Lelystad gecombineerd civiel/militair?

Superduke

Rookie
Lijkt me een leuke combinatie voor de civiele vliegers, indien het een combinatie kan/mag worden. Of zou dit de doodsteek betekenen voor de GA op Lelystad?

Blijkbaar komt dit al langer ter sprake, en wilt Lelystad airport alleen ingeven als er ook commercieel verkeer(vakantievluchten) worden toegestaan. Zijn er vliegers op Lelystad die hier al meer over gehoord hebben?

https://www.hartvannederland.nl/politiek/demonstratie/artikelen/protest-f35-lelystad-geluid
https://www.omroepflevoland.nl/nieu...-straat-op-met-het-geluid-van-een-straaljager

Wat mooi dat je dit opent; ik dacht als eerste dat dit nadelig zou kunnen uitpakken voor GA juist. Ik zie het niet zo zitten eigenlijk.

Defensie wil met F35's gebruik maken van EHLE. Of ze er gestationeerd worden of alleen landingen oefenen en in het restaurant lunchen is nog niet bekend. Gemeente Lelystad heeft als harde eis voor medewerking gesteld dat er dan ook groot verkeer toegelaten moet worden. Of ze dat echt hard kunnen maken is mij niet duidelijk.

Defensie is de reden dat er nu een vliegclub uit Den Helder een plek op Lelystad heeft moeten zoeken. Het zou natuurlijk kunnen dat ook in Lelystad de GA dan minder ruimte krijgt. Defensie claimt momenteel overal meer ruimte natuurlijk.

Aan de andere kant, EHLE in haar huidige vorm en met de huidige mogelijkheden, is misschien wel een beetje duur om alleen voor GA zo door te gaan. Dus definitief geen "buren" krijgen is ook niet per se goed nieuws.

Meer professionele gebruikers erbij zou bijvoorbeeld ook kunnen betekenen dat de GA makkelijker dan nu van de IFR approaches gebruik kan maken. Nu moet je daarvoor ruim van tevoren specifieke timeslots aanvragen en dan nog kan het alleen binnen kantoortijden.

Defensie is eigenaar van EHKD, niet van EHLE. En EHLE zit op zonnige zomerdagen zo vol dat ik niet denk dat er nog groot verkeer bij past, of het nou F35's of vakantievliegtuigen zijn. Die vakantievliegtuigen waren in Den Haag al lang afgeschreven, maar worden door de gemeente weer op de kaart gezet door ze te koppelen aan de F35's. Slim, dat wel.

De zonnige zomerdagen zijn het volste in het weekend, en dan vliegt defensie nauwelijks, dus op zich hoeft dat elkaar niet heel erg te bijten.

Commercieel is een ander verhaal, met name vakantieverkeer vliegt dan natuurlijk juist wel. Ja, dan zal je af en toe even een grote departure of arrival tussendoor hebben. Kost misschien een paar minuutjes per vlucht... en het houdt de IFR approaches in de lucht :cool:

Als ik zie hoe dat op Duitse en Britse gemengde luchthavens gaat, lijkt dat reuze mee te vallen. En dan hebben ze op EHLE ook nog volledig gescheiden taxibanen voor commercieel verkeer, dus alleen op de runway zelf en in het circuit moet je dan een paar minuten ruimte maken. GA taxi verkeer kan ongehinderd doorlopen.

Ik ben wel benieuwd waar ze Defensie dan zouden plaatsen op het terrein. Zou daar dan toch een stuk GA voor moeten wijken, of zouden ze aan de kant van de terminal iets kunnen bouwen?

Het RDW testcentrum vervalt natuurlijk als dat naar Marknesse verhuist: dat biedt ruimte aan de kop van de baan. En inderdaad zou er naast de nieuwe terminal ook wel ruimte te vinden zijn, als je de huidige kleinindustrie daar een nieuwe plek biedt.

Duurt nog wel even, want vorig jaar liep de aanbesteding. Komt naast het NLR, dus onder de rook van een zweefvliegveldje ipv GA veld.

Duurt nog wel even, want vorig jaar liep de aanbesteding. Komt naast het NLR, dus onder de rook van een zweefvliegveldje ipv GA veld.

Dat vliegveld maakt ze niet zo veel uit. Ze zijn meer bezorgd over de grotere gebouwen die aan de andere kant van de Anthony Fokkerweg zouden kunnen worden gebouwd als dat stuk van LAB (Lelystad Airport Business park) ontwikkeld gaat worden. RDW test nieuwe auto's voordat ze op de markt komen en voordat de concurrentie mag zien hoe die auto's er uit zien. Ze willen niet vanuit een hoog gebouw begluurd kunnen worden tijdens testritten.

Terug
Bovenaan