Mathematics / rekenopgaven

r3b3l

New member
Hallo,

Ik ben me aan het voorbereiden op de DLR test en je kunt daar wat van die programmatjes voor downloaden bij de DLR site zelf. (http://www.hh.dlr.de/Coaching-Portal.htm voor de mensen die het nog niet hadden gevonden, check ook ff de Engelse site van hun, daar staat net weer wat anders op).

Dat rekenen gaat me niet heel geweldig af en probeer een site te vinden waar meer opgaven staan en ook wat uitleg over hoe je deze het slimst kunt aanpakken, de reken truckjes dus.

Het gaat om rekenvraagjes van het type: "At Frankfurt airport a passenger wants to get from Terminal A to Terminal B. On foot it would take him 3 minutes, on the conveyer belt 2 minutes. How long will it take him if he walks on the conveyor belt?"

Of "If 4.5 metres of carpeting cost 90E, how much would 2.5 metres cost?"
Nou zijn de meeste niet verschrikkelijk lastige vraagstukken. Meestal zit de moeilijkheid in het hoofdrekenen.

Dus, als iemand een linkje heeft met tips, oefenopgaven of slimme hoofdreken methoden zou dat zeer welkom zijn. Kunnen we de DLR sectie in de kennisbank ook mooi mee updaten.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om rekenvraagjes van het type: "At Frankfurt airport a passenger wants to get from Terminal A to Terminal B. On foot is would take him 3 minutes, on the conveyer belt 2 minutes. How long will it take him if he walks on the conveyor belt?"

Nou, hoe lang zou ie er in godsnaam overdoen???!!!
 
Q, Dude...

Gelukkig gaat het om reken en niet om lezen, want daarvoor val jij al af. Ik vraag om sites met tips, slimmigheden en oefenopgaven. Bovenstaande opgaven zijn puur als voorbeeld bedoeld.

*zucht*... sommige mensen....
 
Het gaat om rekenvraagjes van het type: "At Frankfurt airport a passenger wants to get from Terminal A to Terminal B. On foot is would take him 3 minutes, on the conveyer belt 2 minutes. How long will it take him if he walks on the conveyor belt?"

Of "If 4.5 metres of carpeting cost 90E, how much would 2.5 metres cost?"
Nou zijn de meeste niet verschrikkelijk lastige vraagstukken. Meestal zit de moeilijkheid in het hoofdrekenen.

Dus, als iemand een linkje heeft met tips, oefenopgaven of slimme hoofdreken methoden zou dat zeer welkom zijn. Kunnen we de DLR sectie in de kennisbank ook mooi mee updaten.

Zijn niet de moeilijkste oefeningen, je moet er alleen inderdaad de logica achter proberen te zien.

90 euro per 4.5 meter.

Makkelijk om te weten hoeveel 1 meter dus kost, makkelijk te zien aangezien

90/45 = 2 --->>> 90/4.5 = dus 20 (per meter) hoef je dus al niet voor te "rekenen"

2.5 x 20 = 50 eetjes.

Oefen ook veel met de maaltafels en een leuk truukje wat ik nog op inet voor je gevonden heb.

Tot het hoofdrekenen hoort het opzeggen van de tafels van vermenigvuldiging. Maar ook allerlei "handigheidjes", zoals weten dat 15 × 25 hetzelfde is als 20 × 20 - 5 × 5.
Het vermenigvuldigen van gelijke getallen, bijvoorbeeld 15 x 15 tot en met 95 x 95 heel snel gaat door een van de voorste twee cijfers eerst met 1 te verhogen en er dan 25 (5 x 5) achter te zetten, dus:

15 x 15 = (1 x 2) + (5 x 5) = 225
95 x 95 = (9 x 10) + (5 x 5) = 9025


Kijk ook hier eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_arithmetic
 
Stel dat punt a naar b nou 1km is

lopend doet hij daar 3 minuten over oftewel hij "loopt" met 20km/u
belt doet hij er 2 minuten over oftewel de belt gaat 30km/u

als hij nu over de belt loopt met 20km/u en de belt gaat 30km/u is zijn snelheid 50km/u oftewel 1 min en 12s

Zie ik dit dan verkeerd?
 
nee CB, heb je helemaal juist. :yeehaa:

snelheid = aftstand / tijd = A-->B / x t
A-->B = constant

brainfart hier, "dacht" dat
nieuwe snelheid = snelheid te voet / snelheid band => 2 / 3 t => 40 sec
Wrong !

is dus idd : nieuwe snelheid = snelheid te voet + snelheid band, dus
A-->B / x t = A-->B / 3t + A-->B / 2t
basic alegebra geeft : x = 6/5 = 1.2 t => 1 min 12 sec

Volgende keer mss beter eerst even nadenken...
 
"At Frankfurt airport a passenger wants to get from Terminal A to Terminal B. On foot this would take him 3 minutes, on the conveyer belt 2 minutes.

2 minuten dus :duh: Er staat toch nergens dat ie op de band stil staat....

Ik zou een bezwaarschrift sturen:biertje:
 
Het gaat om rekenvraagjes van het type: "At Frankfurt airport a passenger wants to get from Terminal A to Terminal B. On foot it would take him 3 minutes, on the conveyer belt 2 minutes. How long will it take him if he walks on the conveyor belt?"


Is het niet zo dat wanneer je op de conveyer belt staat je dus veel langzamer gaat dan wanneer je gewoon loopt!
ik ben nog nooit een belt tegen gekomen die harder gaat dan een wandelend persoon...
 
Deze rekenvragen krijgen de Ready-entry's niet, alleen hoofdrekenen. Raad je aan om, als je geen cursus gaat doen, skytest te kopen. Kost je 40 euro maar heb je ook wat. Maar toch de beste voorbereiding, zeker voor Nederlanders is een cursus.
 
Mensen bedankt voor de reacties.

@plane driver: Je bedoelt een cursus bij b.v. S&P? Geef je dit advies aan "Nederlanders" om dat de DLR in het Duits is? Want in dat geval, het is voor Luxair en dat is allemaal in het Engels.

Of geef je het advies omdat ze je daar ook "handigheidjes" vertellen voor de psychometrische testjes?
 
Mensen bedankt voor de reacties.

@plane driver: Je bedoelt een cursus bij b.v. S&P? Geef je dit advies aan "Nederlanders" om dat de DLR in het Duits is? Want in dat geval, het is voor Luxair en dat is allemaal in het Engels.

Of geef je het advies omdat ze je daar ook "handigheidjes" vertellen voor de psychometrische testjes?

ow ok excuses, was er al vanuit gegaan dat het voor lufthansa was. Maar ik geef dit advies inderdaad aan Nederlanders omdat het in Duits is maar inderdaad ook omdat ze ook de handigheidjes uitleggen. In jouw geval zou het programma Skytest ook wel voldoende kunnen zijn. Het gaat erom dat je veel oefent, dan zou het geen probleem moeten zijn.
 
Q,


had meteen door dat je daar op doelde, maar ik denk echt wel dat jij de vraag fout leest. Grammaticaal klopt het volgens mij anders niet echt.

On foot it would take him 3 minutes, ((standing)) on the conveyer belt (it would take him) 2 minutes. How long will it take him if he walks on the conveyor belt?" >> zo lees ik het.

Zou anders maar een beetje een "domme" vraag zijn. Zelfs de ATPL examens waren niet zo `doorzichtig` :D

Anyway, maakt niet echt uit.

Vlieg ze,
25L
 
nee CB, heb je helemaal juist. :yeehaa:

snelheid = aftstand / tijd = A-->B / x t
A-->B = constant

brainfart hier, "dacht" dat
nieuwe snelheid = snelheid te voet / snelheid band => 2 / 3 t => 40 sec
Wrong !

is dus idd : nieuwe snelheid = snelheid te voet + snelheid band, dus
A-->B / x t = A-->B / 3t + A-->B / 2t
basic alegebra geeft : x = 6/5 = 1.2 t => 1 min 12 sec

Volgende keer mss beter eerst even nadenken...
Als je dat ff herleidt, krijg je een nog simpelere formule for al dit soort onzinnige rekensommen:

T1 = tijd lopend
T2 = tijd op de band
T3 = tijd lopend op de band
V1, V2 en V3 zijn... you get it
S=afstand

V1 + V2 = V3 ofwel S/T1 + S/T2 = S/T3... delen door S geeft 1/T1 + 1/T2 = 1/T3

Breuk optellen geeft T2/(T1 * T2) + T1/(T1 * T2) = 1/T3

Krijg je (T2 + T1) / (T1 * T2) = 1/T3 ofwel (T1 * T2) / (T1 + T2) = T3

Hoef je alleen maar in te vullen (2*3)/(2+3) = 6/5 = 1:12
 
Terug
Bovenaan