Je moet de twee los van elkaar zien. EASA kent geen RPL en schrijft alleen Europees geharmoniseerde wet.
In die wet staat dat het lidstaten toegestaan is nationale brevetten te hanteren, met bijbehorende nationale voorwaarden (vooropgesteld dat die minstens eenzelfde veiligheidsniveau garanderen). De beslissing daarover is aan de lokale "competent authority", in NL IL&T. Volgens mij (maar daar zou je de IL&T site even op moeten naslaan) is IL&T niet van plan RPL te handhaven na een overgangstermijn (dat zou dan òf 8 april 2015 òf 8 april 2016 zijn; ook hier: zie IL&T site). Wil je na die overgangstermijn nog blijven vliegen, zul je dus voor die datum aan de EASA voorwaarden moeten voldoen om een EASA brevet (LAPL of PPL) uitgereikt te krijgen. Één van die voorwaarden is en medical volgens EASA normen.
Wat ik dus denk dat er nu gebeurt is dat je voor een RPL voor zo lang dat nog uitgegeven wordt, een JAR-FCL klasse II medical nodig blijft hebben (ze zullen niet op het laatste moment nog eisen gaan veranderen), omdat daarmee prima aan de voorwaarde van "minstens een even hoog veiligheidsniveau" wordt voldaan.
Pas zodra je je RPL heb weten laten omzetten naar een LAPL, gelden de Part-MED eisen voor dat brevet.
Overigens komen de eisen voor JAR-FCL PPL en EASA PPL qua medical vrij netjes overeen, maar dat was je vraag niet.