Mag ik fotovluchten doen ?

LHU

New member
Ik heb een vraag over commerciële vliegactiviteiten. Ik heb een CPL en een eigen kist. Mag ik mij laten inhuren door een fotograaf die zelf een fotovergunning heeft ?
Of zijn er aanvullende eisen zoals een AOC nodig is voor rondvluchten ?
 
Luchtvaartwet 2008

Artikel 4.1

1.Voor zover bij internationale overeenkomst of besluit van een volkenrechtelijke organisatie niet anders is bepaald, is het verboden met luchtvaartuigen vluchten tegen vergoeding uit te voeren zonder een daartoe door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat afgegeven AOC.

2.Onze Minister van Verkeer en Waterstaat geeft op aanvraag de AOC af, wanneer wordt voldaan aan de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen eisen. De AOC wordt slechts afgegeven aan een luchtvaartmaatschappij.

Hoop dat dat helpt.
 
en als je dan eindelijk, na veel ploeteren en investeren, je CPL hebt gehaald, mag je nog steeds niks. Geen rondvluchten, geen fotovluchten, niks nada noppes. Behalve als je emplooi vindt bij 1 van de paar kleine bedrijfjes die nog SEP vliegen en wel een AOC hebben. Maar dat zijn uitzonderingen en de laden daar puilen uit van de CV's.


"1.Voor zover bij internationale overeenkomst of besluit van een volkenrechtelijke organisatie niet anders is bepaald,"

wie vindt de mazen in de wet?


"2.Onze Minister van Verkeer en Waterstaat geeft op aanvraag de AOC af, wanneer wordt voldaan aan de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen eisen. "


Waar staat vermeld wat deze eisen zijn?
 
Voorts staat er over MLA's in de regeling MLA's....

Hoofdstuk III. Gebruik van het MLA
Artikel 7
Het is verboden met een MLA luchtwerk te verrichten, met uitzondering van het slepen van een zeilvliegtuig, als bedoeld in .....

Over VLA's kan ik zo snel niets vinden...
 
@Smarty dat is duidelijk, het mag dus niet zomaar. Daar was ik eigenlijk al bang voor, maar volgens iemand uit mijn naaste omgeving mag het wel. Die persoon wil dat ook zo gaan doen.

@Flush, een VLA is gewoon een SEP met een lagere gewichtsklasse, met de beperking dat je niet IFR mag (en tot voor kort ook geen night VFR), geen aerobatics en maximaal twee inzittenden. Maar verder mag volgens mij alles wat ook met een andere SEP mag. Je kunt een VLA in ieder geval op een AOC zetten en er rondvluchten mee doen.

Was het ook niet echt van plan, want mijn laagdekker is niet echt geschikt voor fotovluchten, maar vroeg me met name af of dit ook al dichtgespijkerd zit, zo te zien wel dus.
Bedankt voor de antwoorden !
 
Hee, in die link van smarty staat onder punt 6:

Het in artikel 4.1 van de wet bedoelde verbod om zonder AOC vluchten tegen vergoeding uit te voeren, geldt niet voor:
a. vluchten met een luchtschip;
b. luchtwerk;
c. vluchten met een vrije ballon.

Fotografie is toch luchtwerk ? Dan zou het dus wel mogen.
 
Als het een (paar) losse opdracht(en) is (zijn) dan zou ik me niet zo druk maken en het gewoon doen.. Waarschijnlijk zijn hier een paar mensen het niet met mij eens..

Mocht je er echt je professie van gaan maken dan zou ik alles tot in de puntjes regelen. Zo niet dan zou ik daarvoor niet de moeite voor doen en er gewoon voor gaan..
 
Fotografie is areal work en mag . . nog wel want vanaf april volgend jaar gelden nieuwe EASA-regels en dan is er voor alles een AOC nodig . .

Greetz,

F
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan