Met PPL gelimiteerd tot max 8 passagiers?

charliefox

Veteran
Beste PPL'ers (of beroeps/verkeers lui),

Zojuist van een vliegend clublid vernomen dat met een PPL maar maximaal 8 pax meegenomen kunnen worden. Ik heb daar nog nooit iets van gehoord of gelezen. Iemand enig idee? Of ook wel eens van gehoord?

Wat ik bijvoorbeeld wel weet is dat je met een RPL (is het vrml A2 brevet) je een vliegtuig mag vliegen met max 4 seats. Dus een 172 met een child seat mag je bijvoorbeeld al niet vliegen met een RPL. En dit staat ook ergens vermeld in de JAR-FCL. Maar dat van die max 8 pax is nieuw voor mij ...

Ik heb nog nooit gehoord van een maximum. Laat hem eens aanwijzen waar dit in de regelgeving staat?

Wat wel zo is: er zijn geen kisten (voor zover ik weet) waarin je 8 personen kunt vervoeren zonder een typerating. Dan nog, het is (theoretisch) mogelijk om een PPL + typerating te hebben. Of de verzekering meewerkt is een tweede.

Ja, dat vroeg ik mij dus ook af. Hij had 't ook gehoord. Ik zou er zelf echter niet blij mee zijn mocht het waar zijn/worden ...

Type rating kun je ook halen op je PPL hoor! Zoals bijv een Cessna SET (single engine turbine). Weliswaar een class rating ipv een type, maar toch. Die SET is dan voor de C206 t/m 210 Soloy (met Allison turbine pack modificatie) en voor de C208. Voor die class rating moet je dan 2-jaarlijks een prof check doen.

En voor de SEP moet je dan minimaal 11 uren gevlogen hebben in de voorafgaande 12 maanden aan de verlenging + een trainingsvluchtje maken met instructeur. OF: Nul uren vliegen op SEP en gewoon per 2 jaar een profcheck doen. Vind ik eigenlijk een belachelijke regel (sinds invoering JAR-FCL) maar ja. Voordien moest je verplicht die 10 uren per jaar maken.

JC, die zijn er volgens mij wel. Bijvoorbeeld de Antonov 2.

Ben zelf ook wel benieuwd of die grens bestaat, en of die bij 8 passagiers of 8 POB (inclusief crew) ligt.

Uit een stukje droge theorie heb ik het volgende stukje:

Een RPL en een PPL geven de bevoegdheid om als gezagvoerder op te treden van een vliegtuig waarvoor de klasse of het type als bevoegdverklaring in het vliegbewijs is opgenomen tijdens vluchten zonder baat, dus niet-commercieel.
In principe is voor elk vervoer van passagiers, dus ook de buurman, een vervoersvergunning verplicht! Met een PPL is op deze verplichting in de wet een uitzondering gemaakt voor niet-beroepsmatig vervoer met (motor)zwevers en vliegtuigen met een maximaal startgewicht van 2000kg middels een vrijstelling van een vervoersvergunning. Bepalend voor een niet-commercieel karakter van de vlucht is, dat het de piloot is die bepaalt waar wordt heen gevlogen en niet de ‘buurman’!

Ik zit momenteel toevallig in mijn ATPL Mass&Balance theorie.
Max TO = 2000kg
Afhankelijk van je kist, als je daar nou de DOM (BEM en Variable Load) en Fuel eraf haalt weet je wat je Traffic Load (je pax en evt bagage) is.
Of niet soms JC? ;)

Kist 1000kg
Piloot 85kg
Brandstof 500kg
2000 - 1000 - 85 - 500 =415 kg
415/8 =52kg (incl evt bagage)

Ik denk dan dat je met de bovenstaande cijfers een vlucht hebt met alleen maar kinderen of topmodellen. ;)

Waar staat dat max TOW 2000 kg is? Kan me wel iets van 5700 kg herinneren, maar dat is volgens mij alleen USA.
En is het nu DOM of APS ;)

Brute bak, die AN2. 200 liter/hr om 100 kts te vliegen!

Waarschijnlijk niet relevant voor het merendeel van jullie, maar toch wel leuk als vergelijking. De FAA heeft in de FAR de volgende bepalingen opgenomen:

Maximum number of passengers:
Sport Pilot: 1
Recreational Pilot: 3
Private Pilot: No limitations

Type ratings:
Type ratings are only needed for aircraft with take off weight over 12500 pounds (= 5700 kg waar JC het over had), and for turbo-jet powered airplanes. The administrator may specify other types for which a type rating is needed through type certificate procedures (maar ik heb in de praktijk nog niet van een type gehoord waar dat voor geldt). Voor turboprop is géén type rating nodig, tenzij het toestel weer zwaarder is dan die 12500 pounds.

Merk wel op dat hierbij de gebruikelijke PPL endorsements nodig zijn die de JAR niet kent, zoals de "complex endorsement" voor complex kisten (verstelbare spoed prop / intrekbaar landingsgestel), "High performance endorsement" voor kisten met een motorvermogen boven 200pk en eventueel "High altitude endorsement" als je de kist boven FL250 wil/kunt vliegen. Tenslotte "Tail dragger endorsement" voor de Antonov 2 ;)

Laatst bewerkt:
Volgens mij red je het met 200 liter niet eens. Reden dus waarom je wèl zo'n hoop pax mee wil nemen op een ritje in het apparaat :D

Hij heeft het over het olieverbruik :eek!:

Effe serieus, 200 liter/uur peut kan wel kloppen. AN2 heeft 1000pk met als vuistregel 20l/uur per 100 pk.

-Kees

Die 8 pax is gel*l.
Die regel bestaat niet.
Er is zelfs een of andere olieboer in het midden-oosten die een 747SP (geloof dat hij ook een A340 heeft) vliegt met zijn PPL die allemaal vrienden meeneemt.
Zijn er iets meer dan 8.
Je hebt in zo'n geval natuurlijk wel een TR nodig.

Lijkt me een vergissing gebaseerd op de rijbewijs regel dat je met niet meer dan 8 mensen in een busje mag rijden met een gewoon rijbewijs.
Er vliegen in Amerika ook mensen op grote jets met een PPL+TR. En de hele familie gaat mee.

Uit mijn PPL Theorie:

...
In tegenstelling tot het RPL kent het het PPL geen beperking voor wat betreft het aantal zitplaatsen
...

bron:

Luchtvaart wetgeving en operationele procedures, Bas Vrijhof, 5e druk

Dit is een regel uit het pre JAR/FCL tijdperk deze wetgeving bestaat niet meer, het is inderdaad zo als hierboven beschreven.

Terug
Bovenaan