Logbook vervangen?

Niala

New member
Beste mensen,

Ik heb een vraag met betrekking tot het volgende.
Ik weet dat voor sollicitaties de kwaliteit en zorgvuldigheid van je logbook nog wel eens belangrijk kan zijn, omdat hier in sommige gevallen naar gekeken wordt.
Mijn logbook zit er opzich wel goed uit. Alleen vind ik het zelf toch niet net genoeg. Ben er trouwens ook achtergekomen dat ik bepaalde uren DBO heb geschreven die officieel SPIC zijn. Om dit allemaal weer te verbeteren en veranderen wordt wel een aardig geklieder en gekras.
Daarom zou ik graag een nieuw logbook kopen en het er opnieuw allemaal netjes en juist inzetten, nu de klus nog niet zoveel werk is met 135 uur;)
Ik zit alleen met het volgende probleem. Ik heb (zoals het volgens mij ook hoort) van alle instructeurs die mij les gegeven hebben handtekeningen bij de sessie die daarbij hoort. Als ik mijn logbook wil vervangen kan ik niet meer al deze handtekeningen krijgen, omdat sommimge instructeurs van mij nu in het buitenland werken en ik ook geen adressen/telefoonnummer etc van ze heb.
Ik vroeg me af of het toegestaan is deze sessies toch te loggen in m'n logbook? Ook van de lessen toen ik nog geen brevet had. Ik zou graag willen weten dus of iemand weet of ik gewoon zonder problemen mijn logbook kan overschrijven waardoor het veel netter wordt, maar ik dus wel een aantal handtekeningen mis.
alvast bedankt voor de reacties
 
Yep I know, alleen jammer dat we niet zoveel te besteden hebben als studenten met 1,3 ton schuld en geen werk!
 
Toen ik ongeveer 400 uur gelogt had, werd mijn logboek gestolen. Gelukkig had ik wel kopietjes gemaakt. Ik heb toen een nieuw logboek ingevuld, ben met de kopietjes, mijn nieuwe logboek en een verklaring van de politie naar de RLD gegaan. De RLD heeft een mooie stempel in mijn nieuwe logboek gezet en niemand heeft er ooit meer naar gevraagd.

Succes
 
Als je toch opnieuw gaat beginnen, ik zou zeker digitaal gaan. En eigenlijk dan met voorkeur een online versie, of iets dat online backup maakt. Daardoor heb je zeker je logboek beschikbaar, ook als je harde schijf er mee kapt (of gestolen wordt, dito voor een papieren versie). En het is zoveel makkelijker om een digitaal logboek te corrigeren, danwel om vluchten in een later stadium toe te voegen. Met sollicitaties (en later met ATPL opvragen) worden er altijd weer de raarste uren gevraagd die je onmogelijk uit een papieren logboek kan halen (waarna je er toch weer achter komt dat er ergens een optel fout in moet zitten omdat een crosscheck niet klopt).

Je kan even kijken in een recente logboek thread voor verschillende mogelijkheden, dit is er eentje: http://safelogweb.com. Ook te benaderen vanaf mobiel, blackberry, iphone, mac, pc, whatever. Als het maar een browser heeft kan het, en het internet is het meest betrouwbare middel om het op te slaan (nog nooit stuk gegaan). De kosten heb je er uit met de gigantische moeite die je jezelf bespaart, zeker straks als je meer uren gaat maken (hopelijk) en dus met sollicitaties etc.
 
Nog een stem voor LogTen Pro. Kan alles, ook logbook printen in JAR/FCL (EU Ops?) formaat, berekend automatisch nighttime, tijd per type, recency, limieten, etc. Synct met je iPhone. Ondersteuning is goed, kortom...

De CAA accepteerde het toen ik van Nederlands naar Engels brevet ging en dat zijn niet de makkelijkste.

Wel Mac only.
 
Mac - PC is toch ongeveer dezelfde battle als Airbus - Boeing?

Mac vs PC
Airbus vs Boeing
Telegraaf vs NRC
Honda vs BMW motorrad
Philips vs Sony
Nike vs Adidas
KLM vs Ryanair (of Legacy vs Lowcost)
Nokia vs Iphone
PvdA vs VVD
Cessna vs Piper
KLS vs "vrije markt"
Oakley vs Ray Ban
Cats vs Dogs
Integrated vs Modulair
Plasma vs LCD
Republicans vs Democrats
Blond vs Brunette
ICA vs EUR
Money vs Happiness
Skiën vs Boarden
Leuke nachtstop vs lekker thuis
Nespresso vs Senseo
Simpsons vs Southpark
Religion vs Rationality
Hybride vs Diesel
Men vs Women

Genoeg hokjes voor genoeg battles nog :) (stem zelf meestal D66, lees NRC Next, rij meestal motor, vlieg nu Embraer en tik dit vanaf m'n laptop met Linux)

Nog aanvullingen? :offtopic:
 
Dank u voor al deze nuttige antwoorden :)
Ik ben er dus wel achter dat ik het sowieso ook digitaal ga bijhouden.
Mijn probleem is alleen vooralsnog of dit legaal is en wordt goedgekeurd door instanties zoals het IVW, omdat ik digitaal al helemaal geen handtekeningen van instructeurs kan noteren.
Ik kan digitaal ook geen stempel krijgen natuurlijk via het IVW zoals Outer Marker dus voor elkaar heeft gekregen. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft :) Toch alvast bedankt voor alle andere nuttige informatie!
 
Digitaal is toegestaan door IVW. Heb mijn ATPL aangevraagd met prints vanuit safelog. Het gedeelte dat ik 13 jaar geleden vloog met instructeurs was nog wel op papyrus. Maar de enige krabbel die je nodig had was volgens mij voor de solo endorsement... voor de rest volgens mij nergens voor. Voor picus (wat je niet perse nodig hebt als je al genoeg pic uur hebt) heb je wel krabbels nodig, maar dat kan ook meestal met een enkel stempel of papiertje erbij van de airline. Dual kan je gewoon loggen zonder krabbels.
 
Volgens mij moet je wel de officiele handtekeningen(idd. solo, maar ook de stempel voor de gevlogen uren van bijv. je school) hier en daar achter de hand houden, dan stuur je de prints op, maar als IVW dan een check wil doen, moet je wel de originelen kunnen overleggen.
 
Ik zou even het IVW bellen als ik jou was dan weet je het zeker.
Het was voorheen zo dat je voor bv. je picus uren een brief van je operator kon krijgen waar in stond dat je daar aan voldeed. Vanuit ons bedrijf accepteert ivw die niet meer.

Ik heb zelf ook even gebeld (2 jaar terug) en toen werd aangegeven dat ze geen digitale logboeken accepteren zonder originele handtekeningen.

Wat je kan doen totdat je de benodigde uren hebt is een papieren logboek naast je electronisch bijhouden.
 
Mijn aanvraag was een paar maandjes geleden, ging prima met prints (geen picus nodig gehad). Je kan natuurlijk gewoon de betreffende logs al printen en laten tekenen indien nodig. Het feit dat het een print is van een digitaal logboek of handgeschreven doet er in ieder geval niet toe.
 
Noem mij een o......l, maar zo'n digitaal logboek is toch 3x niks. Hou er dan nog ieg een geschreven logboek naast. Waar blijft de romantiek van het vliegen;).
 
ik kgreeg ook net mijn ATPL binnen...

en een digitale logboek is anders dan de andere. wat je met LogTen Pro kan is echt ongeloflijk. een keer kijken is meer dan 1000 keer horen waard
 
Gefeliciteerd OM!

Zou het graag willen zien, helaas moet je er dan ook een Mac bij kopen... en lijkt het er niet op dat er een directe online backup of directe online mogelijkheid is (ook macs crashen en worden gestolen). Verder wel strak programma wat ik zo zie op de site.

Voor mij sowieso geen papier meer. Ik weet dat er ergens in de optelling iets niet helemaal klopt, maar ik kan gewoon niet traceren waar de fout zit. Met aanvraag ATPL en andere zaken krijg je altijd vragen over uren waar je geen kolom voor hebt, maar die je in een digitaal logboek zo kan berekenen. Graag PIC at night alleen op multipilot planes? Of cross countries flights niet dual gevlogen? Probeer dat maar eens 1 voor 1 uit te rekenen in je papieren logboek, uren kost dat. Met een digitaal logboek pas je een filter op een filter toe en je bent er. Ook geen niet meer te traceren rekenfoutjes van een paar jaar terug die je crosscheck in de war gooien. En je kan naderhand nog vluchten toevoegen (of corrigeren!) die je eerder was vergeten, heerlijk. Geen papyrus meer voor mij, veel te foutgevoelig en veel te veel werk voor als je het echt nodig hebt. Nou moet ik het alleen nog invullen (loop paar jaar achter)....
 
Jep (en ik kan het nog digitaal aanvoeren ook met de pdf files van klm). Maar ja, Hollander.... en lui :).
 
Terug
Bovenaan