MEP nodig voor een type rating?

CPL-er

New member
Ik heb laatst mijn ME/IR verlengd maar volgens de examinator was een MEP ook nodig om een type rating te gaan doen. En dat je dan ook meer kans maakt bij het solliciteren. Ik had altijd gedacht dat ME/IR slechts nodig was voor een type rating? Of heb ik het mis?

Kan iemand mij hierover adviseren?
 
yep,

eenmaal je TR op zak, kun jej je ME/IR laten verlopen. Tenzij je natuurlijk nog plannen hebt om ernaast nog op een MEP rond te gaan boren

gjk
 
Hoi,

Volgens mij heb je aan een ME/IR rating voldoende. Ligt er natuurlijk aan wat je wilt gaan vliegen maar als je een willekeurige jet TR gaat halen heb je niets aan een multi engine piston rating. ME/IR is wel benodigd anders kunnen ze je TR niet op je brevet zetten.

Ik heb mijn A320 TR gedaan met een SE/IR op zak en moest toen eerst op de A320 een ME/IR examen doen. Daarna de TR. Was de maatschappij bij nader inzien niet van gecharmeerd omdat hiervoor dus een extra sessie nodig was.
 
Voor een TR op een multi-pilot vliegtuig, heb je een IR nodig die geldig is op ME-vliegtuigen. Dit is een van de eisen om aan de cursus te mogen beginnen. Zo uit mijn hoofd is de tweede eis het hebben van je ATPL-theorie en is er een ureneis (zoiets als 100 uur PIC).

Als je een MEP-rating hebt (VFR+IFR) voldoe je aan deze eis, maar ook met een rating op een King Air of andere single-pilot, multi engine kist voldoe je.

Erik.
 
Klopt het dat je in Nederland NIET alleen je ME/IR kan doen zonder je MEP eerst te verlengen? Ik had altijd gedacht dat dat twee aparte onderdelen waren. Heb gehoord dat dit wel in andere JAA landen mag maar niet in NL.??
 
Terug
Bovenaan