Landingslichten verplicht bij crossen EHAM CTR?

ph-mzw

New member
Morgen vlieg ik naar Valkenburg voor de open dag en heb het plan om tijdens de terugvlucht de CTR van EHAM te crossen, voor mij zou dat de eerste keer worden.

In de AIS lees ik het volgende:
4.2 General

Schiphol CTR has been designated as controlled airspace (class C). All VFR flights within Schiphol CTR shall submit a flight plan. Permission for VFR flights in the Schiphol CTR must be obtained:

  1. Prior to penetration of the CTR by submitting a request at least 10 minutes before ETA Schiphol, and
  2. Prior to departure from Schiphol by a request for start-up clearance, in accordance with the following procedures:
    1. Inbound flights. Contact Schiphol TWR at least 10 minutes before ETA Schiphol for entry clearance (abbreviated phraseology: aircraft identification and type, VFR to Schiphol, estimating VICTOR at ....., ATIS information, for landing).
    2. Outbound flights. Pilots must have obtained a start-up clearance from ATC before starting engines (see paragraph 4.3.1).
All VFR flights to and from Schiphol airport shall be carried out via the VFR sector (see AD 2.EHAM-VAC.2) unless otherwise instructed by ATC or when approved by ATC on pilot's request. All aircraft performing VFR flights in the Schiphol CTR must show their landing lights.
Met name de afsluitende zin van de laatste alinea roept bij mij de vraag op of ik met een kist zonder landingslichten überhaupt wel mag crossen.

Zoals ik het lees is het niet toegestaan, maar zou dit graag bevestigd zien (of eigenlijk liever niet, want mijn kist heeft geen landingslichten ;)).

Iemand die weet hoe het zit en hoe strak deze 'eis' is?
 
Maak je niet druk. Ik vloog laatst zonder landingslichten en ook zonder vliegplan en had in eens een ingeving dat het wel leuk zou zijn om via pampus dwars door de EHAM CTR naar nieuw-vennep te vliegen. Want daar woont mijn zoontje en wilde ik effe een 360 doen.

Meteen maar met schiphol tower contact gemaakt. En die zeiden dat ik richting main tower moest vliegen, 1200 ft or below. Dat deden we en vlak bij de tower kreeg ik weer een ingeving dat het wel gaaf zou zijn om een 360 main tower te doen en vroeg hierom. Dit werd goedgekeurd. Waarna wij afdaalden tot 700 ft en en rondje tower deden. We moesten wel within the runways blijven. Dus tussen de buitenveldertbaan, zwanenburglaan en de kaagbaan.

De kaagbaan (runway 24) was ingebruik voor opstijgend verkeer. Dus logisch dat we niet de kaagbaan mochten crossen. We zagen een 737 op R24 ready voor takeoff. Waarschijnlijk was de polderbaan in gebruik voor landend verkeer. Toen door naar nieuw-vennep. We moesten via west hoofddorp gaan. Logisch natuurlijk want we moesten niet in ervaring komen met opstijgend verkeer van de kaagbaan. Vervolgens bij nieuw-vennep weer toestemming gevraagd voor een 360 en deze gekregen en vervolgens de CTR verlaten richting noordwijk.
 
Er zijn vliegers die vinden dat je in een CTR altijd je lichten aan moet doen. Het kan geen kwaad lijkt me.

Ik heb de landingslichten bij het crossen wel eens aan en uit gehad. Ik had niet de indruk dat men beiden heel belangrijk vond. Ik zou me er maar niet te druk om maken.

Door de Schiphol CTR vliegen is altijd leuk en de toren is altijd heel behulpzaam. Mijn indruk is dat ze hun best doen om je door de CTR te laten vliegen, als zij dat veilig achten op basis van voldoende RT en indien de drukte het toelaat.
 
Er zijn vliegers die vinden dat je in een CTR altijd je lichten aan moet doen. Het kan geen kwaad lijkt me.

Ik heb de landingslichten bij het crossen wel eens aan en uit gehad. Ik had niet de indruk dat men beiden heel belangrijk vond. Ik zou me er maar niet te druk om maken.

Door de Schiphol CTR vliegen is altijd leuk en de toren is altijd heel behulpzaam. Mijn indruk is dat ze hun best doen om je door de CTR te laten vliegen, als zij dat veilig achten op basis van voldoende RT en indien de drukte het toelaat.

En als de crossing geen bezwaar is, laten ze je het liefst langs de toren en het midden van het veld vliegen, zodat je niet in de buurt van een threshold komt en er geen conflict is met bestemmingsverkeer. Normaal vlieg om de CTR heen, de laatste keer dat ik er geland ben was in 1979 toen het nog 35 gulden kostte en je op de Buffer parkeerde en je met een Follow Me auto naar het Bemanningcentrum werd gereden zonder handling fee, en je met je brevet door de poortjes kon. Those were the days...
 
Thanks for all info.

Vanwege een behoorlijk bui die net over Zandvoort trok heb ik besloten om niet te crossen, het heeft geen zin met dat weer 'unknown territory' te betreden...

Volgende keer beter.
 
Terug
Bovenaan