Je zou toch denken dat zoiets anno 2012 volledig geautomatiseerd via satelliet communicatie moet kunnen gaan? Wereldwijd. Alle radarsystemen naar het museum (behalve de primaire en militaire natuurlijk). Computer-based ATC, waarbij een verkeersleider alleen nog toezicht houd. Veel hogere dichtheid luchtverkeer mogelijk en veel efficiëntere routing.
VOR's, NDB's, localizers mogen van mij ook allemaal naar de schroothoop, terug naar het stenen tijdperk waar ze vandaan komen
. Gewoon alles GNSS based met dual/triple redundancy. Wellicht dat het toekomstige Galileo GNSS systeem hier verandering in gaat brengen. Als GPS uit zou vallen heb je altijd nog Galileo :biertje:.
Wat dat betreft valt er nog een hele digitaliseringsslag te maken in de luchtvaart. Ik geef het nog 20 jaar, dan zitten de ATC'ers en vliegers er alleen nog bij om alles in de gaten te houden en om de randprocessen zoals tanken, de-icing, starten en landen te regelen. Eigenlijk is het al bijna zo ver...
Net zoiets als SVT en EVT van Garmin, waarom is zo'n techniek niet in de B787 ingebouwd? CFIT zou meteen verleden tijd zijn. Een SR-22 G3 ligt wat dat betreft mijlenver voor.