Lekkere binnenkomer

Yes, het is treurig (nieuws) en deze reactie was eerlijk gezegd begrijpelijkerwijs verwacht.

Sterker nog, er wordt zelfs even gereflecteerd of het afschrikt. Met name voor aspirantvliegers.

Maar, zoals met alle incidenten in de luchtvaart is het belangrijkste dat we ervan leren als piloten en aanstaande piloten.

Verder lijkt het nu alsof er praktisch elke dag een groot incident is. Hierbij kan er alleen gezegd worden dat aanstaande vliegers de statistieken dienen te kennen en dat vliegen zeer veilig is, maar men wel de risico’s moet kennen.

Desalniettemin een treurige week en hopelijk wat meer “wins” en euforie de komende tijd. Daarmee iedereen meteen veilige uren toegewenst. 🙏🏼🫡✈️

Nou, dat is hetzelfde als met het hele "aanslagen"-verhaal. Er is nu gewoon meer (en snellere) coverage, dus het lijkt allemaal desastreus.
Ja, ik begrijp voor de nabestaanden en overlevenden dat dat ook zo is. Maar nee, het word niet erger, het word alleen maar beter.

Het ongevallenpercentage verbeterde van 0.98 per miljoen vluchten in 2022 naar slechts 0.48 in 2023, wat een daling van meer dan 50% betekent. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vijfjaarlijkse gemiddelde van 0.77 per miljoen vluchten.
Aldus onafhankelijke sites

Voor GA geldt overigens een ongevallen statistiek die vergelijkbaar is met motorrijden. Zeker niet de veiligste manier om van A naar B te gaan, maarrrr net als met motorrijden: wel een hele leuke. En da’s ook wat waard.

De meeste mensen hebben enkel aan die mededeling genoeg, als bron moet ik John & Martha King aanwijzen. Keer gezien in een video van ze waar ze hun eigen crash met hun Cessna bespraken…

Oh die neem ik ook mee, goeie!
Laatst zei iemand die 2 paarden bezit tegen me: dat vliegen, dat is ook een dure hobby... Die wist ik te tackelen, en deze nu ook!

Verder ben ik het wel eens met wat hier gezegd wordt. En sluit het ook wel weer aan bij het draadje "angstgevoelens". Ik denk dat het heel gezond is je te realiseren waar we mee bezig zijn, of waar je aan begint. Dat is wellicht ook goed om je scherp te houden. Maar het hoeft niet elke minuut vliegplezier te beïnvloeden.

Een realistisch beeld geven lijkt me niks mis mee. Ik denk dat we niet bang hoeven te zijn dat we mensen afschrikken.

Vrij uniek in de luchtvaart is in hoeverre er geleerd wordt van wat er misgaat. Er zijn natuurlijk altijd voorbeelden waar dat niet lekker loopt, maar in het algemeen kun je wel zeggen dat met name de commerciele luchtvaart extreem veilig is voor hoe kwetsbaar het eigenlijk is. De lucht heeft geen vluchtstrook. Toch halen "we" mooie cijfers, per reizigerskilometer, zelfs per vliegbeweging nog.

Berichtgeving over ongevallen is een hoeksteen van die veiligheidscultuur. De feiten zijn leerzaam voor aspiranten en piloten op elk niveau: kortom de gehele doelgroep van deze site. Maar ik zou wel willen zeggen dat kwaliteit voor kwantiteit gaat.

Laatst bewerkt:
Ik ben van mening dat als je voor recreatie of professioneel vliegt een zekere interesse moet hebben in het creëren en in stand houden van een safety cultuur.
Het volgen van berichtgeving over ongevallen en het lezen van ongevallen rapporten is daar een onderdeel van en ik vind het haast verplicht voor een persoon die beroepsmatig vliegt.

En vandaag dan nog in de loop van de dag een Endeavour RJ die gecrasht is bij het landen in CYYZ. Leek op een landing zonder flair. Landingsgestel afgebroken, minstens 1 vleugel kwijt, ondersteboven beland en geen dodelijke slachtoffers. Een klein wonder...

Terug
Bovenaan