
  • TAP Portugal
  • Turkish Airlines
  • SunExpress
  • Swift
  • Enz
  • Enz
  • Enz

Met als aanvulling een verhaal dat ik hier wel eens gelezen heb: als je voor je werk tijdelijk verhuist naar een land waar de Nederlandse inlichtingendiensten (AIVD) geen goede relaties mee hebben kom je daarna niet meer in Nederland aan het werk. Denk bijvoorbeeld aan Turkije.

Met als aanvulling een verhaal dat ik hier wel eens gelezen heb: als je voor je werk tijdelijk verhuist naar een land waar de Nederlandse inlichtingendiensten (AIVD) geen goede relaties mee hebben kom je daarna niet meer in Nederland aan het werk. Denk bijvoorbeeld aan Turkije.
Dat staat inderdaad in een van de KLM draadjes.
Nog zo’n drempel.

Vergeet ook taalbarrières niet. Met een LPE ben je er nog niet. Veel operators eisen van elke expat een "professional working knowledge" van de lokale moedertaal als voertaal binnen het bedrijf. Soms wordt een B2 niveau certificaat gevraagd om dat aan te tonen, soms "vloeiende beheersing". Voor zover je niet toch al onderin het sollicitantenbakje lag als expat, lig je het dán wel.

Een pizza bestellen lukt me in heel veel talen, maar daarmee red je het niet in een vrij technische werkomgeving. Het is ook niet iets wat je in een paar weken 'even' leert.

Ik ben momenteel bezig met een ATPL opleiding in België die hele goede connecties heeft met Brussels Airlines. Als je er voor open staat om je carrière eventueel in België te starten zou ik zeker eens een kijkje nemen. Stuur me gerust een bericht als je vragen hebt!

Terug
Bovenaan