Loggen van uren... (deel 228)

Koning Lucht

Well-known member
Heren, Dames,

JAR-FCL 1.080 is in mijn ogen niet helemaal duidelijk over het volgende punt.

Binnen mijn bedrijf worden er longhaul vluchten gedaan, met 3 piloten. Dit om de mogelijkheid te geven, elkaar af te lossen, zodat we langer doorkunnen. Welk deel van die tijd mag ik loggen?


Groet KL
 
Ik dacht na de leaflet van ivw dat het als volgt moet:

De captain logt alle uren als pic, ook de uren dat hij ligt te snurken.
De co logt alleen de uren achter de knuppel als co of gedeeltelijk als pic, als hij ook cruise relief is voor links.

Dus in ons geval, KL, zouden we alleen de uren die we daadwerkelijk achter de knuppel zitten mogen loggen.
Echter dacht ik daar voor die leaflet anders over. Namelijk gewoon de hele vlucht loggen....
Ik zou ook graag willen weten hoe de mede airworkers deze uren loggen op heavy crew vluchten.
 
Yo,

Je logt enkel de uren die je in je vliegstoel maakt. Ben je cruise relief captain, dan schrijf je dat gedeelte als PIC, ben je dat niet, dan schrijf je al je uren in de stoel als Co pilot (gem komen de uren die je mag schrijven op een heavyvlucht met 3 man op een totaal van 2/3 van de blocktijd)

Captain heeft idd de uitzondering dat ie de hele vluchtduur als PIC schrijft.

Dat gedoe met PICUS (dus je PF gedeelte zonder ingrijpen van de Commander schrijven als PIC) kan alleen als het bedrijf ervoor erkend is door de authoriteiten.

Groeten Steef
 
Yo,

Ben je cruise relief captain, dan schrijf je dat gedeelte als PIC, ben je dat niet, dan schrijf je al je uren in de stoel als Co pilot

Ik heb er gevoelsmatig wat problemen mee als er gepropageerd word dat een first officer (als "cruise relief captain", what a bullshit nietwaar) dat gedeelte van de vlucht plotsklaps ook als pilot-in-command gaat loggen.

Of ligt dat aan mij en hoor ik er niet meer bij , yo (!)
 
Philip,

er bestaat een mogelijkheid om dit soort uren als PICUS te loggen. Pilot in Command under supervision dus. Hiervan bestaat een definitie in JAR-FCL 1.080 en is vooral bedoeld om mensen die te weinig uur als PIC hebben, de mogelijkheid te geven toch een ATPL aan te kunnen vragen.

Groet KL.

P.S. bedankt steef, dit was wat ik zelf ook dacht, wilde het alleen bevestigd hebben.
 
Volgens IVW:

Loggen van vlieguren (A)
Informatieblad betreffende het loggen van vlieguren met daarbij beschreven in welke hoedanigheid deze uren mogen
worden gelogd.
Deze informatie is bestemd voor alle vliegers van vleugelvliegtuigen (A)

Optreden als ‘pilot relieving the commander’
De bestuurder die tijdens de kruisvlucht optreedt
als aflossend eerste bestuurder, mag de vliegtijd die hij als zodanig uitvoert loggen als “PIC flight time”, mits hij een bestuurderszitplaats
bezet en de uren door de gezagvoerder worden afgetekend.


Pilot-In-Command Under Supervision (PICUS) flight time is de vliegtijd in de functie van eerste
bestuurder onder supervisie.
Deze uren mogen als ‘PIC flight time’ gelogd worden indien wordt voldaan aan de volgende eisen:
• de eerste bestuurder onder supervisie (PICUS) moet alle plichten en functies van eerste bestuurder op de vlucht zodanig hebben uitgevoerd, dat de tussenkomst van de eerste bestuurder in het belang van de veiligheid, niet nodig was;
• de eerste bestuurder onder supervisie moet deze uren hebben gevlogen op een vleugelvliegtuig
waarop volgens de typecertificatie
van het vleugelvliegtuig of volgens JAR-OPS meer dan één bestuurder wordt vereist;
• de tijd gevlogen als PICUS moet mede ondertekend
worden door de eerste bestuurder.
De doelstelling van deze PICUS-uren is, dat de tweede bestuurder in deze hoedanigheid de noodzakelijke PIC-uren kan maken welke nodig zijn om in aanmerking te komen voor de afgifte van een ATPL(A).

M.a.w. er kan worden gelogd in bovenstaande situaties, en de eerste bestuurder moet dan mede ondertekenen. Tevens is voor PICUS een IVW goedgekeurd protocol nodig.

V.w.b. loggen in 3 "mans" operatie:

De bestuurder, die als aflossend tweede bestuurder optreedt tijdens de kruisvlucht
Cruise relief co-pilot flight time betekent vliegtijd
als aflossend tweede bestuurder tijdens de kruisvlucht.
Een bestuurder, die als aflossend tweede bestuurder tijdens de kruisvlucht dienst doet, mag, wanneer hij/zij een bestuurderszitplaats inneemt, deze vliegtijd loggen als ‘co-pilot flight time’.

Succes!!
 
Ja okay , klopt het dus.

Het is niet zomaar PIC , maar PICUS.

Maatschappijen maken inderdaad ook al onderscheid.
Bij sollicitaties en ervarings statistieken ; waarbij nadrukkelijk PICUS weer los moet van PIC ervaring.
 
Ja okay , klopt het dus.

Het is niet zomaar PIC , maar PICUS.

Maatschappijen maken inderdaad ook al onderscheid.
Bij sollicitaties en ervarings statistieken ; waarbij nadrukkelijk PICUS weer los moet van PIC ervaring.

Cruise relief captain schrijft wel PIC want hij is op dat moment de eerste bestuurder.
 
Cruise relief captain schrijft wel PIC want hij is op dat moment de eerste bestuurder

Het is niet zomaar PIC , maar PICUS.
Philip heeft volgens mij gelijk...

3 crew operatie is de Captain ALTIJD PIC ook tijdens zijn break... Je kan geen 2 crew tegelijk PIC hebben schrijven dus een FO (Cruise relief captain) schrijft PICus omdat de captain nog steeds in command (PIC) is ookal is het zijn break...
 
Hoe kan iemand under supervision zijn als degene die hem moet supervisen in de cabine ligt te slapen...................

PICUS is enkel een oplossing om een F/O te helpen aan PIC uren voor eventuele upgrade etc. PICUS is niets anders dan bijv een F/O als PF laten opereren op zijn/haar leg ZONDER inbreng/ingrijpen van de PIC op dat moment. Voor PICUS moet een maatschappij een protocool hebben ingediend bij de authoriteit.

Terug naar de 3 mans operatie: Captain blijft altijd de PIC omdat die degene is die altijd eindverantwoordelijk blijft. Op het moment dat de captain gaat rusten, wordt de relief pilot de eerste bestuurder en mag dus de uren als PIC schrijven (enkel de uren doorgebracht in de linkerstoel, de captain mag AL zijn uren als PIC schrijven).

Ciao Steef
 
Ok,

Maar als bij ons de captain de bekende groene tent in gaat, dan gaat de senior co links zitten, als PM, en de juniore co rechts als PF.
Dan is de situatie van loggen toch hetzelfde als dat er links een captain zou zitten? De sr co logt PIC, en de jr co logt PICUS. En die picus uren worden afgetekend door de PIC die in tent ligt te maffen...

Correct me if I'm wrong...

Commander
 
Correct.

Bovendien is een protocol helemaal niet nodig. Als je netjes alle PICUS uren door de betrefende captain laat tekenen zijn deze gewoon geldig.

Aangezien piloten nogal lui zijn, en de krabbel van de captain vaak wordt vergeten. Kan de maatschappij afspreken met de autoriteiten dat alle PF uren (van de co) PICUS zijn.
 
Ok,

Maar als bij ons de captain de bekende groene tent in gaat, dan gaat de senior co links zitten, als PM, en de juniore co rechts als PF.
Dan is de situatie van loggen toch hetzelfde als dat er links een captain zou zitten? De sr co logt PIC, en de jr co logt PICUS. En die picus uren worden afgetekend door de PIC die in tent ligt te maffen...

Correct me if I'm wrong...

Commander

Klopt, maar we hadden het in eerste instantie hoe de relief (senior co) dan zijn uurtjes mocht schrijven (PIC of PICUS).
 
Voor de duidelijkheid;

1) Een 2e officier kan alleen die tijd loggen als hij/zij in de bestuurders stoel tijdens de vlucht plaatsneemt in een MPA vliegtuig. Deze tijd mag worden gelogd als co-pilot.

2) Een 2e officier (zoals bij KLM) kan NIMMER PICUS uren loggen (!) per besluit van de IVW. (zij hebben immers niet een volledig brevet en kunnen niet aantonen tijdens take off en landing dat ze PIC kunnen zijn, zie ook punt 4)

3) Een First officer optredend als vervanger van de captain als die zijn rust neemt kan ook(!) PIC loggen, indien de aangewezen captain het logboek aftekent van de relief captain (zie eerdere post)

4) Een protocol van IVW is vereist (zie FCL 1.080 sub 5, eerste zin)

JAR-FCL 1.080 sub 5
PICUS (Eerste bestuurder onder supervisie)
Vooropgesteld dat het toezicht plaatsvindt op een voor het bevoegde gezag aanvaardbare wijze, mag een tweede bestuurder de als PICUS gevlogen vliegtijd in het logboek noteren als PIC ("tijd als eerste bestuurder"), wanneer ALLE werkzaamheden en functies van eerste bestuurder op die vlucht zodanig werden uitgevoerd, dat de tussenkomst van de eerste bestuurder in het belang van de veiligheid, niet nodig was.

PS een tweede bestuurder is wat wij kennen als "first officer"
 
Terug
Bovenaan