Hoi allemaal,
Ik ben Lars, 28 jaar, en ik wil graag mijn verhaal delen en jullie advies vragen over het worden van piloot.
Al van jongs af aan had ik een fascinatie voor vliegen, maar het leek altijd iets onbereikbaars – een soort "ver-van-mijn-bedshow". Totdat ik het afgelopen jaar in mijn privésfeer in contact kwam met een piloot. Dat gesprek wakkerde iets aan in mij. Mijn hart ging letterlijk sneller kloppen en ik dacht: “Waarom eigenlijk niet? Misschien is het nog niet te laat.”
Ik ben inmiddels serieus gaan onderzoeken of een carrière als piloot voor mij haalbaar is. Ik heb een MBO 4- en HBO-achtergrond, maar geen havo-diploma, wat bij KLM, Transavia en EPST helaas een showstopper is. Daarom ben ik gaan kijken bij AIS Flight Academy. Daar ben ik inmiddels in de laatste fase van het toelatingstraject. Als alles goed gaat, word ik toegelaten, mits ik de certificaten in wiskunde en natuurkunde behaal – iets waar ik best vertrouwen in heb. De planning is dat ik die certificaten binnen 6 tot 12 maanden afrond.
Mijn grootste twijfel zit nu in het kiezen van de juiste route:
Ik ga de opleiding zelf financieren, zonder lening. Ik heb in de afgelopen jaren flink gespaard, dus dat deel is (voor nu) geen obstakel.
Zouden jullie:
Ik sta open voor alle inzichten – ook als ze kritisch zijn. Alle ervaringen, tips of adviezen zijn ontzettend welkom.
Dank jullie wel voor het meedenken!
Groet,
Lars
Ik ben Lars, 28 jaar, en ik wil graag mijn verhaal delen en jullie advies vragen over het worden van piloot.
Al van jongs af aan had ik een fascinatie voor vliegen, maar het leek altijd iets onbereikbaars – een soort "ver-van-mijn-bedshow". Totdat ik het afgelopen jaar in mijn privésfeer in contact kwam met een piloot. Dat gesprek wakkerde iets aan in mij. Mijn hart ging letterlijk sneller kloppen en ik dacht: “Waarom eigenlijk niet? Misschien is het nog niet te laat.”
Ik ben inmiddels serieus gaan onderzoeken of een carrière als piloot voor mij haalbaar is. Ik heb een MBO 4- en HBO-achtergrond, maar geen havo-diploma, wat bij KLM, Transavia en EPST helaas een showstopper is. Daarom ben ik gaan kijken bij AIS Flight Academy. Daar ben ik inmiddels in de laatste fase van het toelatingstraject. Als alles goed gaat, word ik toegelaten, mits ik de certificaten in wiskunde en natuurkunde behaal – iets waar ik best vertrouwen in heb. De planning is dat ik die certificaten binnen 6 tot 12 maanden afrond.
Mijn grootste twijfel zit nu in het kiezen van de juiste route:
- AIS is sneller, want ik hoef alleen certificaten te halen, geen volledig havo-diploma. Maar er is geen baangarantie.
- Een VAVO-route zou me wél toegang kunnen geven tot maatschappijen als KLM/Transavia/EPST, maar kost meer tijd en energie.
- Een buitenlandse opleiding is ook nog een optie, maar daar heb ik me nog niet goed in verdiept.
Ik ga de opleiding zelf financieren, zonder lening. Ik heb in de afgelopen jaren flink gespaard, dus dat deel is (voor nu) geen obstakel.
Mijn vraag aan jullie:
Als jullie in mijn schoenen zouden staan – 28 jaar, MBO+HBO achtergrond, geen havo, gemotiveerd en met een spaarpot– welke route zouden jullie dan kiezen?Zouden jullie:
- De snellere route nemen via AIS zonder baangarantie?
- Toch investeren in een VAVO-route om kans te maken op maatschappijen mét baangarantie?
- Kijken naar een opleiding in het buitenland?
- Of misschien juist adviseren om kleiner te beginnen, bijvoorbeeld met het halen van een PPL en daarna pas verder te kijken?
- Of zelfs... zouden jullie zeggen: begin er niet aan?
Ik sta open voor alle inzichten – ook als ze kritisch zijn. Alle ervaringen, tips of adviezen zijn ontzettend welkom.
Dank jullie wel voor het meedenken!
Groet,
Lars