Mag je een ATZ crossen met een CTR clearance?

rikietje

New member
Beste,

Ik ben een vlucht aan het plannen naar Antwerpen vanaf Teuge.

Na een boel gezoek door het AIP e.d. bronnen ben ik nog niet veel wijzer geworden.

Als ik van Dutchmill info (of EHDL TWR) een clearance krijg om de CTR te crossen op 2000 voet, mag ik dan ook door de ATZ heen vliegen?

Alvast bedankt voor de moeite,

Rik
 
De ATZ is feitelijk het circuit rondom de baan. Ook al zou het mogen, dan moet je je nog afvragen of het verstandig is om een circuit te crossen. Dat ten eerste. Meestal (maar niet altijd) krijg je bij je clearance van DM dan wel TWR te horen "stay clear of the ATZ." Tenslotte, check op de kaart tot welke hoogte de ATZ reikt. Je geeft zelf aan een hoogte van 2000ft, het zou kunnen dat je er dan al boven zit. Vraag blijft of je dat moet gaan doen, het is in de meeste gevallen een kleine moeite de ATZ te vermijden.
 
Als je om één of andere reden over het veld wilt dan kan je in je crossing aanvraag altijd opgeven dat je "via overhead" wilt crossen. Dan vertellen ze je vanzelf wel of dat mag en wat de minimale hoogte is.
 
Alle militaire velden hebben tegenwoordig ATZ's tot 2500 ft. Staat wel in een amendement op het AIP maar is lastig te vinden.

Je mag bijna nooit door de ATZ maar met deze wijziging heeft via overhead vragen ook bijna geen zin meer. 500 ft hoger en je hoeft vaak uberhaupt niks te vragen.
 
De regel is dat alleen startend/landend verkeer van het vliegveld in de ATZ, van deze ATZ gebruik mag maken.
Crossing traffic moet dus vrij blijven van de ATZ.
De reden dat alle ATZ's vorig jaar verhoogd zijn naar 2500ft, is een aantal incidenten met motorvliegers die toch doodleuk op 1500ft over het militaire veld heen vlogen waarna er bijna aanvaringen met lierkabels van zweefvliegtuigen zijn geweest. Op bijv. EHDL kan de lierkabel zeker tot 2500ft komen.
Naast Deelen ligt Terlet (EHTL) waar de kabels ook zo hoog kunnen komen.
Beter een stukje omvliegen dus. Zo'n lierkabel is best scherp..
 
De regel is dat alleen startend/landend verkeer van het vliegveld in de ATZ, van deze ATZ gebruik mag maken.
Crossing traffic moet dus vrij blijven van de ATZ.
De reden dat alle ATZ's vorig jaar verhoogd zijn naar 2500ft, is een aantal incidenten met motorvliegers die toch doodleuk op 1500ft over het militaire veld heen vlogen waarna er bijna aanvaringen met lierkabels van zweefvliegtuigen zijn geweest. Op bijv. EHDL kan de lierkabel zeker tot 2500ft komen.
Naast Deelen ligt Terlet (EHTL) waar de kabels ook zo hoog kunnen komen.
Beter een stukje omvliegen dus. Zo'n lierkabel is best scherp..

Meestal krijg jij van Dutchmil te horen (uiteraard buiten openingstijden van het veld) "Cleared to cross, stay clear of ATZ". Als het militaire veld geopend is, is de ATZ niet actief.

Laatst had ik een plaats in de ATZ liggen (buiten openingstijd) waar ik graag naar toe wou, gevraagd, vervolgens moest ik de gliders oproepen. Geen response cq niet actief en DM had geen "objections" voor ATZ crossing.
 
Meestal krijg jij van Dutchmil te horen (uiteraard buiten openingstijden van het veld) "Cleared to cross, stay clear of ATZ". Als het militaire veld geopend is, is de ATZ niet actief.
.

Nee DM meld glider activities in place niet dat je de dat je de ATZ moet vermijden. Dat is ook logisch, want het veld is gesloten voor haar reguliere activiteiten, dus het is aan de PIC verantwoordelijkheid te nemen.
 
Nee DM meld glider activities in place niet dat je de dat je de ATZ moet vermijden. Dat is ook logisch, want het veld is gesloten voor haar reguliere activiteiten, dus het is aan de PIC verantwoordelijkheid te nemen.

3 opnames gevonden, Stay clear of ATZ and mind the gliders :biertje:.

http://bit.ly/YJVaD2

@rikietje: Gewoon 2500ft vliegen of 3000ft boven de CTR.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik ben een vlucht aan het plannen naar Antwerpen vanaf Teuge.

Na een boel gezoek door het AIP e.d. bronnen ben ik nog niet veel wijzer geworden.

Als ik van Dutchmill info (of EHDL TWR) een clearance krijg om de CTR te crossen op 2000 voet, mag ik dan ook door de ATZ heen vliegen?

Alvast bedankt voor de moeite,

Rik

ATZ van Deelen is 1500ft AAL. Als je clearance krijgt om de CTR te crossen op 2000ft lijkt het naast dat het niet mag ook niet zo verstandig.
 
Excuses, ik had hem verbeterd naar 2500 voet op mijn kaart maar heb geen idee waarom ik 2000 voet in mijn eerste bericht heb geplaatst.

Bedankt voor de reacties en het advies, ik weet genoeg nu!
 
Terug
Bovenaan