Tekst van AOPA:
Kan ik een gelijkstelling krijgen op basis van mijn JAR/EU-brevet?
Ja, dat kan, maar ook al heb je meer dan een PPL, bv een CPL of ATPL, dan kan je nooit meer dan een gelijkstelling op PPL niveau van de FAA krijgen (FAR $ 61.75(a)).
Alle ratings op je JAR/EU-brevet kunnen worden overgenomen, behalve een Instrument Rating. Om een IR op je gelijkstelling te laten opnemen, moet je eerst een theorie-examen (“knowledge test”) doen. Zie hiervoor meer bij de vraag over gelijkstelling van een IR.
Voor de aanvraag van een gelijkstelling heb je een geldig JAR/EU brevet en een geldig medical nodig. Heb je nog een JAR brevet dan bevelen we je aan deze om te zetten in een EU brevet voordat je de aanvraag voor gelijkstelling doet. Want anders moet je tzt bij het verkrijgen van je EU brevet weer een nieuwe gelijkstelling vragen.
De procedure hoe je een aanvraag moet doen staat op de site van de FAA.
Voordat je een gelijkstelling krijgt, moet KIWA een verification letter aan de FAA sturen.
Je moet de gelijkstelling in persoon bij een FSDO (FAA Flight Standards District Office) in de USA, naar eigen keuze, ophalen.
Zie:
http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/
Waar moet je goed op letten!
Plan alles zo dat als je je gelijkstelling gaat ophalen in de USA het brevet en het medical die je hebt opgegeven bij je aanvraag voor gelijkstelling nog EXACT hetzelfde zijn als je in je aanvraag hebt opgegeven. Ook moeten beide geldig zijn op het moment van de aanvraag en het moment dat je je gelijkstelling ophaalt. Dus als je na je aanvraag voor gelijkstelling een nieuw brevet krijgt of een nieuwe medical met een nieuwe datum na je keuring, ga je voor niets naar de USA! Je moet dan je hele aanvraag op nieuw doen.
De procedure voor verificatie duurt 45 tot 90 dagen; na goedkeuring heb je 6 maanden de tijd om je gelijkstelling op te halen. Ben je te laat, dan moet je alles overdoen.
Pas ook op dat als je je gelijkstelling hebt opgehaald je niet onmiddellijk zomaar kan gaan vliegen in de USA. Je moet eerst een BFR (Biennual Flight Review) doen en in je logboek laten aftekenen (FAR 61.56) En voor sommige vliegtuigen hebt je ook eerst een endorsement nodig in je logboek van een FAA gecertificeerde instructeur. Zoals tailwheel, complex en high performance vliegtuigen (FAR 61.31).
Groeten Marieke