Medical

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sdg+1
  • Startdatum Startdatum
S

Sdg+1

Guest
Op het medical klasse II, krijg je tegenwoordig ook een vermelding voor het LAPL en de geldigheidsduur hiervan.
Is dit zgn. LAPL medical ook te gebruiken voor het RPL ???
Voor het RPL is een keuring klasse II vereist, maar daar het RPL vervangen gaat worden door het LAPL (annex II even buiten beschouwing gelaten), vraag ik mij dit af.

:confused:
 
Voor het RPL is een keuring klasse II vereist, maar daar het RPL vervangen gaat worden door het LAPL (annex II even buiten beschouwing gelaten), vraag ik mij dit af.

Wie zegt dat RPL vervangen gaat worden door LAPL? Voor RPL heb je bijvoorbeeld geen buitenlandervaring nodig, voor LAPL wel. De eisen liggen dus iets hoger. Ik heb laatst ergens gelezen dat er een extra conversiecursus en/of examen gedaan moet worden, maar waar dat ook al weer stond weet ik niet meer.
 
Met de komst van de EASA (PART-FCL) brevetten, zullen de specifiek nationale brevetten (RPL) verdwijnen (ANNEX II buiten beschouwing).
Hoe de conversie van RPL naar LAPL precies gaat verlopen kan ik je niet vertellen, maar na wat ik gelezen heb moet dat niet teveel problemen met zich mee-brengen.
Het RPL blijkt namelijk op een behoorlijk gelijkwaardig niveau te liggen.
Maar goed, dat was feitelijk de strekking van mijn vraag niet.
Zoals je schrijft zal je het LAPL als Europees brevet hoger kunnen inschalen (vergeef me mijn vrije vertaling).
Daarom vraag ik mij af of het niet vreemd is dat men voor een nationaal RPL brevet een medische klasse 2 keuring moet ondergaan, terwijl dit voor het europees LAPL brevet een behoorlijk lichtere medische keuring gaat worden.
Of......., is de LAPL medische keuring ook voldoende voor het RPL brevet?
 
Je moet de twee los van elkaar zien. EASA kent geen RPL en schrijft alleen Europees geharmoniseerde wet.

In die wet staat dat het lidstaten toegestaan is nationale brevetten te hanteren, met bijbehorende nationale voorwaarden (vooropgesteld dat die minstens eenzelfde veiligheidsniveau garanderen). De beslissing daarover is aan de lokale "competent authority", in NL IL&T. Volgens mij (maar daar zou je de IL&T site even op moeten naslaan) is IL&T niet van plan RPL te handhaven na een overgangstermijn (dat zou dan òf 8 april 2015 òf 8 april 2016 zijn; ook hier: zie IL&T site). Wil je na die overgangstermijn nog blijven vliegen, zul je dus voor die datum aan de EASA voorwaarden moeten voldoen om een EASA brevet (LAPL of PPL) uitgereikt te krijgen. Één van die voorwaarden is en medical volgens EASA normen.

Wat ik dus denk dat er nu gebeurt is dat je voor een RPL voor zo lang dat nog uitgegeven wordt, een JAR-FCL klasse II medical nodig blijft hebben (ze zullen niet op het laatste moment nog eisen gaan veranderen), omdat daarmee prima aan de voorwaarde van "minstens een even hoog veiligheidsniveau" wordt voldaan.
Pas zodra je je RPL heb weten laten omzetten naar een LAPL, gelden de Part-MED eisen voor dat brevet.
Overigens komen de eisen voor JAR-FCL PPL en EASA PPL qua medical vrij netjes overeen, maar dat was je vraag niet.
 
Terug
Bovenaan