Mijn route naar een cockpitstoel – twijfels, vragen en keuzes

SkyPath28

Rookie
Hoi allemaal,


Ik ben Lars, 28 jaar, en ik wil graag mijn verhaal delen en jullie advies vragen over het worden van piloot.


Al van jongs af aan had ik een fascinatie voor vliegen, maar het leek altijd iets onbereikbaars – een soort "ver-van-mijn-bedshow". Totdat ik het afgelopen jaar in mijn privésfeer in contact kwam met een piloot. Dat gesprek wakkerde iets aan in mij. Mijn hart ging letterlijk sneller kloppen en ik dacht: “Waarom eigenlijk niet? Misschien is het nog niet te laat.”

Ik ben inmiddels serieus gaan onderzoeken of een carrière als piloot voor mij haalbaar is. Ik heb een MBO 4- en HBO-achtergrond, maar geen havo-diploma, wat bij KLM, Transavia en EPST helaas een showstopper is. Daarom ben ik gaan kijken bij AIS Flight Academy. Daar ben ik inmiddels in de laatste fase van het toelatingstraject. Als alles goed gaat, word ik toegelaten, mits ik de certificaten in wiskunde en natuurkunde behaal – iets waar ik best vertrouwen in heb. De planning is dat ik die certificaten binnen 6 tot 12 maanden afrond.

Mijn grootste twijfel zit nu in het kiezen van de juiste route:
  • AIS is sneller, want ik hoef alleen certificaten te halen, geen volledig havo-diploma. Maar er is geen baangarantie.
  • Een VAVO-route zou me wél toegang kunnen geven tot maatschappijen als KLM/Transavia/EPST, maar kost meer tijd en energie.
  • Een buitenlandse opleiding is ook nog een optie, maar daar heb ik me nog niet goed in verdiept.

Ik ga de opleiding zelf financieren, zonder lening. Ik heb in de afgelopen jaren flink gespaard, dus dat deel is (voor nu) geen obstakel.

Mijn vraag aan jullie:​

Als jullie in mijn schoenen zouden staan – 28 jaar, MBO+HBO achtergrond, geen havo, gemotiveerd en met een spaarpot– welke route zouden jullie dan kiezen?

Zouden jullie:
  • De snellere route nemen via AIS zonder baangarantie?
  • Toch investeren in een VAVO-route om kans te maken op maatschappijen mét baangarantie?
  • Kijken naar een opleiding in het buitenland?
  • Of misschien juist adviseren om kleiner te beginnen, bijvoorbeeld met het halen van een PPL en daarna pas verder te kijken?
  • Of zelfs... zouden jullie zeggen: begin er niet aan?

Ik sta open voor alle inzichten – ook als ze kritisch zijn. Alle ervaringen, tips of adviezen zijn ontzettend welkom.

Dank jullie wel voor het meedenken!

Groet,
Lars
 
Als jullie in mijn schoenen zouden staan – 28 jaar, MBO+HBO achtergrond, geen havo, gemotiveerd en met een spaarpot– welke route zouden jullie dan kiezen?
Modulair in het buitenland (bijv. Polen, Spanje, Griekenland)

AIS Flight Academy vermeldt op hun website een totaalprijs van bijna €120.000.
Modulair in het buitenland kun je hetzelfde EASA brevet halen met precies dezelfde kansen op werk in binnen- én buitenland, maar dan een stuk goedkoper. Soms zelfs voor de helft!

Belangrijk: zorg er als modulaire student voor dat je een gemiddeld ATPL score van boven de 85% haalt (liever in de 90%) en zonder re-sits. Kies daarnaast een goede opleider voor je CPL ME/IR-traject én je (APS) MCC cursus. Dat maakt echt het verschil.

Succes met je keuze!

P.S. Vergeet niet: altijd eerst je Class 1 Medical regelen en niet te veel twijfelen!
 
Ik zou het, gezien je financiële situatie en leeftijd en achtergrond lekker modulair doen. Desnoods op verschillende plekken.

Het voordeel van modulair is dat de stap (en daarmee gepaarde spanning) minder groot is dan ‘ineens’ 70k bij een vliegschool dumpen, en je in verschillende omgevingen en op je eigen tempo kunt leren.

Zodra je een MCC oid gaat doen, i.i.g. voorbij het PPL gedeelte en hour-building bent, kan het lonen naar een vliegschool te gaan die preferred supplier is van een carrier.

Er is heel, heeeeel veel te vinden op dit forum. Gebruik de zoekfunctie eens!
Maar volg vooral je eigen gevoel en verstand.

Ik kwam een tijdje geleden op de vliegclub met de mededeling dat ik mijn PPL in 10 weken ging halen, mensen lachten me zelfs uit. Ik werd onzeker en voelde me heel naïef en lullig. Na 7 weken stuurde ik ze een berichtje dat ik geslaagd was…

Volg je eigen dromen! Luister naar advies, en kies zelf wat je aanneemt :)

Oh en hee: koop gewoon lekker wat theorie-boeken en ga vast leren, dat is de laagste stap. Of doe een proef vlucht ergens :) kijken of het bij je past.
 
Modulair in het buitenland (bijv. Polen, Spanje, Griekenland)

AIS Flight Academy vermeldt op hun website een totaalprijs van bijna €120.000.
Modulair in het buitenland kun je hetzelfde EASA brevet halen met precies dezelfde kansen op werk in binnen- én buitenland, maar dan een stuk goedkoper. Soms zelfs voor de helft!
Dag SkyPath,
Ik denk dat er al een paar zaten te wachten op mijn reactie, aangezien het over modulair buitenland -en AIS FA gaat. Met beiden heb ik ervaring (zeker met vliegen in -en vanuit- Polen), en ik wil je graag meer vertellen als je AIS zou overwegen.
Je mag me PB'en.

Vr Gr Q
 
Hi Lars. Wat voor HBO opleiding heb je gedaan?
Ik zou voor een buitenlandse opleiding gaan. AIS heeft geen meerwaarde, en zeker niet voor 120k.
 
Hi Lars,

Momenteel zitten er op de KLMFA studenten van boven de 30. Je bent dus nog niet “te laat”, uiteraard zal je dan wel eerst je HAVO-diploma moeten behalen en de selectie doorkomen.

In the worst case lukt dat niet en kan je je aanmelden voor EPST (waar the best of class ook direct entry KLM gaan) en/of Transavia MPL.

Persoonlijk zou ik altijd voor het hoogst haalbare gaan dus KLMFA en anders EPST/Transavia. Modulair kan natuurlijk ook alleen daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
 
Kort advies, kijk niet naar de minimale voor opleidingseisen van een school.
Research de aanname eisen van maatschappijen waar je redelijkerwijs terecht kan.
Waar is je HBO opleiding mee te vergelijken bv in Duitsland?
 
Laatst bewerkt:
Modulair in het buitenland (bijv. Polen, Spanje, Griekenland)

AIS Flight Academy vermeldt op hun website een totaalprijs van bijna €120.000.
Modulair in het buitenland kun je hetzelfde EASA brevet halen met precies dezelfde kansen op werk in binnen- én buitenland, maar dan een stuk goedkoper. Soms zelfs voor de helft!

Belangrijk: zorg er als modulaire student voor dat je een gemiddeld ATPL score van boven de 85% haalt (liever in de 90%) en zonder re-sits. Kies daarnaast een goede opleider voor je CPL ME/IR-traject én je (APS) MCC cursus. Dat maakt echt het verschil.

Succes met je keuze!

P.S. Vergeet niet: altijd eerst je Class 1 Medical regelen en niet te veel twijfelen!
Hoi Alicantino92,

Dank voor je uitgebreide reactie en het delen van je ervaring met modulaire opleidingen in het buitenland. Dat klinkt inderdaad als een interessante en goedkopere optie!

Wat ik me wel afvraag: is het mogelijk om bijvoorbeeld in Nederland te starten met je PPL en dan eventueel verder te gaan in het buitenland? Of is dat meteen een stuk duurder? Ik ben namelijk nog helemaal nieuw in dit wereldje en vind het best spannend om alles zelf te moeten regelen bij een modulaire route.

Ook ben ik nog bezig met het inplannen van mijn Class 1 Medical. Is het slim om dat als eerste stap te doen? Of adviseer jij iets anders om eerst te regelen?

Daarnaast vroeg ik me af of je bij een modulaire opleiding ook de certificaten in wiskunde en natuurkunde nodig hebt, net zoals bij AIS? En zo ja, zou je dan adviseren om die dan eerst te halen voordat je met vliegen begint?

Het geïntegreerde traject bij AIS spreekt me aan omdat ik dan minder zelf hoef uit te zoeken, maar jouw verhaal laat zien dat modulaire routes ook echt tot banen kunnen leiden, toch?
 
Ik zou het, gezien je financiële situatie en leeftijd en achtergrond lekker modulair doen. Desnoods op verschillende plekken.

Het voordeel van modulair is dat de stap (en daarmee gepaarde spanning) minder groot is dan ‘ineens’ 70k bij een vliegschool dumpen, en je in verschillende omgevingen en op je eigen tempo kunt leren.

Zodra je een MCC oid gaat doen, i.i.g. voorbij het PPL gedeelte en hour-building bent, kan het lonen naar een vliegschool te gaan die preferred supplier is van een carrier.

Er is heel, heeeeel veel te vinden op dit forum. Gebruik de zoekfunctie eens!
Maar volg vooral je eigen gevoel en verstand.

Ik kwam een tijdje geleden op de vliegclub met de mededeling dat ik mijn PPL in 10 weken ging halen, mensen lachten me zelfs uit. Ik werd onzeker en voelde me heel naïef en lullig. Na 7 weken stuurde ik ze een berichtje dat ik geslaagd was…

Volg je eigen dromen! Luister naar advies, en kies zelf wat je aanneemt :)

Oh en hee: koop gewoon lekker wat theorie-boeken en ga vast leren, dat is de laagste stap. Of doe een proef vlucht ergens :) kijken of het bij je past.
Hey BartFarmer,

Dank voor je bemoedigende bericht! Ik herken wel dat het spannend is om alles zelf te moeten regelen en dat het onzeker voelt, zeker omdat er geen baangarantie is zoals bij een KLM-vliegschool. Daarom wil ik mijn verstand gebruiken, maar ook zeker de adviezen van ervaren mensen hier meenemen.

Goed om te horen dat jij gewoon bent begonnen en het uiteindelijk hebt gehaald, dat geeft mij ook vertrouwen! Ik heb binnenkort een proefvlucht gepland op Lelystad om te kijken of het echt bij me past.

Je raadt aan alvast met theorieboeken te beginnen, welke boeken zou jij dan adviseren voor een beginner die zich wil voorbereiden? En je noemde ook “preferred supplier” vliegscholen voor later in de opleiding, wat wordt daar precies mee bedoeld?
 
Hi Lars. Wat voor HBO opleiding heb je gedaan?
Ik zou voor een buitenlandse opleiding gaan. AIS heeft geen meerwaarde, en zeker niet voor 120k.
Hi!

Bedankt voor je reactie. Mijn HBO-opleiding is Bedrijfseconomie met een specialisatie Finance & Control. Ik ben benieuwd hoe dat volgens jou zich verhoudt tot het pilotentraject en wat je daarvan vindt?

Je geeft aan dat AIS geen meerwaarde heeft, zeker niet voor 120k euro. Heb jij ervaring met modulaire opleidingen met baangarantie? Zo ja, kun je aangeven in welk land en bij welke opleiding je die kansen ziet?

Ik sta open voor alle adviezen en wil graag weten welke route jij zou aanraden, vooral met het oog op baangarantie.
 
Hi Lars,

Momenteel zitten er op de KLMFA studenten van boven de 30. Je bent dus nog niet “te laat”, uiteraard zal je dan wel eerst je HAVO-diploma moeten behalen en de selectie doorkomen.

In the worst case lukt dat niet en kan je je aanmelden voor EPST (waar the best of class ook direct entry KLM gaan) en/of Transavia MPL.

Persoonlijk zou ik altijd voor het hoogst haalbare gaan dus KLMFA en anders EPST/Transavia. Modulair kan natuurlijk ook alleen daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Hi,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Fijn om te horen dat er ook studenten van boven de 30 bij KLMFA zitten. Heb je een idee hoeveel dat er ongeveer zijn en of die studenten vergelijkbare achtergronden hebben als ik (MBO+HBO)?

Verder ben ik benieuwd of jij denkt dat ik met mijn achtergrond een kans maak, vooral omdat ik hoor dat er best veel vraag is en ze de beste eruit kiezen.

Alvast bedankt!
 
Iedereen hier zal begrijpen hoe spannend en lastig het is. Zeker in het begin zijn er zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Mocht je willen weten wat de basis is van de theoretische kennis die je nodig hebt om je PPL te halen (die je overal gaat moeten halen), raad ik de boeken van Bas Vrijhof aan.
Dat zijn er 5, en geeft een indicatie van het niveau.

Over de theorie en verschillende mogelijkheden om examen te doen ga ik nu niet beginnen, dat wordt te ingewikkeld en is misschien irrelevant afhankelijk van het traject die je gaat volgen.

‘Preferred supplier’, betekent dat vliegmaatschappij A het liefst studenten heeft die net afgestudeerd zijn en voorgedragen zijn door vliegschool A.

Elke maatschappij heeft over het algemeen wel een preferred supppier.

Nogmaals, mocht je het modulair willen doen, maakt het niet zoveel uit waar je je PPL haalt. Daarna wordt het steeds relevanter. Wil je in de kleine luchtvaart werken? Maak tijdens je hour building dan avontuurlijke tripjes.

Wil je bij een Spaanse locale airline werken (Binter) leer dan vast Spaans.

Als je bij KLM of Ryanair wilt werken, zoek dan uit welke vliegschool ze mensen van aannemen en ga daar de CPL, MCC etc doen.

Zelf vind ik modulair erg prettig: ik wil niet naar een specifieke airline toe (eigenlijk helemaal niet) en wilde niet zomaar 100k bij een school neergooien. Ik wil op meerdere plekken ervaring opdoen en daardoor verschillende dingen leren, op mijn eigen tempo. Dat heeft voor en nadelen.

Bedenk voor jezelf eerst of je integrated of modulair wilt doen, of vliegen überhaupt iets voor je is, of je medisch geschikt bent en bedenk je ook waar je ooit wilt eindigen en vooral: wat je er voor over hebt om daar te komen.

Inspiratie en mooie verhalen genoeg hier op dit forum!

En nogmaals: ga hier op het forum eens zoeken naar verhalen van mensen, waaronder die van mijzelf. Met alle afwegingen en adviezen :)
 
Kort advies, kijk niet naar de minimale voor opleidingseisen van een school.
Research de aanname eisen van maatschappijen waar je redelijkerwijs terecht kan.
Waar is je HBO opleiding mee te vergelijken bv in Duitsland?
Hi Europe-American,

Bedankt voor je tip! Zou je misschien iets meer kunnen toelichten wat je precies bedoelt met “research de aanname eisen van maatschappijen waar je redelijkerwijs terecht kan”?
 
Iedereen hier zal begrijpen hoe spannend en lastig het is. Zeker in het begin zijn er zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Mocht je willen weten wat de basis is van de theoretische kennis die je nodig hebt om je PPL te halen (die je overal gaat moeten halen), raad ik de boeken van Bas Vrijhof aan.
Dat zijn er 5, en geeft een indicatie van het niveau.

Over de theorie en verschillende mogelijkheden om examen te doen ga ik nu niet beginnen, dat wordt te ingewikkeld en is misschien irrelevant afhankelijk van het traject die je gaat volgen.

‘Preferred supplier’, betekent dat vliegmaatschappij A het liefst studenten heeft die net afgestudeerd zijn en voorgedragen zijn door vliegschool A.

Elke maatschappij heeft over het algemeen wel een preferred supppier.

Nogmaals, mocht je het modulair willen doen, maakt het niet zoveel uit waar je je PPL haalt. Daarna wordt het steeds relevanter. Wil je in de kleine luchtvaart werken? Maak tijdens je hour building dan avontuurlijke tripjes.

Wil je bij een Spaanse locale airline werken (Binter) leer dan vast Spaans.

Als je bij KLM of Ryanair wilt werken, zoek dan uit welke vliegschool ze mensen van aannemen en ga daar de CPL, MCC etc doen.

Zelf vind ik modulair erg prettig: ik wil niet naar een specifieke airline toe (eigenlijk helemaal niet) en wilde niet zomaar 100k bij een school neergooien. Ik wil op meerdere plekken ervaring opdoen en daardoor verschillende dingen leren, op mijn eigen tempo. Dat heeft voor en nadelen.

Bedenk voor jezelf eerst of je integrated of modulair wilt doen, of vliegen überhaupt iets voor je is, of je medisch geschikt bent en bedenk je ook waar je ooit wilt eindigen en vooral: wat je er voor over hebt om daar te komen.

Inspiratie en mooie verhalen genoeg hier op dit forum!

En nogmaals: ga hier op het forum eens zoeken naar verhalen van mensen, waaronder die van mijzelf. Met alle afwegingen en adviezen :)
Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties, heel fijn en verhelderend! 😊 Ik ga nu eerst beginnen met op papier zetten waar ik heen wil, wat mijn doelen zijn en hoe ik daar wil komen. Mijn droom is om widebody te vliegen – vracht of passagiers – en het liefst in Amerika.

De komende tijd ga ik het forum goed doorlezen, tips en ervaringen verzamelen, en hopelijk mag ik, als ik nog vragen of hulp nodig heb, jou weer even contacten!

Dank ook voor de tip over de boeken van Bas Vrijhof, ik ga daar zeker naar kijken om alvast wat inzicht te krijgen in de basiskennis voor de PPL.

Mag ik trouwens vragen hoe jouw eigen traject eruitzag qua opleiding en vliegen? Altijd interessant om te horen hoe anderen het hebben aangepakt en waar ze uiteindelijk terecht zijn gekomen!

Nogmaals heel erg bedankt voor je tijd en uitleg, echt waardevol!
 
Hi Europe-American,

Bedankt voor je tip! Zou je misschien iets meer kunnen toelichten wat je precies bedoelt met “research de aanname eisen van maatschappijen waar je redelijkerwijs terecht kan”?
Het is soms goed spitten om uiteindelijk op vooropleidingseisen uit te komen.


Het is misschien aan te raden om van je doel achteruit te werken en niet vanaf je huidige situatie vooruit.
Als voorbeeld:
  • Je wilt alleen in de EU en Midden Oosten werken.
  • Maak een lijst van alle airlines
  • Maak een lijst van de airlines die low-time of cadets aannemen
  • Wat zijn hun trainings voorkeuren
  • Wat zijn hun voor opleidingseisen
  • Alleen Integrated of ook Modulair
Zet dit allemaal op papier of een spreadsheet en je zal na maanden langzaam een patroon zien.
Reken er op dat al dit gepuzzel een jaar kan duren voordat je een besluit kan nemen over de beste trainingsroute voor jou.
Die is niet voor iedereen hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Hi Lars,

HBO BE achtergrond is meer dan toereikend wat betreft vliegopleiding. Een Havo diploma halen is zonde van de tijd en enkel het overwegen waard als je echt alleen maar die bepaalde NL scholen op je lijstje hebt, puur ter box ticking; niet omdat je er werkelijk wat aan hebt. Helaas een realiteit.
De realiteit is ook dat die NL trajecten slecht een druppel in de oceaan zijn wat betreft mogelijkheden naar een stoel in de cockpit.
Zoals EA aangaf is het wellicht om voor jezelf een einddoel te bepalen, en dan terug te herleiden wat de verschillende opties zijn om daar te komen.
Eerlijk gezegd is het vanuit je huidige positie moeilijk om te bepalen wat je droomjob zou zijn. Niet alles is wat het lijkt… en veel dingen kom je misschien gaandeweg pas achter.
Ik zou een school zoals AIS altijd vermijden. 120k is een premium prijs die je alleen maar moet betalen als er echte toegevoegde waarde is, zoals een KLM of EPST met min of meer direct entry naar een NL airline, mits dat je doel is.
Als een NL airline niet je doel is zou ik 100% kiezen voor een opleiding buiten NL waar je een veel betere prijs/kwaliteit zult vinden.

Groetjes
 
Hi Lars,

HBO BE achtergrond is meer dan toereikend wat betreft vliegopleiding. Een Havo diploma halen is zonde van de tijd en enkel het overwegen waard als je echt alleen maar die bepaalde NL scholen op je lijstje hebt, puur ter box ticking; niet omdat je er werkelijk wat aan hebt. Helaas een realiteit.
De realiteit is ook dat die NL trajecten slecht een druppel in de oceaan zijn wat betreft mogelijkheden naar een stoel in de cockpit.
Zoals EA aangaf is het wellicht om voor jezelf een einddoel te bepalen, en dan terug te herleiden wat de verschillende opties zijn om daar te komen.
Eerlijk gezegd is het vanuit je huidige positie moeilijk om te bepalen wat je droomjob zou zijn. Niet alles is wat het lijkt… en veel dingen kom je misschien gaandeweg pas achter.
Ik zou een school zoals AIS altijd vermijden. 120k is een premium prijs die je alleen maar moet betalen als er echte toegevoegde waarde is, zoals een KLM of EPST met min of meer direct entry naar een NL airline, mits dat je doel is.
Als een NL airline niet je doel is zou ik 100% kiezen voor een opleiding buiten NL waar je een veel betere prijs/kwaliteit zult vinden.

Groetjes
 
In het kort; AIS Flight Academy is een absolute no-go voor commerciële carriers.

Momenteel zitten er op de KLMFA studenten van boven de 30. Je bent dus nog niet “te laat”.
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Je bent niet te laat om een vliegopleiding te beginnen, dat klopt.
Je bent -mijns inziens- wél te laat voor een commerciële carrière als 30+ op een ATPL-opleiding.
 
Het is soms goed spitten om uiteindelijk op vooropleidingseisen uit te komen.


Het is misschien aan te raden om van je doel achteruit te werken en niet vanaf je huidige situatie vooruit.
Als voorbeeld:
  • Je wilt alleen in de EU en Midden Oosten werken.
  • Maak een lijst van alle airlines
  • Maak een lijst van de airlines die low-time of cadets aannemen
  • Wat zijn hun trainings voorkeuren
  • Wat zijn hun voor opleidingseisen
  • Alleen Integrated of ook Modulair
Zet dit allemaal op papier of een spreadsheet en je zal na maanden langzaam een patroon zien.
Reken er op dat al dit gepuzzel een jaar kan duren voordat je een besluit kan nemen over de beste trainingsroute voor jou.
Die is niet voor iedereen hetzelfde.
Bedankt voor de tips en handvatten! Ik ga maar eens beginnen aan dit leuke, en vooral spannende, project. 😊

Wat betreft het "achteruit werken" vind ik nog best lastig. Ook het bepalen van een voorkeur voor een airline is moeilijk. Als ik een voorkeur moet uitspreken, dan gaat die uit naar een Engelstalige maatschappij met widebody-vliegtuigen (lees Amerika). Maar ik wil me daar niet blind op staren, want als het bij die maatschappijen niet lukt, wil ik wel een goed backupplan hebben voor andere opties.

Als de voorbereiding ongeveer een jaar duurt, vraag ik me af of ik in de tussentijd al stappen kan zetten. Bijvoorbeeld door alvast te beginnen met PPL-lessen, aangezien dat toch de eerste stap is als je modulair gaat. Of raad je dat juist af?
 
Terug
Bovenaan