Landingfees van luchthavens

FlightCadet

New member
Beste mensen,

ik ben begonnen met het samenstellen van een lijstje van landingfees van luchthavens, voor als ik een keer m'n brevet haal en eens wat trips ga maken. Op dit moment staan er nog maar een paar op (allen in België, waar ik les heb), maar ik hoop dat de lijst een stuk completer wordt de komende tijd.

Wat is de beste manier om dit te delen, en om met het forum de gaten aangevuld te krijgen?
 
Wat een goed idee. Dat zou je Diana moeten vragen, maar op sommige websites van luchthavens staan de fee's. Vergeet niet dat je soms nog een ATC vergoeding moet betalen, per pax enz. En eea is ook afhankelijk van het gewicht!

Succes!
 
Wat een goed idee. Dat zou je Diana moeten vragen, maar op sommige websites van luchthavens staan de fee's. Vergeet niet dat je soms nog een ATC vergoeding moet betalen, per pax enz. En eea is ook afhankelijk van het gewicht!

Succes!

Meestal afhankelijk van niet alleen het gewicht, maar ook de geluidsklasse. Daarnaast vaak veschil tussen doordeweeks en weekends en hoog- en laagseizoen. Zo is bijvoorbeeld het haventarief van Lelystad een komplete Excel spreadsheet, kijk maar eens op www.schiphol.nl/lelystad-airport
Nu hebben ze in lelystad wel heel erg de kolder in de kop maar goed, het geeft een idee.
Vergeet niet dat de tarieven ook nog al vaak veranderen, volgens mij is het dus niet te doen om zo'n lijstje enigszins kloppend te houden.
Over het algemeen zijn de tarieven wel op de website van de luchthaven te vinden en verder geldt Duitsland = Goedkoop.
Groet,

Leon.
 
Holy <bleep> @ Lelystad.

klopt, de fees zullen her en der wel veranderen. Het was oorspronkelijk mijn idee om het iets van de kennisbank te maken, maar de formattering in HTML maakt het erg moeilijk om er tabellen te maken die leesbaar blijven. Anders had het een Works In Progress kunnen blijven.

Anyways, ik denk dat de grotere velden inderdaad wel meer complexe havengelden gebruiken. Mijn target is in ieder geval meer de kleinere velden, vaak uncontrolled.

Als het te complex wordt kan ik er altijd nog wel wat Excel tegenaan gooien, voor zover houd ik het nog bij een envoudige table in Word.


Als iemand nog wat prijzen weet zal ik ze verwerken. Tevens zal ik de file beschikbaar maken via een link op korte termijn.
 
Zoals ik al schreef, Lelystad heeft de kolder in de kop, maar ook op de kleinere velden zit het vaak ingewikkeld in elkaar. Zo werkt ook Texel (een van de leukste en goedkoopste velden van Nederland) met hoog- en laagseizoen en gewichts- en geluidscategoriën.

Nog even als leuke illustratie van de megalomanie van EHLE 2 citaten van hun eigen website:

"In april 2004 is een Planologische Kernbeslissing van kracht geworden die Lelystad Airport de ruimte biedt om uit te groeien tot een luchthaven waar per jaar circa 2 miljoen passagiers kunnen vertrekken en aankomen naar bestemmingen binnen Europa"

Maar, even verderop, vind je, 4 jaar later, de harde realiteit:

"Lelystad Airport is bereikbaar met buslijn 148 van Connexxion, uitstappen halte Vliegveld/Eendenweg. Vanaf de halte loopt een voetpad naar de 1e ingang van de luchthaven. Tot deze ingang is het 5 minuten lopen. Vanaf deze ingang kunt u over het terrein van de luchthaven alle bedrijven te voet bereiken. Buslijn 148 rijdt tussen de NS-stations van Harderwijk en Lelystad. In de spitsuren heeft de bus een frequentie van twee keer per uur. Buiten de spitsuren is de frequentie lager."

:passed:

Maar goed, dit even off topic.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de topicstarter al gemeld dat de Airport Guide weer terug komt dit jaar, inclusief dit soort informatie, maar dan op een manier dat alle gegevens door iedere geregistreerde gebruiker steeds aangepast kunnen worden.
 
Lijkt me een goed initiatief Diana, ik kende de vorige versie niet, hopenlijk komt er ook ruimte voor andere zaken, zoals mogelijkheden voor hapje/ drankje (en de kwaliteit ervan !) en bezoekwaardige "attracties" in de omgeving.

@flightcadet (en wederom offtopic), zoals je ziet kom ik uit dezelfde buurt. Wat kost dat nou in Zwartberg, uurtje C172 huur ?
 
Eerste aanzet (Date-Destination-Type-POB-Loc/Ovl-Weekend/Prijs):

20050903-EHLE-SR20-2-OVL-JA-33,61
20051016-EHSE-SR20-2-OVL-JA-20,00
2005????-EDGS-SR20-?-OVL-JA-12,00
20051201-EDWN-PA28-2-OVL-NEE-6,99
20060228-EHDR-PA28-4-OVL-NEE-15,00
20060403-EDWR-PA28-4-OVL-JA-9,40
200603??-EHBK-PA28-1-OVL-NEE-50,00
20060323-EDXR-PA28-2-OVL-NEE-9,00
20060415-EHLE-A210-2-OVL-JA-22,40
20060506-EDWJ-A210-2-OVL-JA-9,50
20060702-EDWY-PA28-4-OVL-JA-14,00
20060708-EBOS-PA28-3-OVL-JA-12,00
20060708-EGSU-PA28-3-OVL-JA-24,00
20060708-EGMA-PA28-3-OVL-JA-15,00
20060714-EHHV-C150-2-OVL-JA-14,40
20060714-EHHO-C150-2-OVL-JA-13,50
20060715-EDGE-SR20-4-OVL-JA-9,40
20060914-EDKZ-PA28-3-OVL-NEE-8,00
20060915-EDQT-PA28-3-OVL-NEE-7,00
20061020-EDLS-A210-2-OVL-NEE-7,92
20061105-EDWB-A210-2-OVL-JA-9,99
20061118-EDWI-PA28-3-OVL-JA-9,99
20061125-EDXQ-A210-2-OVL-JA-9,99
20061125-EDWF-A210-2-OVL-JA-9,99
20061216-EDWE-PA28-4-OVL-JA-9,99
200701??-EDDW-PA28-3-OVL-JA-14,65
20070330-EDXM-A210-2-OVL-NEE-6,00
20070425-EDDI-C172-?-OVL-NEE-90,00 (incl 3 dagen parkeren)
20070429-EDWQ-PA28-2-OVL-JA-7,95
20070506-ELLX-PA28-?-OVL-JA-6,20
20070613-EDDH-PA28-?-OVL-NEE-53,73
20070613-EDDV-PA28-?-OVL-NEE,15,00
20070922-EDVP-DA40-4-OVL-JA-6,10
20070922-EDVU-DA40-4-OVL-JA-5,00
20070922-EDDI-DA40-4-OVL-JA-71,00 (1 nacht)
20071124-EDLV-C172-4-OVL-JA-23,87
20071231-EHTX-DV20-2-OVL-NEE-13,15
20080116-EDDW-DA40-3-OVL-NEE-14,70


Wie volgt?
 
Precies, dat zijn ze. Het was niet geheim, ik wilde het echter niet in deze thread laten vallen. En het klopt, alleen voor leden.

Dan doe ik de lidmaatschapsprijzen er ook maar gelijk bij:
€ 200,00 per jaar
€ 120,00 éénmalig inschrijfgeld (3 jaar geleden ingesteld)

en bedankt Erwine. Ik zal ze in mijn overzicht verwerken, al gaf Diana wel aan dat ze in de loop van het jaar dit en meer in de airport guide zullen toevoegen.

PS: er is geloof ik geen Duitse e-AIP waar alle civil aerodromes op staan, maar wel Mil?
 
Dat zijn prima huurprijzen! En dan te bedenken dat ze net verhoogd zijn als gevolg van de stijgende brandstofkosten.

Schrijft de club af op de kisten? Dat hoor ik namelijk wel eens als argument voor de hoogte van de huurprijzen op clubkisten.
 
Geen idee, de club heeft iig wel een erg gezonde financiele basis (jaarlijks op de ledenvergadering te horen).

Ik denk wel dat er afgeschreven wordt op de toestellen, kan haast niet anders. Als je niet afschrijft zit je met een groot gat op het moment dat de toestellen End-of-life gaan (*edit* Hmm, tegen wie zeg ik het eigenlijk :p:). Ze worden echter zo veel gebruikt dat de vaste lasten naar verhouding erg laag worden per gevlogen uur. Plus dat ze geen winstoogmerk hebben, geen ATC die betaald moet worden, etc.
 
Dank je voor je reactie.

In Ned. is een gemiddelde C172 bij een club : E 155,-. Wie heeft enig idee waar het verschil in zit? Accijnzen?
 
Wie heeft enig idee waar het verschil in zit? Accijnzen?

Voor boekingen (ACHA/OSCAR B.V.) rekent Free Lancelot iets van € 10,00 ?

AVGAS is op EBZW goedkoper, € 2,00 liter/leden.
Naar mijn inschatting zullen ook de stallingskosten op EBZW wel goedkoper zijn.

Note: op EHHV moet Maintain A Plane de (Oscar B.V.) kisten iedere keer overbrengen.

Het lidmaatschap is daarentegen wel (weer) hoger (€200,00 + € 120,-- éénmaligschrijfgeld (EBZW) versus € 85,00 p/jaar + € 50,-- éénmalige entree ACHA)

Landingsgelden (asfaltbaan) < 2t SE zijn op EBZW ZEER vriendelijk € 9,42 btwi

€ 114,00 per uur voor een C172 blijft een zeer scherp bedrag.
Idem € 165,-- voor een Mooney (MO20).
 
Een snelle rekensom leert mij dat je al met 3 uur vliegen per jaar (C172) bij EBZW goedkoper uit bent.

Dit is los van het éénmalig inschrijfgeld. Als je dat ook meerekent, voor bijv. het eerste jaar, ben je in het eerste jaar al met 6 uur goedkoper uit.

Ondertussen wel een beetje O/T by the way ;)
 
Terug
Bovenaan