Medical problemen PPL in USA

Joost

New member
Ik ben sinds 12 juli in Ormond Beach, Florida, om daar bij OBA mijn PPL te halen. Mijn ervaringen met OBA post ik later wel in het Amerika forum voor de geïnteresseerden.

Om maar even ter zake te komen: ik ben hier al anderhalve week grounded omdat ik nog geen FAA medical heb (dat je nodig hebt om hier solo te gaan). Met nog één week en 29 vlieguren te gaan zal ik mijn PPL dit keer waarschijnlijk niet gaan halen.

De reden voor de medical problemen is dat ik een paar jaar geleden leukemie heb gehad. Inmiddels helemaal van genezen, maar aangezien ik verwachtte dat dit problemen op kon leveren heb ik me in maart al in Nederland laten keuren, ook voor de FAA. Ik zal de naam van de keuringsinstantie niet noemen.

Daar bleek dat het toch lastiger was om me te keuren dan ze aan de telefoon hadden gezegd, maar nadat ik allemaal documentatie over mijn medische geschiedenis had overhandigd zou het wel allemaal goedkomen. Ze wisten dat ik in juli naar Amerika zou gaan, en dat zou geen probleem zijn.

Ik hoorde steeds niets en daarom bleef ik erachteraan bellen. Ik kreeg echter telkens te horen dat het wel goed zat. Eind mei hoorde ik echter dat ze nog bezig waren met de brieven over mijn medische geschiedenis en een Engelse vertaling ervan, voor de FAA. Toen werd er echter verzekerd dat het binnen een week rond zou zijn en zou worden verstuurd naar Amerika.

Toen weer lange tijd niks gehoord, ook niet na verschillende telefoontjes van mijn kant, maar uiteindelijk kwam ik er eind juni achter dat er nog niks was gebeurd en dat ze dus eind juni pas de papieren naar Amerika hebben verstuurd. Maar zelfs toen 'zou het nog wel goedkomen' en ik moest vooral doorgaan met de voorbereidingen. Toen ik op het punt stond om weg te gaan had ik nog echter niks gehoord of ontvangen, dus zouden ze na overleg mijn medical wel naar de vliegschool laten sturen.

Inmiddels zit ik hier al bijna 3 weken, nog steeds zonder medical. Na druk van mijn kant is er vorige week wel een fax gekomen van de FAA dat mijn aanvraag is goedgekeurd, maar dan kost het voor de FAA nog een hele tijd om dat medical uit te geven. En die tijd heb ik dus niet.

De keuringsinstantie lijkt zich niet echt verantwoordelijk te voelen voor de situatie. En ondertussen heb ik het idee dat ze me toch op z'n minst op tijd hadden kunnen laten weten dat het wel eens langer zou kunnen duren, want aangezien ze ervaring met de FAA hebben hadden ze dit toch kunnen voorzien?

Uiteindelijk wordt dit dus een flink dure grap. Ik moet waarschijnlijk een keer terug, nieuw ticket, nieuw visum, waarschijnlijk extra uren omdat de nu opgebouwde ervaring dan weer een beetje weggezakt is... Al gauw een dikke duizend euro extra! Wat moet ik hiermee? Voor een student als ik kost het aardig wat tijd om zo'n bedrag weer bij elkaar te krijgen. Ik moet zeggen dat ik niet echt fan ben van Amerikaanse omstandigheden zoals rechtszaken enzo, maar zou ik aanspraak kunnen maken op financiële compensatie?

Ik hoor graag jullie meningen. Alvast bedankt!
 
Ik vraag me af of je wel een vergoeding of iets kan krijgen.

Op wie wil je dat verhalen? Die keuringsinstantie voelt zich niet verantwoordelijk,
zeg je zelf... Heb je al zoiets besproken met de keuringsinstantie?
 
Helaas Joost, weinig aan te doen.
Er zijn een aantal ziektes of medicijnen combinaties die je automatisch uitsluiten van een medical.
Na een aantal jaren syptoom vrij kan je het weer proberen.
Dat is het algemene verhaal.
In jouw geval had de keurings instantie in NL je beter voor moeten lichten.
Moeilijke gevallen zoals jij (sorry) moet over beslist worden door het medische college in het FAA hoofdkantoor in Oklahoma. Kan 3-6 maanden (na ontvangst door FAA) duren voor een review van je medische geschiedenis.
Je kan een klacht indienen bij de NL keuringsinstantie, maar het zal weinig helpen.
 
N2024 zei:
Je kunt de FAA PPL toch ook gewoon in Nederland halen? Heb ik ook gedaan. Ik ben zelfs nog nooit in de states geweest.
Dat heb ik ook gedaan, het probleem is echter dat ze pas 2 weken voordat ik naar Amerika ging de papieren naar de FAA hebben gestuurd.
imo apita zei:
Helaas Joost, weinig aan te doen.
Er zijn een aantal ziektes of medicijnen combinaties die je automatisch uitsluiten van een medical.
Na een aantal jaren syptoom vrij kan je het weer proberen.
Dat is het algemene verhaal.
In jouw geval had de keurings instantie in NL je beter voor moeten lichten.
Moeilijke gevallen zoals jij (sorry) moet over beslist worden door het medische college in het FAA hoofdkantoor in Oklahoma. Kan 3-6 maanden (na ontvangst door FAA) duren voor een review van je medische geschiedenis.
Je kan een klacht indienen bij de NL keuringsinstantie, maar het zal weinig helpen.
Jouw verhaal klopt. Ik ben echter een aantal jaar 'symptoomvrij' en na overleg bleek dat de FAA mij zou goedkeuren. De keuringsinstantie hier in Nederland heeft dat geregeld. Ik heb echter nooit iets van die 3 tot 6 maanden gehoord, dat is waar het probleem zit. De keuringsinstantie heeft er 3 maanden over gedaan om die papieren naar Amerika te sturen. Daarom kreeg de FAA die papieren veel te laat binnen, maar tegen mij werd gezegd dat ik vooral naar Amerika moest gaan en het zou allemaal goedkomen.
Door persoonlijke contacten bij de FAA van iemand van het keuringscentrum ben ik inmiddels wel goedgekeurd door de FAA. Dat is nu ruim een week geleden. Nu moet de FAA echter het medical uitgeven, dat wordt door een andere afdeling gedaan, en dat is waar ik nu op wacht.
Moraal van het verhaal is dat de keuringsinstantie in Nederland de papieren veel te laat naar de FAA gestuurd heeft en tegen mij heeft volgehouden dat het wel goed zou komen. Daardoor zit ik nu in Amerika terwijl ik hier niks kan doen zonder dat medical, en heb ik straks ongelofelijk veel extra kosten doordat ik waarschijnlijk een keer terug moet. Als de keuringsinstantie gewoon eerlijk was geweest dat het niet op tijd zou lukken had ik me op tijd kunnen terugtrekken en de trip uitstellen. Dat is waar het eigenlijk om gaat.

Zondag kom ik terug, blut, en zonder PPL. Als dat keuringscentrum gewoon eerlijk was geweest was ik gewoon later gegaan, en als ze gewoon op tijd die brief hadden gestuurd was ik blut thuisgekomen mét PPL. De laatste twee scenarios waren kennelijk niet mogelijk, helaas.

Maar bedankt voor jullie antwoorden tot zover!
 
Ook aan mijn bijdrage heb je niet heel veel, maar wel is het de moeite waard om te constateren dat de FAA divisie Medicals, steeds meer gaat lijken op onze vrienden van de luchtvaart in Hoofddorp, danwel Den Haag.

Om dit met een voorbeeld te illustreren.

Een vriend van me heeft een heel ernstig ongeluk gehad met een twin. Zwaar verbrand, handen verbrand, armen verbrand, onderbenen verbrand. Hij heeft 3 maanden in een medisch (slaap-) coma gelegen om te herstellen en om de meer dan 20 skingrafts niet bij volle bewustzijn te hoeven meemaken.

Aangezien ook zijn logboeken en papieren waren verbrand besloot de FAA, na een bezoek aan het ziekenhuis te hebben gebracht, hem behulpzaam te zijn.
Hij ontving een opnieuw afgetekend en voor 1 jaar geldige FAA Medical Class I op de datum toen hij nog in 'coma' lag.

Me dunkt...

Triest, maar het geeft alleen maar aan, dat het de ene kant op soms erg zwaar wordt aangezet bij de beoordelingen van medische geschiedenissen en aan de andere kant veel te gemakkelijk gaat!!

Sterkte en jammer van je verloren uren, dollars en tijd.

Maak er ondanks alles nog een fijna vakantie van.

WS
 
Uiteindelijk is mijn medical gisteren opgedoken in Nederland, dus de FAA had het ondanks herhaaldelijk verzoek om het naar de vliegschool te sturen naar mijn huisadres gestuurd. Het was echter een medical zonder student pilot license.
Uiteindelijk heb ik met een FAA fax die kennelijk evenveel geldigheid heeft als dat medical bij een lokale FAA medical examiner mijn student pilot license in ontvangst kunnen nemen.
Gelukkig kon ik mijn vlucht verzetten voor 250 euro (geld dat ik niet eens heb, lang leve creditcards :)) en zal ik waarschijnlijk dus alsnog mijn PPL afmaken.

Bedankt voor jullie reacties!
 
Okay dat is mooi. Succes en veel plezier met je PPL!!

Het zou leuk zijn als je in het Amerika forum een stukje schrijft over de school
en je ervaringen, zoals je eerder voorstelde.
 
fixedgear zei:
Okay dat is mooi. Succes en veel plezier met je PPL!!

Het zou leuk zijn als je in het Amerika forum een stukje schrijft over de school
en je ervaringen, zoals je eerder voorstelde.
Dank je wel en mijn ervaringen zal ik zeker laten horen! Ondertussen raad ik iedereen aan die OBA overweegt hun heil elders te zoeken. Ook al heb ik persoonlijk niet echt veel problemen met ze gehad, zou ik geen tweede keer voor de school kiezen. De sfeer onder de studenten is overigens wel geweldig goed. En de instructeurs zijn over het algemeen goed en aardig, alhoewel die hier voornamelijk zijn om uren te maken. Het management is echt huilen met de pet op. Daarover later meer.

Ondertussen heb ik mijn eerste solo gevlogen, geweldig!! De beroemde solo glimlach is dan ook niet van m'n gezicht te krijgen. :)
 
Gefeliciteerd met je solo, heb je nog tijd om je opleiding af te maken?
dat "solo" gevoel blijft nog wel een paar dagen zo;
aerobatics.jpg
 
Balen van dat gedoe met de medical. Een instituut dat iets van de FAA weet, kan al weten dat het nu, vanwege de Irak oorlog, langer duurt voor moeilijker gevallen. Enkele van de beslissers zijn namelijk FAA artsen die ook flight surgeon zijn.

Via AOPA ( U.S. ) had je ook bemiddeling kunnen vragen. En die Nederlandse keuringsinstantie zou ik zeker hier breed uitmeten, ze hadden je M.I. beter gewoon de waarheid kunnen vertellen. Misschien als je weer terug bent, en over OBA bericht voor mensen die je willen navolgen.

Success,

F.
 
Terug
Bovenaan