Medical (herhaling): van PPL terug naar LAPL?

Alfabouncer

New member
Deze PPL'er is inmiddels de 50 gepasseerd waardoor zijn PPL-LAPL klasse 2 medical nog maar 1 jaar geldig is met PPL licentie, en 2 jaar voor LAPL. Een PPL heeft automatisch ook 'onderliggend' LAPL, dus kan ik vrolijk 2 jaar blijven vliegen.

Waarom zou ik mijn vliegbrevet en medical nog op PPL niveau houden, terwijl ik het hele jaar door rond vlieg in NL, B en D in een C172? Dat kan allemaal ook onder LAPL.

VRAAG:
Iemand serieuze argumenten waarom ik toch beter PPL kan aanhouden?
Of anders gezegd: welke fout bega ik door een stapje terug te doen naar LAPL?
 
Zo te zie raken de beperingen je niet. Behalve misschien als je binnenkort 's nachts wil gaan vliegen. Ik heb zo snel niet kunnen vinden of een night rating met een LAPL te combineren is.
 
Geen IFR uitbreiding mogelijk
Max. Weight beperkt
Niet buiten EU

Dit zijn de grootste beperkingen van LAPL tov PPL.
En geen hartfilmpje meer nodig.

Dat is wat ik uiteindelijk heb kunnen ontdekken.
Denk dat ik maar om laat zetten naar LAPL, scheelt in de medical, 2 ipv 1 jaar geldig.
 
Wat scheelt het je als je het 1 keer per jaar doet ipv 1 keer per 2 jaar? 150 euro? Terug naar PPL wordt een stuk lastiger, stel je bedenkt ik ga een leuke vliegvakantie doen in de USA oid.
 
Een paar weken geleden dit met de keuringsarts besproken. Je kunt een keer per twee jaar je medical doen en hoeft dan je brevetdocument niet persé om te zetten van PPL naar LAPL. Het jaar na de keuring kun je van alle PPL-privileges gebruik maken; in het tweede jaar ben je gebonden aan de beperkingen van het LAPL.

Waar je wel op moet letten is dat je medical geldig is voor PPL als je (PPL) brevetdocument vernieuwd moet worden.
 
Thnx, dat laatste verhaal (2e jaar doorvliegen onder LAPL) heb ik vorig jaar voor het eerst succesvol gedaan.

Tja, vliegen in Amerika blijft de droom, maar als dit de afgelopen 12 jaar niet is gebeurd verwacht ik de komende jaren die stap ook niet te maken.

dank aan iedereen voor reacties.
 
Terug
Bovenaan