Hi Keyser,Hi Lars,
HBO BE achtergrond is meer dan toereikend wat betreft vliegopleiding. Een Havo diploma halen is zonde van de tijd en enkel het overwegen waard als je echt alleen maar die bepaalde NL scholen op je lijstje hebt, puur ter box ticking; niet omdat je er werkelijk wat aan hebt. Helaas een realiteit.
De realiteit is ook dat die NL trajecten slecht een druppel in de oceaan zijn wat betreft mogelijkheden naar een stoel in de cockpit.
Zoals EA aangaf is het wellicht om voor jezelf een einddoel te bepalen, en dan terug te herleiden wat de verschillende opties zijn om daar te komen.
Eerlijk gezegd is het vanuit je huidige positie moeilijk om te bepalen wat je droomjob zou zijn. Niet alles is wat het lijkt… en veel dingen kom je misschien gaandeweg pas achter.
Ik zou een school zoals AIS altijd vermijden. 120k is een premium prijs die je alleen maar moet betalen als er echte toegevoegde waarde is, zoals een KLM of EPST met min of meer direct entry naar een NL airline, mits dat je doel is.
Als een NL airline niet je doel is zou ik 100% kiezen voor een opleiding buiten NL waar je een veel betere prijs/kwaliteit zult vinden.
Groetjes
Bedankt voor je reactie!

Het stelt me gerust om te horen dat een hbo-achtergrond in Bedrijfseconomie voldoende is en dat ik ook zonder havo-diploma een kans maak. Een carrière bij KLM of een Nederlandse maatschappij is voor mij geen must. Er zijn genoeg mooie maatschappijen om voor te vliegen.
Net als EA geef jij aan dat ik vanuit mijn einddoel moet terugwerken. Dat begrijp ik, maar ik ben wel een beetje bang dat als ik bijvoorbeeld Delta Airlines als doel stel en mijn hele route daarop afstem, ik uiteindelijk mogelijk niet word aangenomen. Dan wil ik wel zeker weten dat het traject dat ik heb gevolgd me ook bij andere maatschappijen nog kansen biedt. Heb je daar misschien tips voor?
Ik heb inmiddels al wat rondgekeken naar PPL-opleidingen, zowel in Europa als in de VS. Amerika spreekt me het meest aan, maar dan moet ik achteraf wel een conversie doen naar EASA. Zou je het daarom afraden om mijn PPL in Amerika te halen? Of vind je dat het in Nederland beter is om te starten?
En tot slot: heb je voorkeuren of aanraders qua landen binnen Europa? Of maakt het niet zoveel uit of ik mijn PPL nu in bijvoorbeeld Polen of Spanje behaal?