Leerling pilote met de schrik vrij

ComanchePilot

New member
http://www.limburger.nl/article/201...929907/1005#Leerlingpilote_met_de_schrik_vrij

Een leerlingpilote van Air Service Limburg is dinsdagmiddag met de schrik vrij gekomen na een harde landing op Budel Airport. Zij vloog samen met een instructeur van Maastricht Aachen Airport naar Budel en mocht daar nog enkele solovluchten maken.

Bij een van deze vluchten kwam ze met haar Cessna 172 niet eerst op de achterse wielen en daarna op het voorwiel terecht, maar gelijktijdig op alledrie de wielen.
Daarbij tikte de propellor heel even de grond aan. Deze raakte hierdoor licht beschadigd. Ook het plaatwerk liep lichte schade op.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Was toevallig in de buurt en ben even naar het vliegtuig gaan kijken. Neuswiel is behoorlijk beschadigd, prop mist de tips, brandschot is getordeerd met aanzienlijke schade aan de buitenkant (wrinkeled skin).. Dat moet een behoorlijk zware landing zijn geweest terwijl Cessna's toch heel wat kunnen hebben. Lijkt eerde op een neuwiellanding dan een driepunter :mad:
PH-EMJ is voorlopig grounded...

Ik vraag me af waarom ASL de solo's op Budel doet en niet gewoon op Beek. Dat is toch de thuisbasis ... Anyone :confused: :confused:
 
Ik vraag me af waarom ASL de solo's op Budel doet en niet gewoon op Beek. Dat is toch de thuisbasis ... Anyone :confused: :confused:

Ik heb tijdens mijn opleiding ook vaak zat overlandjes gemaakt met een paar T&G's op vreemde velden. Sterker nog, waar ik mijn brevet heb gehaald, is het zelfs verplicht om een minimaal vastgesteld aantal solo landingen op vreemde velden te maken.
(En dat aantal is zodanig veel hoger dan het verplicht aantal overlands, dat je dus bijna wel verplicht bent om een keer T&G's te maken op een vreemd veld.)

Vanuit dat punt gezien verbaas ik me er dus helemaal niet over dat iemand naar een ander veld gaat om daar een paar T&G's te maken.
Zijn de regels op dat gebied in Nederland dan zo veel anders?
 
Beek is een gecontroleerd veld, dus moet je RT hebben om solo te mogen, op Budel hoeft dit niet.

Dat is klare wijn. Wel vreemd dat de RT-opleiding zo laat in het opleidingsprogramma zit. Mijn vliegschool zorgde voor een vroege start van de RT, zelfs al tijdens de theorielessen zodat iedereen zijn en haar RT-bewijs had voordat er gevlogen werd. :biertje:

Als je even doordenkt is het dus onmogelijk om op de thuisbasis Maastricht solo te gaan zonder RT (tenzij er een soort ontheffing bestaat...??????) en MOET elke instructeur naar een ongecontroleerde luchthaven om zijn leerling solo te laten vliegen. Dat zijn extra kosten en lijkt me niet handig. Blijkbaar speelt geld geen enkele rol bij Air Service Limburg :):)
 
MOET elke instructeur naar een ongecontroleerde luchthaven om zijn leerling solo te laten vliegen. Dat zijn extra kosten en lijkt me niet handig. Blijkbaar speelt geld geen enkele rol bij Air Service Limburg :):)

Dat geld verdien je driedubbel terug tijdens het IFR traject. Anders moet je dan naar een ander veld en dat is veel vaker dan die paar solo vluchtjes voor je de RT hebt.
 
Huh? Om als PIC in gecontroleerd luchtruim te vliegen moet je toch de radio kunnen gebruiken? Onderverstaan, op een wettelijke manier, ttz met R/T en tegenwoordig ook ELP? Natuurlijk zijn er op iedere regel uitzonderingen mogelijk, vragen staat vrij.
 
Laatst bewerkt:
Mischien is de redenering wel dat er op EHBD geen R/T nodig is dan wel amper plaatsvindt waardoor de student zich volledig kan concentreren op het vliegen. En de eerste solo met een lagere workload kan uitvoeren zonder een twin of jet achter hem/haar op final.
 
Op Deurne liep ik een klasgenoot van de onfortuinlijke ASL-student tegen het lijf die vertelde dat er op dit moment grote hiaten vallen in de opleiding bij Air Service Limburg. RT en LPE worden niet meer gegeven aan de ATPL studenten en evenmin aan PPL-studenten omdat de instructeurs en examinatoren al geruime tijd niet betaald zijn voor hun diensten en het is daarmee dat deze schijnbaar wegblijven. Geen enkele student uit de klas heeft een RT-bewijs of een LPE-level.
Ook de Head of Training is waarschijnlijk niet betaald want ook deze functie is vacant.

Al met al geen rooskleurig plaatje. Staat er binnenkort weer een artikel in de gazette met boze studenten die een rechtshulp hebben genomen om hun opleidingskosten terug te vorderen :confused: :confused:
 
Geen rooskleurig plaatje, en dan nu ook nog een toestel in de kreukels... een verzekeringskwestie maar toch een operationele nachtmerrie.
 
Terug
Bovenaan