Landen in je eigen bassin

  • Onderwerp starter Onderwerp starter XDgb14
  • Startdatum Startdatum
X

XDgb14

Guest
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=yjgO7r-j22I&feature=player_embedded[/YOUTUBE]
 
Heb ooit het genoegen gehad een half uur Cub te vliegen. Een mooie ervaring en ik ben de eerste die toegeeft een matige vlieger te zijn, maar wat een instabiel ding was het!
 
Zoals ik al postte, ik ben vast geen beste vlieger, maar ik vind een Cessna 172 een stuk makkelijker te vliegen, maar wel veel minder leuk! ;)
 
Het vergt tijd en ervaring om tot het besef te komen dat de oude 'nostalgische' luchtvaart veel meer met echt vliegen te maken heeft, dan het moderne neuswiel 'GPS en/of Glass equipped, knopper de knop' rondvlieg spul.

Zelf heb ik zo'n beetje van alles meegemaakt, van staalbuisconstructie, linnen overtrokken, clipped wing, 'extreme' VFR low level (teveel tegen wind), long distance, dead reckoning (no NAV aids) over open water (tussen twee eilanden), à la Charles Lindbergh, tot IMC inverted (Full Vortex hit at 2000', vanwege 'n te korte ILS separatie ATC, onder 'n op de glijbaan van boven af inkomende B737) enz.

Hopelijk ben ik niet de enige, maar door de jaren heen kwam ik tot de conclusie, dat er veel meer voldoening te halen valt uit 'n lokaal en wet compass, non radio, non GPS 'huisje, boompje, beestje' overland vlucht(je) in 'n taildragger (of PA22) :), dan 'hard ball' IFR naar Timbuktu.
 
Ik vond de ervaring op de cub geweldig. Het is inderdaad bijzonder. Maar comfortabel van A naar B? Dan toch echt liever een Opel aka C172. ;)
 
Deze altijd wel knap gevonden:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=p1PWMKjgr24&feature=relmfu[/YOUTUBE]
Helaas is de generatie van staartwiel-opgeleide instructeurs (dwz instructeurs die zelf hun eerste opleiding op staartwielkisten hebben gehad) aan het uitsterven.
Nee hoor het gaat nog heel goed met mij.:1855:

Mooi stukje Piper Cub vliegen:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=-ux4yji1V5Y&feature=fvwrel[/YOUTUBE]

De nieuwe Carbon cub:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=fBD1XOY5Xic[/YOUTUBE]
 
Yeah, nice.

In Amerika, Canada en Australië is het een recht om te mogen vliegen ;)
In €utopia (€uropa) is het een privilege :traantjes

H I E R enkele gave clips van Flying Wild Alaska (Discovery Channel).
 
Het vergt tijd en ervaring om tot het besef te komen dat de oude 'nostalgische' luchtvaart veel meer met echt vliegen te maken heeft, dan het moderne neuswiel 'GPS en/of Glass equipped, knopper de knop' rondvlieg spul.

Zelf heb ik zo'n beetje van alles meegemaakt, van staalbuisconstructie, linnen overtrokken, clipped wing, 'extreme' VFR low level (teveel tegen wind), long distance, dead reckoning (no NAV aids) over open water (tussen twee eilanden), à la Charles Lindbergh, tot IMC inverted (Full Vortex hit at 2000', vanwege 'n te korte ILS separatie ATC, onder 'n op de glijbaan van boven af inkomende B737) enz.

Hopelijk ben ik niet de enige, maar door de jaren heen kwam ik tot de conclusie, dat er veel meer voldoening te halen valt uit 'n lokaal en wet compass, non radio, non GPS 'huisje, boompje, beestje' overland vlucht(je) in 'n taildragger (of PA22) :), dan 'hard ball' IFR naar Timbuktu.

Oeh, wat ben ik dat met je eens! Daarom zo'n maandje geleden maar eens 10 dagen ingeruimd om in de VS te leren taildragger vliegen. Op J-3 Cub en Stearman wel te verstaan. Wat is dat toch gaaf zeg, in je open kissie laag over het prachtige landschap van New Jersey (nou ja, het deel waar ik zat was erg mooi)! Chaseplane nu dus ook met Taildragger en High Performance endorsements. En had ik al gezegd dat het erg gaaf was?

@Folberts: gewoon wat vroeger in de ochtend of later in de middag gaan. Is een heel stuk minder bumpy . . .
 
Dat klinkt een beetje naar de discussie over de "echte zeiler", die aan de stand van zijn windvaan kan zien wanneer het zal gaan regenen :-).

Ik vind heel veel takken van de luchtvaart leuk en uitdagend: Met een VFR SEP 's ochtends heel vroeg van Rotterdam naar Groningen, waarbij her en der de mistflarden nog boven de velden hangen, met een klein vliegtuig in heftige IMC tot de minima op een ILS, maar ook met een A330 op 12000' abeam in Atlanta en met de wielen naar buiten en de speedbrake omhoog naar beneden jakkeren om op 1000' established op final te hangen. Ben nu eenmaal dol op vliegen!
 
Terug
Bovenaan