Je mag in je vliegtuig alleen brandstof tanken die door de fabrikant is goedgekeurd. Dat kun je vinden in de POH (Pilot Operating Handbook). Als je iets aan je toestel verandert waardoor het ook met andere brandstof kan vliegen moet je een STC (Supplemental Type Certificate) hebben die dat bewijst. Er is dus vooraf geen garantie dat je iets met die nieuwe brandstof kunt, tenzij je een toestel vliegt waarvoor de fabrikant al een STC heeft uitgebracht.
De vraag is niet alleen of de motor op die brandstof draait, maar ook of die brandstof goed door het filtersysteem komt en of het niet schadelijk is voor de leidingen en zo.
Dit is wat onvolledig.
Een STC kan gewoon een papiertje zijn, het is waarschijnlijk enkel een papiertje voor nieuwe brandstof. De meeste vliegtuigen die nu rondvliegen hebben geen wijzigingen nodig om te kunnen vliegen met loodvrije benzine.
Voor een nieuw type benzine zijn er meestal 2 problemen die onderzocht moeten worden:
1) Kan de motor de brandstof verwerken (detonatie is het meeste relevante hier)
2) Kan het vliegtuig de brandstof tot aan de motor krijgen (gaan de leidingen niet beginnen lekken)
Dat mag alleen de fabrikant beoordelen.
Dit is, in ieder geval in Noord Amerika, incorrect. Ik denk dat EASA ook andere opties toelaat. Er zijn verschillende soorten STCs. Sommige zijn specifiek voor 1 vliegtuig, andere zijn per type, en nog andere zijn voor een hele vloot. In de VS zijn er enkele fabrikanten die proberen om de heilige graal te vinden van loodvrije brandstof: een brandstof die exact hetzelfde werkt als gewone AvGas, en meteen voor alle vliegtuigen kan goedgekeurd worden. Dat verloopt traag en moeizaam. Het voordeel is wel dat de FAA dit steunt:
https://www.faa.gov/unleaded
Als je voor je eigen vliegtuig een STC wil laten ontwerpen, dan kan dat. De fabrikant kan hier bij helpen, maar is niet noodzakelijk. Je zal een DAR nodig hebben die de STC ontwerpt en testvluchten (indien vereist) organiseert. Dit kan gebruikt worden om bijvoorbeeld speciale apparatuur op je vliegtuig te installeren zoals externa cameras of parachute deuren of ferry tanks etc.
Je kan ook een STC laten ontwerpen voor enkele modellen. Dat is wat Garmin doet voor hun GPS systemen.
Op vloot niveau heeft de FAA heeft ook een heleboel motoren alvast goedgekeurd voor Gami lead free fuel G100UL :
https://www.aopa.org/news-and-media...s-hundreds-more-engines-to-use-unleaded-avgas
Dat maakt het eenvoudiger voor vliegtuigtypes om een STC voor het model zelf te bekomen, aangezien de effecten op de motor niet meer moeten getest worden.
Verder ook nog even benadrukken dat een STC niet zomaar betekent dat alles perfect gaat werken. De testvlucht fase van veel aanpassingen is zeer beperkt. De combinatie van meerdere STCs op 1 vliegtuig wordt ook (bijna) nooit getest. Soms is er zelfs helemaal geen testvlucht nodig waar je er toch eentje zou verwachten, bijvoorbeeld bij ferry tank installaties.