hi,
ik vlieg de 747 classic met een 3 mans cockpit zonder relief. een gesprek met de captain aangaan zal saai worden want dan moet ik met me zelf bazelen de hele vlucht.:dozey:
met zn drieen is gezellig, de bwk is verantwoordelijk voor de trend monitoring en vult dus het "boglog" in, de vliegers zorgen voor de navigatie en de stepclimbs.
long haul is een strategisch "spelletje", waar vraag je direct? waar ga je omhoog? waar mag je omhoog? luisteren naar ander verkeer, wat is hun positie, snelheid, track etc. kan ik er tussen met precies 10min separatie(non radar).
daar houd je je zelf mee bezig voordat je wil steppen.
omdat we met zn 3 en zijn kan er bij ons gelezen, gelaptopt, sudoko, gekookt etc, over het algemeen zijn er altijd 2 op hun positie.
en soms is het ook stil, word er weinig gepraat, en soms pies je in broek van het lachen. en soms klep je de hele weg over van alles en nog wat!
als gezagvoerder zet je de toon voor de sfeer in de cockpit, ben je afstandelijk en stil, blijven de jongens ook rustig, gooi je er wat humor in wordt het al snel wat losser.
je moet er van uit gaan dat op een 10 daagse trip je meerder keren met elkaar vliegt. en je hebt elkaar gewoon nodig.
k.