Kosten naast de Lesuren

Lunatic

New member
Hey mensen,

Over het algemeen zijn vliegscholen duidelijk in de kosten van de lesuren en examenkosten.
Echter ben ik benieuwt wat alle bijkomende kosten ongeveer zijn?

Misschien een tikkeltje privé, maar als er mensen zijn die inzicht willen geven waar en hoeveel ze kwijt waren voor:

- Lpe
- Rt
- Theorie instructie
- brandstof toeslagen en landingsgelden
- en eventuele andere kosten ?

Dan maken jullie mij en volgens mij velen andere happy :)

Thanks voor alle input tot zover

Gr
 
Uit m'n hoofd, kan er op sommige punten flink naast zitten:

- Kaart, lineaal, etc: 50 euro
- LPE 150 euro
- RT 250 euro
- Theorie 0 euro (zelfstudie)
- Theorieboeken: 200 euro
- Theorie examens 7*90=630 euro
- Brandstof zat in de huurprijs, net als de lokale landingsgelden
- Landingsgelden: 10*25 euro=250 euro
- Brevet aanvraag (kosten voor KIWA om even op print te drukken): 600 euro

Reken 2000 euro extra kosten, maar vergeet niet dat je na het behalen van je brevet door wilt blijven vliegen, die kosten zijn vele malen hoger puur al aan huurkosten...

Na het halen van mijn brevet:

- Tablet: 250 euro
- SkyDemon: 200 euro voor het eerste jaar, daarna 100 euro per jaar
 
Bedankt voor je response!

Het streven is niet om voor zo weinig mogelijk het wel begeerde papiertje te behalen.
Echter zit er een verschil wat de ene vliegschool wel specificeert en de ander daarin tegen weer niet.
+ ik ben redelijke prijs verschillen tegen gekomen (ik heb RT voor €750,- voorbij zien komen bijv)

Zodoende mijn vraag.

Ik heb begrepen dat afgifte van brevet € 592,90 kost. (afdrukken en registratie?)
Wie kan mij vertellen wat het praktijkexamen opzich moet gaan kosten?

Gr
 
Reken op ongeveer 250 euro (kosten examinator+verwerking syllabus/invullen formulieren door school). Hier komt dan de huurprijs en landingsgeld nog bij.
 
Net als bij de gewone theorie heb ik voor RT ook geen uitgebreide cursus gevolgd. Na een paar lessen kon ik al examen afleggen. Maar zoals ik al zei: ik kan er flink naast zitten, die 250 kan ook best 400 geweest zijn, meer niet anders had ik het wel onthouden :) Ik heb simpelweg zoveel mogelijk in zelfstudie gedaan. Prijs was niet doorslaggevend daarin, maar vooral mijn leertempo. Zo'n uitgebreide cursus gaat voor mij echt veel te traag. Dat vind ik zonde van mijn tijd en dan zit ik me dood te vervelen. Omdat RT een praktische vaardigheid is heb ik wel even geoefend bij de laatste paar lessen, en dat ging prima.

Dat is overigens wel het kromme in de EASA regelgeving waar je een verplicht aantal uren grondschool moet volgen. Die houden totaal geen rekening met de individuele capaciteiten. Waar sommigen 10 uur voor nodig hebben doet iemand anders in een uurtje, terwijl anderen het nooit zullen snappen.
 
Kent iemand toevallig een instelling in de omgeving Den Haag-Rotterdam die een ATO is en initiële LPE
keuringen mag doen(level 4-5-6) voor een acceptabele prijs?
 
Kent iemand toevallig een instelling in de omgeving Den Haag-Rotterdam die een ATO is en initiële LPE
keuringen mag doen(level 4-5-6) voor een acceptabele prijs?

Vliegclub Rotterdam heeft een instructeur/native speaker die tot Level 6 mag testen.
 
Net als bij de gewone theorie heb ik voor RT ook geen uitgebreide cursus gevolgd. Na een paar lessen kon ik al examen afleggen. Maar zoals ik al zei: ik kan er flink naast zitten, die 250 kan ook best 400 geweest zijn, meer niet anders had ik het wel onthouden :) Ik heb simpelweg zoveel mogelijk in zelfstudie gedaan. Prijs was niet doorslaggevend daarin, maar vooral mijn leertempo. Zo'n uitgebreide cursus gaat voor mij echt veel te traag. Dat vind ik zonde van mijn tijd en dan zit ik me dood te vervelen. Omdat RT een praktische vaardigheid is heb ik wel even geoefend bij de laatste paar lessen, en dat ging prima.

Dat is overigens wel het kromme in de EASA regelgeving waar je een verplicht aantal uren grondschool moet volgen. Die houden totaal geen rekening met de individuele capaciteiten. Waar sommigen 10 uur voor nodig hebben doet iemand anders in een uurtje, terwijl anderen het nooit zullen snappen.

Hoeveel uur groundschool Moet je dan volgen voor ppl?
 
Hoeveel uur groundschool Moet je dan volgen voor ppl?

Het gaat niet puur over PPL maar over alle vormen van brevetten. Een verplichte X uur grondschool (maakt niet uit wat X is) geeft geen enkele garantie over de hoeveelheid opgenomen leerstof. En als je de leerstof als doel stelt zijn er ook mensen die het in veel minder dan die X uur tot zich nemen, dus waarom dan nog de grondschool verplichten?

Uiteindelijk gaat het erom of je de stof beheerst, en dat toets je met een examen. Haal je het examen, dan weet je blijkbaar genoeg. Is het examen niet toereikend, dan moet het examen aangepast worden, niet de lesmethode.
 
Headset heb ik uit het plaatje gehouden gezien dit kosten zijn welke je jezelf oplegt.
(met de headset van de vliegschool kom je ook al een heel eind;))

Gaat mij min of meer om de kosten waar je niet onderuit vandaan komt.
Waar voor mijn gevoel niet een lekkere overview op is en waar als nog redelijke verschillen in kunnen zitten. (zie RT voorbeeld)

Zal een mailtje naar ILT sturen of er overzichten zijn van erkende Lpe en RT 'opleiders'

Hou jullie op de hoogte

Gr
 
Wat ben je trouwens aan een kostenplaatje als je je opleiding niet zou rond krijgen op het minimaal aantal uren?
Dan wordt dit een (veel) groter kostenplaatje dan al de rest wat je opsomt.

Ik heb mijn opleiding in EBCI gedaan. Daar zit de landing fee in een abonnement bij de huur van een vliegtuig. Als je het abonnement uitrekent naar vlieguren, enkele centen per vlieguur. Maw zo goed als gratis.
Dat is leuk meegenomen, maar door de drukte van het veld kan een circuit makkelijk 8 a 10 minuten duren. Maw T&G's duren daar veel langer dan op een groen veldje. Ik won dus op landingsgelden, maar verloor op uren T&G's. Ik denk dat ik zelf dik 5h "verloren" (1000€) heb in mijn T&G door ze in EBCI te doen.
Dan spreek ik nog niet over de vaak lange taxi en wachttijden. Ruw gerekend nog zeker eens 1000€

Alle scholen geven natuurlijk de prijs van het minimaal aantal benodigde uren. Op zich dus ook beetje misleidend, want ik denk dat het grotere deel de opleiding op 45h niet rond krijgt. Vraag dus ook gerust naar het gemiddeld aantal uren dat iemand nodig heeft.

Ik had voor mijn opleiding van de school een prijs gekregen van net geen 10.000€. Heb er ipv 45h net geen 60h over gedaan. 15h aan 200€ extra maw
Dat samen met de andere rommel (headset, tas, kaart, examens, landing fee ergens anders, enz) heb ik ongeveer 15000€ uitgegeven op een dik jaar voor mijn PPL.
Bij de prijs van de school dus nog eens de HELFT extra...
 
Uiteindelijk gaat het erom of je de stof beheerst, en dat toets je met een examen. Haal je het examen, dan weet je blijkbaar genoeg. Is het examen niet toereikend, dan moet het examen aangepast worden, niet de lesmethode.

je pleit er dus ook voor om het minimaal aantal vlieguren voor bv een PPL te laten vervallen? Een skill test alleen is voldoende?
 
je pleit er dus ook voor om het minimaal aantal vlieguren voor bv een PPL te laten vervallen? Een skill test alleen is voldoende?

Daar valt wat voor te zeggen ja. Als je veilig kan vliegen en je examinator is tevreden, dan is het toch prima? En als je dan nog maar 40 uur hebt ipv de verplichte 45 dan hoor je mij niet klagen.

Er is ook een groot verschil in de bloktijden en vliegtijden (zie een paar posts hierboven). Op een klein veld zit je minder lang op de grond, wat op vele korte vluchtjes best op gaat tellen. In de taxi file stil staan leer je ook weinig van, maar valt wel binnen de bloktijden voor de 45 uur.

Verder laat de school je natuurlijk pas examen doen als ze zelf denken dat je er klaar voor bent, en velen zitten boven die 45 uur, dus in de praktijk zal er weinig veranderen voor het gros vd leerlingen. Daarnaast is het vrij lastig om de praktijk met zelfstudie aan te leren, terwijl dat voor theorie een heel ander verhaal is.
 
Terug
Bovenaan