Lion Air

  • Onderwerp starter Onderwerp starter a$x
  • Startdatum Startdatum
A

a$x

Guest
Ik weet dat het salaris voor Europese begrippen niet te doen is maar wat nou als je het je financieel wél kunt veroorloven, zonder bij te lenen dus (hooguit voor de TQ maar niet voor levensonderhoud/rente). Zou het dan slim zijn om bij een airline te gaan vliegen als Lion Air waar je veel uren maakt maar die wel op de Blacklist staat?
Hoe kijken de respectabele airlines hier tegenaan als je erna met een paar duizend uur daar solliciteert?


Ik weet dat het een beetje een vreemde en zwart/wit vraag is maar vraag gewoon jullie mening ook al weet ik dat er niet een vast antwoord is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Naudjuh en andere geinteresseerden.

Het fenomeen Lion Air blijft op Airwork langskomen en daarom zal ik even een tipje van de sluier oplichten.

Lion Air is als airline op zich niet blacklisted, de hele Indonesische airline industrie is blacklisted door de EU. Dit heeft meer te maken met de kwaliteit van de toezichthouder, de Indonesische IVW, dan met de individuele airlines. Gezien het aantal mishaps en incidenten in het land zal de toestemming om weer naar Europa te mogen vliegen nog wel enige tijd op zich laten wachten. Ik zelf raad iedereen in mijn omgeving af om ook maar ooit met Lion Air op stap te gaan.

Lion Air zelf is een LoCo maatschappij, waar zelfs Ryanair nog wat van kan leren, en is een one man show. Een, (1), eigenaar die alles beslist en de handel runt als een Seven Eleven waar hij zelf aan de kassa staat.

Je kan proberen bij Lion Air aan de slag te komen als je geld meebrengt om via CAE je TR te betalen. Het salaris is zelfs voor Indonesische begrippen laag en ga er maar van uit dat je als West Europeaan een behoorlijke kultuur schok te pakken krijgt als je daarvan in Java, Surabaya of waar Lionair je ook wegstopt rond moet komen.

Zie het meer als kamperen in rudimentaire omstandigheden. Het is beslist geen aanrader en ik vraag me zelfs af of er nog wel expats worden aangenomen. Maar voorruit, als je net twintig bent, voor niets en niemand bang, je studieschuld je niet interesseerd en je een paar jaar zonder morren gefrituurde rijst kan eten om zo duizend uur bij elkaaar te sprokkelen op een MD90 of heel misschien op een 737, ga je gang. Het louterd, dat weer wel.

En als je het er allemaal zonder kleerscheuren vanaf hebt gebracht zal een nieuwe werkgever geen problemen met je hebben

En het Wajang,(google even), poppenspel over de 737NG mega order, hier is de deal. Boeing is als een colporteur van tijdschriften alle slagvelden langsgeweest om het product aan de man te brengen. Hierbij drifting ondersteunt door de Amerikaanse Exim bank die export leningen afdekt. Zo zijn er tien verkocht aan Lion Air met een door Boeing geregelde financiering waar Boeing geen risco loopt, zie Exim bank, en Lion Air de tijd kan nemen om terug te betalen, if any. De andere 165 toestellen komen er niet, neem dat maar van mij aan, die kunnen ze niet betalen en financiering krijgen ze ook niet.

Over de aanschaf van twee 744’s bouwjaar 88 kan ik kort zijn, bij de vorige eigenaar, een Duitse bank, hebben ze een avondje Paulaners gedronken, opgeruimd staat netjes.

Naudjuh, ik kan me voorstellen dat dit niet was wat je had willen lezen.

Cheers
Art
 
Als je een death wish hebt. Zijn er van Lion Air niet in korte tijd 2 naar beneden gekomen?
 
Beste Arthorizon,


Ten eerste: onwijs bedankt voor Uw uitgebreide reactie. Zeer informatief!
Jammer dit inderdaad allemaal te lezen maar ik had om heel eerlijk te zijn niet veel beter verwacht. Ik ben totaal niet bang om te verhuizen en aangezien het in Europa nou niet voor het oprapen ligt (nergens, dat weet ik) ben ik nu ook ver weg aan het kijken.
Waarom raadt U eigenlijk aan iedereen aan niet met Lion Air te vliegen, puur het safety record?

Raar om het spelletje mbt de orders van kisten te lezen en dat dit eigenlijk zo kan. Ik ben eens benieuwd wat er gaat gebeuren met de orders en wat er op de site hierover zal komen te staan.

Waar ik eigenlijk vooral bang voor ben is mócht ik er aan de bak kunnen en over een paar jaar weg willen, dat ik nergens anders meer aan de bak kom omdat ik: 'slechte dingen aangeleerd zou hebben bij een blacklistmaatschappij.'

Iemand enig idee wat een Indonesisch modaal inkomen is eigenlijk?

@ Slim: een death wish heb ik niet, wel een workwish ;) Mij maakt het niet uit waar ter wereld en waar ik op vlieg (en dan heb ik het niet over kisten die gevaarlijk zijn maar ook met een kleine kist als een C206 ben ik heel blij). Maar je hebt gelijk het moet natuurlijk wel veilig blijven, ik wacht liever een tijd op een baan dan dat ik over een half jaar uit de lucht val omdat het ding niet onderhouden is.
Crash history (volgens mij redelijk compleet): klikkerdeklik

Bedankt!
 
Mijn opmerking was misschien wat erg kort en bondig, maar ik denk dat je jobwish niet te kosten van veiligheid moet gaan.

De cultuurshock in dat soort landen zal aardig groot zijn en ze lopen daar ook wat achter tov Europa als het om CRM gaat. Zowel op de linker als op de rechter stoel....denk maar aan die Garuda kist die met zo'n 200 kts (als ik me niet vergis) probeerde te landen en waar de copiloot ook niet op het idee kwam (of durfde) om de kist over te nemen van de PF captain.

Het is een ka-u-tee tijd om aan de bak te komen, maar dat soort banen....
 
Naudjuh, geen dank.

Het all in maand salaris van een beginnende F/O bij Lion Air is ongeveer 550 Euro bruto.
Je moet nog wel even de type en base training bij CAE aftikken, (tezamen 30K Euro dacht ik).
Ik weet niet hoe hoog je studieschuld is op het moment maar ik heb zo het idee dat die 550 bruto de rente van je totale pakket niet kan dekken. Dan hoef je andere overwegingen met betreft deze maatschappij ook niet meer te maken.

Mijn "reisadvies" geldt eigenlijk voor alle Indonesische maatschappijen maar Lion Air staat wel in de top drie van to be avoided at any time.
Het lijstje van, ermm, mishaps in je klik link is lang niet volledig.

Maar aangezien Indonesie een uitgebreid en uitgespreid land is, is vervoer door de lucht vaak de enige optie en daarom zijn er ook zoveel airlines, de ene wat minder slecht dan de andere. Als het moet, dan alleen Garuda.
Met de boot gaan is ook niet echt een aanrader want die zinken daar zelfs regelmatig.

Mocht je met begerige ogen naar AirAsia kijken, het all in maand salaris van een verse F/O is daar ongeveer 1100 Euro bruto, zoiets als 800 Euro netto. Levensonderhoud en accomodatie is echter twee maal zo duur als in Indonesie dus, go figure.

Daarbij komt nog, en dat geldt voor zowel Indonesie als Malaysia, dat de desbetreffende overheden op elk gewenst moment de plug uit het expats gebeuren kunnen trekken ten behoeve van de lokale kandidaten en dan sta je letterlijk en figuurlijk op straat.

De opties zijn erg beperkt Naudjuh en als je mij zou vragen, waar dan wel naar toe ome Art, moet ik je helaas voorlopig het antwoord schuldig blijven, ware het niet dat ome Overload je wellicht nog kan verder helpen.

Succes en cheers
Art
 
“The only swine now are bankers.”

“The only swine now are bankers.”

Raar om het spelletje mbt de orders van kisten te lezen en dat dit eigenlijk zo kan. Ik ben eens benieuwd wat er gaat gebeuren met de orders en wat er op de site hierover zal komen te staan.
Hier is nog een interessant en actueel artikel op Bloomberg.com over aircraft financing.
 
Terug
Bovenaan