Les uur kosten halveren?

Richardklomp

New member
Goedemiddag,

Ik ben altijd al groot voorstander van het vliegverkeer en niets is een fijnere en avontuurlijke manier om je te verplaatsen dan door de lucht.
Er zijn veel piloten die cessna of een zelfde soort vliegtuig brevet hebben of in opleiding zijn. Voor zover ik weet moeten ongeveer 45 lessen/vlieguren gemaakt worden voor het brevet en dient er per jaar/twee jaar 12 vlieguren gemaakt te worden om het brevet te behouden.
Nu zit ik te denken: zou een les of een vlieguur niet gelijk in gezet kunnen worden om bijvoorbeeld een tweetal mee te nemen naar een bestemming die te kiezen is door de passagiers?
Dan zou ik bv met mijn vrouw van hilversum naar 1 van de eilanden (vlieland/ameland) willen vliegen. Wij betalen 50% van de totale kosten van die vlucht en de piloot voor wie dit tevens een 'verplichting' is de andere 50%.
De piloot heeft zijn kosten gehalveerd en ik en mijn vrouw hebben een leuke trip naar 1 vd eilanden.

Heeft iemand binnen dit forum een beeld bij de realiteit van bovenstaande & wat zo ongeveer de kosten zijn? Ik begrijp dat het van een heleboel variabelen afhangt. Maar stel het is een cessna van Hilversum naar Ameland Airport?
Ik ben erg benieuwd!

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Richard Klomp
 
Dan zou ik bv met mijn vrouw van hilversum naar 1 van de eilanden (vlieland/ameland) willen vliegen. Wij betalen 50% van de totale kosten van die vlucht en de piloot voor wie dit tevens een 'verplichting' is de andere 50%.

Met het woord "verplichting" gaat het mis. De meeste privépiloten hebben een PPL, dat is geen commercieel brevet. Als je met vrienden of collega's gaat vliegen en dan de kosten deelt wordt dat nog wel geaccepteerd, maar als je jezelf en je toestel gaat verhuren moet je een commercieel brevet hebben. Of je moet het stiekem doen. ;)

Maar als je wilt weten wat het kost, kijk dan op de site van Hilversumse vliegscholen naar de uurprijs van het toestel. Reken een uurtje heen en een uurtje terug, met twee keer een landing van ongeveer 20 euri.
 
Ik ben niet heel bekend met de Eurese regelgeving maar in grote lijnen is het toch allemaal hetzelfde.
Met een PPL kan je niet zomaar onbekenden heen en weer gaan vliegen.
Waar ken je die mensen van en hoe heb je kontakt met ze gelegd?
Volgens mij zijn al die pogingen tot 'flight sharing' websites uiteindelijk door de rechter verboden.
Je mag niet adverteren.

Ik zou trouwens ook niet zomaar instappen bij iemand die ik niet ken.
Dat minimum van 12 uur oer jaar is eigenlijk een lachertje en is zeker geen garantie dat de gemiddelde recreatie vlieger veilig is.
 
..zou een les of een vlieguur niet gelijk in gezet kunnen worden om bijvoorbeeld een tweetal mee te nemen naar een bestemming die te kiezen is door de passagiers?
In de les situatie zou het misschien kunnen als de instructeur een CPL heeft, want dit is in feite een commerciële vlucht. Het kan ook als de piloot een CPL heeft, maar die zal waarschijnlijk gewoon zijn brevet commerciëel willen inzetten en jou het volle pond berekenen.

..Ik begrijp dat het van een heleboel variabelen afhangt.

Nogal. Al was het maar dat jij met je vrouw op Ameland een half dagje wil rondbanjeren, en de piloot of student in kwestie daar echt geen tijd voor heeft. Incidenteel zal het wel te regelen zijn, maar structureel zoiets opzetten is een logistieke nachtmerrie
 
Een groot deel (70%? 90%) van die 45 uur bestaat uit circuit-vliegen oftewel touch-and-go - wie dáár wil bijzitten kan misschien wel iets geregeld krijgen, maar ik denk niet dat het erg boeiend blijft.
 
Naast dat de piloot CPL moet hebben, moet de vliegtuigeigenaar een "AOC A to B" hebben. Een standaard rondvlucht valt onder een "AOC A to A" waar je landt op dezelfde luchthaven als waar je opstijgt. Dat is een zeer versimpelde vergunning van de "A to B" vergunning die voor chartermaatschappijen geldt (reken op minimaal 25k euro aan vergunningskosten).
 
Die 45 uur zijn nodig om te leren vliegen. Dat is niet zomaar 45 uur rondvliegen "omdat het moet". Extra passagiers in het vliegtuig zijn op dat moment een afleiding. Sommige scholen laten dat wel eens toe, maar dat is vaak een verloren les, het is meer iets om je passagier te laten tonen waar je mee bezig bent.
 
Terug
Bovenaan