Logbook vragen voor de profi's

Putty

New member
In het logbook topic heb ik een keer aangegeven dat ik een eigen nogal uitgebreid logbook heb gemaakt in MS Excel. Ook tekende ik aan dat die versie niet gebruikersvriendelijk genoeg is om te verspreiden.
Inmiddels heb ik de tijd en energie gevonden om het logbook geheel om te vormen naar een veel gemakkelijker te gebruiken applicatie. Naast omvormen wil ik het ook uitbreiden voor gebruik door beroepsvliegers in het licht van werk- en rusttijden. Met betrekking tot dat laatste heb ik de volgende vragen:
1. Houden jullie reistijd bij als je naar de luchthaven van vertrek (anders dan thuishaven) moeten reizen en v.v. als de dienst eindigt op een andere luchthaven dan je thuisbasis? Als het wordt bijgehouden, registreren jullie dan eventuele vluchten waar je als 'pax' meereist, dan in je logbook?
2. Houden jullie bij hoelang je buiten de werktijden (=vluchtvoorbereiding + vluchttijd + gemaximeerde pauzes) van huis bent? En zoja, hoe wordt dat bijgehouden?
3. Als bovenstaande bijgehouden wordt, welke datum-tijdregistratie is dan gebruikelijk; bijv. UTC of lokale tijd van de thuisbasis?
4. Nog een detailvraag; bij het bepalen van totalen (per dag etc.) hoe wordt dan omgegaan met vluchten die over een UTC-datum wisseling heengaan?

Alvast dank voor jullie antwoorden,
Putty
 
Hallo Putty,

1) ik hou geen reistijden bij of positioningvluchten noch in mijn logboek noch elders.
2) mijn werkgever houdt alle duty-uren bij (1uur voor offblocks tot 30min na onblocks)
ik ben te lui om het zelf bij te houden. alleen als ik lange dagen maak en ik vermoed dat ik slaap tekort ga komen dan check ik nog wel eens wat de minimale rust tussen twee duties is. en bij lange dagen of ik niet over de max duty per dag ga.
3) voor internationale vluchten is utc natuurlijk altijd het makkelijkste
4) misschien kan je de term: "totalen per dag" omvormen tot "totalen per 24h utc"

misschien heb je er niet veel aan, maar toch succes met je project!

m.h.
 
Ben ook lui, de werkgever houdt de totalen bij. Ik ga denk ik over een tijdje eens een pdf omvormer opzoeken om de pdf's van het bedrijf in xls te zetten om te importeren in logtenpro. Maar als ik wil kan ik ook roosters importeren in logtenpro, ze kennen ze van meerdere airlines, die dan bijhoudt hoeveel de wettelijke marges zijn. Via klc en klm is er ook een site die vrijwel iedereen gebruikt om het rooster om te vormen naar ics zodat je er via de iphone direct op kan abonneren zodat je het in je calender ziet staan. Daar zit meteen ook, bij klc althans, een cao check bij. Tevens zie je dan in je calender de marges t.o.v. de wet. Dus als ik denk dat het krap wordt vwb uren gebruik ik een iphone app (zijn er meerdere voor) waar je zo de check in tijd, block tijd etc in kan vullen om te zien of het nog legaal gaat.

Ik denk niet dat een xls sheet gaat werken, dan moet je toch een laptop meenemen terwijl alles op de iphone kan inclusief zeer uitgebreid logboek (wat zowel in utc als local kan, door de veld icao code weet de app wat het verschil is). En aangezien ruim 90% van de co's alsmede bazen een iphone hebben denk ik niet dat het, voor onze divisie althans, nut heeft veel energie in wrr complexiteit te stoppen.
 
Putty,

IK ben erg geintereseerd, helemaal als je er een FTL checker in kan zetten die alles kan checken of het wettelijk wel kan. Dan kan je er dus gewoon een gepland rooster in zetten en zien of dat geplande rooster wel kan. En hoe het eventueel passendgemaakt kan worden met de diverse extensies en zo. Dat zou wel heeeeeeel gaaf zijn.

Je hebt voor de vlucht een aanmeldtijd, en na de vlucht een afmeldtijd. De tijden zijn per airline verschillend. Half uur voor de vlucht en 45 minuten er na bijvoorbeeld of meer of minder. Maar misschie zou je dat zo kunnen maken dat je dat zelf in kan stellen.

Prima Idee!!

Groeten

:radar: André :radar:
 
André zei:
Putty,

IK ben erg geintereseerd, helemaal als je er een FTL checker in kan zetten die alles kan checken of het wettelijk wel kan.

Niet om Putty te discouragen, maar logtenpro heeft dus al die mogelijkheid en kent de complexe details van de verschillende internationle FTL's, waardoor je dat allemaal al kan doen meteen op je iphone:

"Automatically track custom currency and duty limits

Not only does LogTen Pro automatically track custom currency and duty limits, using Smart Groups you can filter and sort according to your specific situation. Create your own currency or duty rules to handle virtually any regulation world wide. LogTen Pro even calculates your night/day flying time automatically by calculating sunrise/sunset information along your Great Circle route."
http://coradine.com/logten-mobile/

Zonde om daar zeer veel energie in te steken als bijna niemand dat gaat gebruiken, lijkt mij althans, het is niet iets nieuws.
 
@ Allen; alvast dank voor jullie reacties; ik kan er wat mee.

@ Andre; formele FTL ga ik vooralsnog niet meer nastreven (ik ben er enkele jaren geleden mee bezig geweest en heb uit ergernis opgegeven ... ik krijg acné van regelgeving die je alleen met een computer kan volgen). In mijn logbook geef ik wil ik wel informatie geven als duty time, rest time zodat enigermate gevolgd kan worden of je grenzen overgaat. In de onderhanden versie heb ik parameters ingebakken als: duty-entry en exit-time, max. time for breaks.

@ Nosig; ik word zeker niet ontmoedigd door het succes van Logten-Pro. Ik heb de demo gezien en vind het een prachtig pakket. Het is zoals de naam aangeeft wel sterk gericht op de frequent flying profi's.
Mijn logbook is/wordt minder 'zwaar' en praktisch voor zowel profi's als de wat fanatiekere PPL-er. En qua totalen en kruistellingen weet ik het zonet nog niet of het minder biedt dan log-ten pro (*). Ik ben nog wel even bezig met het afmaken er van en ik weet nog niet wat ik met het eindresultaat ga doen (Sinterklaas kadootje op Airwork?).

(*) is het met log-ten pro mogelijk een selectie te maken van toestellen (bijvoorbeeld van 1 maatschappij) en dan voor de afgelopen maand de vlieguren te totaliseren? Iets wat ik gebruik om rekeningen te checken.
Of hoeveel ritjes je het laatste jaar hebt gemaakt van en naar een airport met een bepaald toestel (wilde ik gewoon een keer weten)?

Tot slot. Ik vind het gewoonweg erg leuk om (voor mij)zelf praktische software te maken. Praktisch omdat ik net zoals enkelen al hebben gereageerd, ik ook lui ben en met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk automatiek te laten verlopen.

Een voorbeeld van mijn fun. Wat log-ten pro biedt m.b.t. nachttijden heb ik al jaren in mijn oude 'gebruikersonvriendelijke' versie. In de nieuwe versie heb ik er een grafische functie als gadget toegevoegd (zie hieronder). Het zelf bedenken en uitwerken is erg leerzaam en voor mij big fun.

Capture%20EHAM-RJAA%202.PNG
 
@ Nosig; ik word zeker niet ontmoedigd door het succes van Logten-Pro. Ik heb de demo gezien en vind het een prachtig pakket. Het is zoals de naam aangeeft wel sterk gericht op de frequent flying profi's.

Het heeft inderdaad zeer veel mogelijkheden voor airline vliegers, inclusief de mogelijkheid om roosters van meer dan 50 airlines te importeren. Denim staat daar niet bij, maar je kan ze een rooster sturen met uitleg waarna ze dat ook mogelijk maken. Meestal zijn het toch universele pakketten die worden gebruikt voor roosters. Maar ik gebruik het voornamelijk voor privé vliegen, wat net zo fijn werkt. Fotootjes bij de kisten, remarks over wie er mee was etc. Er zijn verschillende start configuratie instellingen bij logtenpro die het zo complex of simpel maken als je wil.

Mijn logbook is/wordt minder 'zwaar' en praktisch voor zowel profi's als de wat fanatiekere PPL-er. En qua totalen en kruistellingen weet ik het zonet nog niet of het minder biedt dan log-ten pro

Zoals gezegd, er zijn verschillende configuraties. Die kan je ook tussentijds veranderen. De keuzes uit (customizable) configurations zijn tussen Student, Private Pilot, Instructor, Commercial, Military, Airline First Officer of Airline Captain.

(*) is het met log-ten pro mogelijk een selectie te maken van toestellen (bijvoorbeeld van 1 maatschappij) en dan voor de afgelopen maand de vlieguren te totaliseren? Iets wat ik gebruik om rekeningen te checken.
Of hoeveel ritjes je het laatste jaar hebt gemaakt van en naar een airport met een bepaald toestel (wilde ik gewoon een keer weten)?

Er zijn 92 verschillende soorten exporters en reports vanuit logten pro. Dat zijn vooral heel veel soorten internationale logbook varianten, maar ook data exports voor verschillende programma's danwel verschillende soorten data per aircraft, of flight, etc. Tevens zijn alle vluchten te exporteren naar Google Earth met een keuze uit enkel alle velden of alle routes per selectable data range. Voor wat betreft kosten kan je per vlucht inkomsten en expenses invoeren, door wie, wat voor category expenses, op welke plek, etc. Daarna kan je alle vluchten sorteren op type, registratie, veld, earnings, duty time, name, ID, etc etc.

Ik gebruik die features allemaal niet, eigenlijk kan ik hem net zo goed op Private Pilot zetten waarschijnlijk. Maar het kan allemaal wel en op een zeer gebruikersvriendelijke manier. Het programma voor de mac staat nu standaard in de app store voor mac zie ik.

Tot slot. Ik vind het gewoonweg erg leuk om (voor mij)zelf praktische software te maken. Praktisch omdat ik net zoals enkelen al hebben gereageerd, ik ook lui ben en met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk automatiek te laten verlopen.

Okido, ik was gewoon bang dat het je leuk leek om zoiets te maken zodat vele anderen daar plezier van kunnen hebben terwijl die hoogstwaarschijnlijk al jaren logten pro gebruiken (aangezien 95% van mijn collega's althans een mac en/of iphone hebben), waarna je bedrogen uit komt. Maar als eigen uitdaging, leef jezelf uit.

Een voorbeeld van mijn fun. Wat log-ten pro biedt m.b.t. nachttijden heb ik al jaren in mijn oude 'gebruikersonvriendelijke' versie. In de nieuwe versie heb ik er een grafische functie als gadget toegevoegd (zie hieronder). Het zelf bedenken en uitwerken is erg leerzaam en voor mij big fun.

Ziet er gaaf uit. Logtenpro gebruikt daar dus, via een export functie, google earth voor, dit ziet er makkelijker uit. Kan me voorstellen dat het leuke uitdagingen zijn om dat voor elkaar te krijgen. Zie hem graag rond sinterklaas in de app store staan, niks mis met wat concurrentie voor coradine :).
 
Het logboek dat ik aan het maken ben is in een afrondend stadium (de afgelopen weken fiks gesleuteld aan een krachtige import functie ).

Ik ben nu de handleiding aan het schrijven. Daar roep ik jullie hulp bij in ...
Een belangrijk hoofdstuk in die handleiding wordt de FAQ (Frequently Asked Questions), waarin ik stap voor stap uitleg hoe je bepaalde informatie uit het logboek kunt halen. Zouden jullie via dit draadje of per p.m. op mij vragen willen afvuren die middels het logboek beantwoord moeten kunnen worden. Dan kan ik in de handleiding de wijze van bepaling opnemen (of opnemen dat een vraag niet te beantwoorden is).

Ik schat nu in dat het eindresultaat over een week of drie in de 'free app store kan liggen' :yeehaa:

Thanks,
Putty

Hieronder een plaatje van het weekoverzicht
Vidi%20Vici%20Week%20Overview.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan