Maintenance engine whilst not flying for a while

Solex

New member
Een vliegtuig dient regelmatig gevlogen te worden. Een probleem als je het langere tijd niet vliegt is corrosion. De vraag is wat is langere tijd en wat dien je te doen op corrossie te voorkomen.

Om goed te zijn, dient een vliegtuig alle 7 dagen te vliegen. Voor vele privaat piloten is dit niet het geval, zeker niet als ze alleen eigenaar zijn van een toestel.

Al je het tussen 7 en 30 dagen niet vliegt, zou de schroef regelmatig ( eens oer week) manueel een paar keer gedraaid moeten worden. Daarenboven zou de olie moeten vervangen worden door een minerale olie die enkel de bescherming van het vliegtuig tot doel heeft . Staat het vliegtuig tussen 30 en 90 dagen stil, dient daarenboven een spray gebruikt te worden (cylinders) en dient de afdekking van het vliegtuig verbeterd te worden zodat er geen buitenlucht aankan. Indien het langer dan 90 dagen niet gevlogen wordt, moeten de spark plugs ook nog beschermd worden ( kapje).

Tot zover de theorie ? Wat is de praktijkervaring echter om je motor adequaat te beschermen als hij een tijdje niet gebruikt wordt.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Probleem hierbij is dat je bij het wegzetten van je toestel niet weet dat het de komende 30 dagen er niet van komt, of dat het weer niet toelaat te vliegen als jij tijd hebt. Je kunt dit soort maatregelen alleen nemen als je vantevoren weet dat je een tijd niet zult vliegen. Je cylinders na 30 dagen sprayen heeft niet zoveel zin, dan is de eerste aanzet van corrosie al gestart.

De beste eerste bescherming is om je toestel in een droge hangaar te zetten. Vocht is de grootste killer. Oude olie helpt ook niet. Voor de winterperiode verse olie is een goed idee, zodat zuren geen kans krijgen om de boel aan te tasten. Doppen plaatsen op lucht in- en uitlaten kan helpen om condens weg te houden.

Zelf let ik er op dat ik mijn prop niet altijd in dezelfde stand wegzet. Als je dat wel doet staan dezelfde kleppen open, en is de kans op corrosie in die cylinder(s) en klepzittingen het grootst. Dit geldt alleen bij een direct drive, een Rotax met reductie kan je er weining over zeggen.

Dat van die sparkplugs zet ik vraagtekens bij. Wat zou er mee moeten gebeuren in rust, anders dan corrosie? Ik heb motoren gezien die jaren stilgestaan hadden, het laatste wat daar een probleem was (anders dan vastrotten), waren de spark plugs.
 
Bougies zijn ook de kosten niet.
Als het toestel langer stil staat zijn ook de banden wat aandacht waard -- zorg ervoor dat het toestel een beetje naar voren/achteren wordt verplaatst zodat het gewicht op een ander deel van het loopvlak rust ter voorkoming van "vierkante wielen".
Het ergste bij lang stilstaan is dat het beschermende olielaagje op de onderdelen in de motor wegzakt en er delen bloot komen te liggen, waarna corrosie kan toeslaan. Dit is vooral met dunnere olie het geval. Als je zeker weet dat je lang stilstaat kan je speciale olie gebruiken (preservation oil) maar daar kan NIET mee gevlogen worden en dat betekent een 50-uurs beurt met oliewissel voordat je weer kunt vliegen.
Het beste is om eens per week de motor te draaien en op te warmen.
 
Bougies zijn ook de kosten niet.
Nou... 12x €19,50 voor mijn motortje vind ik best een boel. :dozey:

Als het toestel langer stil staat zijn ook de banden wat aandacht waard -- zorg ervoor dat het toestel een beetje naar voren/achteren wordt verplaatst zodat het gewicht op een ander deel van het loopvlak rust ter voorkoming van "vierkante wielen".
Helemaal eens. Ik heb dat eens nagelaten en merk bij taxiien een cadans omdat de banden een ingedeukt vlak hebben. :niet_bli:

Het beste is om eens per week de motor te draaien en op te warmen.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Op de grond krijg je de olie nooit heet genoeg om vocht te laten verdampen, en de opwarm/afkoel cycle trekt extra verse lucht met vers vocht de motor in. Ik kies ervoor om niet te starten als ik niet ga vliegen.
 
Nou... 12x €19,50 voor mijn motortje vind ik best een boel. :dozey:
Tja, het hangt natuurlijk van je overige (motor)kosten af hoe de verhoudingen liggen. Dingen zoals een accu of bougies vallen daarbij practisch in het niet helaas.
Helemaal eens. Ik heb dat eens nagelaten en merk bij taxiien een cadans omdat de banden een ingedeukt vlak hebben. :niet_bli:
Daar zijn de meningen over verdeeld. Op de grond krijg je de olie nooit heet genoeg om vocht te laten verdampen, en de opwarm/afkoel cycle trekt extra verse lucht met vers vocht de motor in. Ik kies ervoor om niet te starten als ik niet ga vliegen.
Met "opwarmen" bedoel ik ook echt opwarmen. Niet maar eventjes draaien op laag vermogen.
 
Heeft het zin om een olie heater of engine heater te gebruiken als de kist een weekje niet vliegt?

Als het buiten hard vriest heeft preheating zin, in Nederland bijna nooit. Zeker niet bij een relatieve korte stilstand van een week.
Wat wel zin heeft (vooral in de winter) is de accu aan de druppellader te zetten of uitnemen en thuis opladen.
Eenmaal gestart warmt de motor snel op. Op EHRD taxi je al gauw meer dan tien minuten, zodat de motor niet meer koud is wanneer er vol vermogen van wordt gevraagd.
Verder hangt het sterk van de motor af. De IO540 van ons heeft eerder een probleem bij een warme start na een korte stop in warm weer. Dan zetten we de motor met de kap open in de wind voor een beetje meer koeling :)
 
De bedoeling was meer om de olie warm te houden en het blok warm te houden om interne condensatie tegen te gaan.
Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal wel meevalt in een gematigd klimaat.
Florida heeft een tropisch zeeklimaat met hoog zoutgehalte in de lucht en bij de vliegschool staat er toch ook regelmatig een kist een week of twee stil.
En dat is met al gauw 20-25C verschil tussen dag en nacht temperatuur.
Mixture, prop en throttle misbruik, daar gingen motoren wel van stuk :passed:
 
Terug
Bovenaan