kosten tie-down plek

frankknarf

New member
Hallo,
Ik vroeg me af wat de kosten ongeveer zijn per maand voor een tie-down plek op EHRD, EHSE, EHHV en/of EHMZ voor een Single Engine Piston toestel?
Stalling in een hangaar zou natuurlijk beter zijn maar waarschijnlijk vele malen duurder.
Er zijn mensen die beweren dat het geld wat je bespaard met buiten stallen op gaat aan extra onderhoudskosten omdat ie juist buiten staat. Vraag me af wat jullie ervaringen hiermee zijn?
Gr Frank.
 
Staalbuis, hout, Linnen/Dacron overtrokken, moet je zeker binnen stallen.

Mijn (ex. co-owner) mening: ALTIJD binnen.

Als hangaar huur al 'n breekpunt wordt, begin er dan maar niet aan.
 
Het punt is misschien niet zozeer kost dan wel beschikbaarheid van een hangarplek? Hier in BE kun je daar licht een paar jaartjes op wachten, vooral omdat het nieuw bouwen van extra hangarruimte kwasi onmogelijk is door de strenge bouwreglementering.

Een mogelijk alternatief is een opvouwbaar toestel dat permanent op zijn overdekte goed geventileerde trailer staat?
 
Buiten stallen zorgt voor veel condens elke ochtend. De ramen kunnen het wel hebben, de radio's wat minder. Aluminium vindt dat na een paar jaar ook niet fijn.
 
Mijn eerste kist stond buiten. "Voor dat prijsverschil kan je een boel onderhoud doen", zei ik destijds. Dat klopte ook wel, maar je moet jezelf niet rijk rekenen, buiten staan heeft zijn prijs. ik had een ademende hoes, maar eronder kwam net zo goed condens, en bij harde wind bolde de hoes op en schoof van zijn plek, zodat de OAT buis niet meer in z"n hulsje zat maar als een paaltje het doek strak (en stuk) trok. Dus die hoes er maar weer af (boze gever van dat verjaardagscadeau). Het extra onderhoud viel mee, extra zorg en regelmatig vliegen helpt die kosten te drukken.

Met VK, die het driedubbele aan gevoelige instrumentatie heeft en ook minder uren per jaar draait, staan wij binnen. We worden niet vrolijk van de rekeningen maar buiten stallen is geen optie, evenmin als verhuizen naar een goedkopere standplaats elders, dus betalen we tandenknarsend de prijs voor de bescherming van ons kapitaal, het zorgeloos kunnen starten, de beschutting tegen extreem weer en de constante zoutwater corrosie-aanval vanuit de nabije Noordzeekust.

Ik ken genoeg mensen die buiten staan op EHRD en ook mensen die binnen staan op EHRD. Iedereen is tevreden met diens keuze. Dus het lijkt erop dat wij allemaal de voordelen ophemelen en de nadelen voor lief nemen.
 
Allemaal best interessant, maar op de eigenlijke vraag is er nog helemaal niks geantwoord...

Ook niet door mij, ik weet het best, maar op mijn veld worden er dan ook geen kisten buiten geparkeerd, en ik kan me zo direct niet voorstellen waar wel, in BE.
 
Allemaal best interessant, maar op de eigenlijke vraag is er nog helemaal niks geantwoord...
Buitenstalling: op HV en MZ kost 'n parkeerplek zo'n 12,00 € per nacht. Ik denk dat 'n parkeer abonnement ruwweg zo'n 200,00 € per maand bedraagt. Ter info: op HV en MZ staan er nagenoeg of GEEN based kisten buiten.

Hangaarstalling (m2 = bepalend): zo'n 300,00 € - tot 600,00 € + (EHRD) per maand.

RD is duur (wel mooie stallingsruimte met service), als je alleen VFR vliegt en regelmatig met passagiers buitenland trips wilt maken, dan is RD een afrader (boarding cards). Optie, eerst naar 'n ander NL veld (o.a. MZ) en dan verder, kan ook natuurlijk.

IFR is het m.i. the place to be ;)

Reeds genoemd:
1. Staalbuis, hout, Linnen/Dacron overtrokken
2. Avioncs
3. Hull, engine en antenne connector corrosie (zoutwater NL kust o.a. EHMZ, EHRD)

Nog niet genoemd:
1. Storm & hagelschade
2. De-Ice, ontsneeuwen & uitgraven, m.a.w. 's winters geen gedoe.
3. Vaak 'eigen' opbergruimte + auto stalling (indoor).
4. Beschikbaarheid (mist voorzien) elektra (engine pre-heat, druppelladen, uitzuigen, polishen e.d).

enz. enz.

Natuurlijk zijn er ook nadelen (Gemeenschappelijke hangaar).
1. Hangaarschade (dader ligt altijd op het kerkhof).
2. Je kist staat achterin (eerst halve hangaar leegtrekken)
 
Laatst bewerkt:
OK, dankje. 200 € per maand is nog steeds pittig! En inderdaad, je wilt dat niet echt, tenzij misschien voor een héél basic kist uit kunststof. Heel basic ttz weinig of geen avionics, kunststof wegens vochtbestendig.
 
Op EHHV waren de landingen inbegrepen als je een maandabonnement stalling had. Ik weet niet of dit nog steeds zo is.
Extreem weer: Tijdens Zwarte Zaterdag in 1997 trok een windhoos een vernielend pad dwars over Nederland en deed onderweg ook EHRD aan. De kist stond buiten gestald, ik wilde natuurlijk naar binnen. Dat kon gelukkig, maar de monopolist vroeg voor twee uurtjes schuilen maar liefst 200 gulden.
 
Op EHHV waren de landingen inbegrepen als je een maandabonnement stalling had.
Is/was alleen voor de abonnementhouder(s) en niet voor diens vriendjes en/of vriendinnetjes.

Idem hangaar/box stalling via Havendienst.

Uitzondering is/was: onderhoud/ferry vluchten (abonnementshouder(s) niet aan boord).

The Great Green Aerodrome is waarschijnlijk de goedkoopste.

Helaas is het veld na regenval nogal eens gesloten (te drassig als gevolg van grondwaterpijl verhoging)

Zolang het niet te drassig/besneeuwd of te exotisch / ISA++ is, kom je altijd weg.
PA28R200/28RT201/28RT201T of PA32RT300 @ max MTOM is geen probleem (alle banen).

Als je hiermee kunt leven, dan is The Great Green Aerodrome zeker een aanrader.

Privé hangaarstalling: klikkerdehik
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele reacties in een korte periode. Heb op het forum nog geen discussie kunnen vinden over dit onderwerp dus wellicht is dat de reden.
Ik ben geïnteresseerd geraakt in de experimental/kit planes. Waar ik naar kijk zijn toestellen die een 4130 staal frame met een dacron overspanning. Het staal kan worden gepowdercoat.
Een andere optie is volledig aluminium waar ook behandelingen voor zijn.
Er zijn idd covers te koop voor de canopy, motor(inlaat) etc. De radio en transponder lijken me de meest kwetsbare instrumenten en de kans op condens in de cockpit is waarschijnlijk vele malen groter dan bv met een auto. Ik zie op Rotterdam een hoop toestellen buiten staan, maar blijkbaar is dit elders niet de norm.

Het bouwen van een kitplane is op zich een flinke uitdaging en een investering. Voordeel is dat het onderhoud voor het grootste deel zelf gedaan kan/mag worden. En als je braaf de richtlijnen volgt van (vooral) de motorfabrikant kan ik redelijk de onderhoudskosten schatten, bijzondere defecten daar gelaten.
De grootste vaste lasten lijken me verzekering en stalling. Vind 200 €/maand voor een buitenplek best veel als je het vergelijk met bv een caravan :-) Maar ja vraag en aanbood…
 
Als je nou een heel bijzonder en fraai toestel bouwt mag ie misschien voor nop aan het plafond van Aviodrome hangen :grijns:

p.s. nog ff serieus ... is er op EHBK geen hangarruimte ... de hangar naast de toenmalige vliegschool was vrij leeg toen ik er enkele maanden geleden was en ook a/d overkant bij Stella is misschien nog plaats?

p.s.p.s. Ze zijn nieuwe hangars aan het bouwen op EHSE ...

Ik weet zowel van EHBK en EHSE geen tarieven.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele reacties in een korte periode. Heb op het forum nog geen discussie kunnen vinden over dit onderwerp dus wellicht is dat de reden.
Ik ben geïnteresseerd geraakt in de experimental/kit planes. Waar ik naar kijk zijn toestellen die een 4130 staal frame met een dacron overspanning. Het staal kan worden gepowdercoat.
Kies een kist met vouwende vleugels. Koop een goede aanhanger met solar-powered ventilatie en ontvochtiging en je bent voor een paar duizend euro klaar...

Neem gerust contact op voor wat specifiekere info, ben redelijk thuis in de overwegingen.


En verkijk je niet op zelfbouwen. Het is een fantastische reis, maar je hebt het wel over een paar duizend uur voor een groot deel van de kits.




In tegenstelling tot wat velen in dit topic melden is buiten stallen geen enkel probleem, mits je goede hoezen hebt. Die aanbrengen gaat alleen goed op specifieke kisten (geen hoge vleugel, niet té hoog), maar met kwaliteitshoezen kan je hem zonder een centje pijn veilig buiten laten staan, muv de wintermaanden.

Plenty kisten in onderhoud gezien die na 10 jaar en 8 maanden/jaar buiten geen centje pijn hadden...
 
Heb op het forum nog geen discussie kunnen vinden over dit onderwerp dus wellicht is dat de reden.
Forum De Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV) is the place to be ;)

De radio en transponder lijken me de meest kwetsbare instrumenten en de kans op condens.
Radio en transponder zitten in een tray en zijn makkelijk te verwijderen (mee naar huis nemen).

Je grootste vijand is ultraviolet licht.

Opm. bij taildraggers is er ook 'kans op' vochtophoping in de staart (laagste punt).

Ik zie op Rotterdam een hoop toestellen buiten staan
Hoeveel hiervan zijn van staalbuis/hout, linnen/kunststof?

maar blijkbaar is dit elders niet de norm.
Elders betaal je geen 600,00 € plus per maand voor 'n hangaar.

De grootste vaste lasten lijken me verzekering
TIP informeer ook over de grens (m.n. U.K. en Duitsland).

Vind 200 €/maand voor een buitenplek best veel
Ook (indien deze regeling nog geldt) incl. landingsgelden?

Anders: KISS (Keep it simple, stupid), vleugels inklappen, traileren en afgedekt stallen.
 
Terug
Bovenaan