Klopt dit?

https://nos.nl/l/2281696

Ben absoluut geen fan van Ryanair maar willens en weten ontslagen worden en 4 ton mee lijkt me ook wel wat! Vind het vrij bizar

Er is sprake van 8 vonnissen, van de Rechtbank Den Bosch ik zal een opsomming maken:

Vonnis 1.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2312

Leeftijd : 44 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is op 7 februari 2005 in dienst getreden bij Ryanair.

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 64.706,67 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 350.000,00 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf de 15e dag na dagtekening van deze beschikking tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] is nog relatief jong (44 jaar bij einde dienstverband). Ter zitting heeft hij verklaard, dat hij bij Transavia heeft gesolliciteerd en dat de procedure inmiddels zo ver is gevorderd, dat hij hoop heeft op een goede afloop.

Vonnis 2.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2311

Leeftijd : 31 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is vanaf 1 februari 2011 werkzaam voor Ryanair als ‘contractor’. Op 17 juni 2015 is [verzoeker] in dienst getreden bij Ryanair.


veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 33.774,67 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 350.000,00 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf de 15e dag na dagtekening van deze beschikking tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] is nog jong (31 jaar bij einde dienstverband). Ter zitting heeft hij verklaard, dat hij bij Transavia heeft gesolliciteerd en in het selectieproces zit. Hij heeft gesolliciteerd bij ASL (een Belgische maatschappij), maar daar is hij afgewezen. Ook de sollicitatie bij Brussels Airlines was negatief, omdat daar met een ander type toestel gevlogen wordt. Van TUI heeft hij geen reactie ontvangen.

Vonnis 3.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2318

Leeftijd : 39 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is op 1 augustus 2001 in dienst getreden bij Ryanair.

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 84.295,21 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 400.000,- bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf de 15e dag na dagtekening van deze beschikking tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] is nog relatief jong (39 jaar bij einde dienstverband). Hij heeft onweersproken verklaard, dat hij gesolliciteerd heeft bij KLM, Transavia en Corendon, maar telkens is afgewezen; de sollicitatieprocedure bij TUI loopt nog. Op dit moment staan bij TUI echter drie van de zeven vliegtuigen aan de grond. Dit betreft Boeing 737-max toestellen die mogelijk niet mogen vliegen. Als die toestellen niet mogen vliegen, kan hij niet bij TUI aan de slag, want voor de andere Boeing737-toestellen zijn voldoende mensen.

Vonnis 4.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2317

Leeftijd : 42 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is op 31 juli 2006 in dienst getreden bij Ryanair.

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 60.703,96 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 350.000,00 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf de 15e dag na dagtekening van deze beschikking tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] is nog relatief jong (42 bij einde dienstverband). Ter zitting heeft hij verklaard, dat indiensttreding bij KLM voor hem geen optie is, omdat de vooropleiding die hij heeft gevolgd niet door KLM wordt geaccepteerd. Met Transavia is hij wel in gesprek geweest, die procedure loopt nog.

Vonnis 5.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2316

Leeftijd : 38 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is vanaf 1 augustus 2008 werkzaam voor Ryanair als ‘contractor’. Op 1 april 2014 is [verzoeker] in dienst getreden bij Ryanair.

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 41.736,88 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 350.000,00 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf de 15e dag na dagtekening van deze beschikking tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] is nog relatief jong (38 jaar bij einde dienstverband). Ter zitting heeft hij verklaard, dat hij heeft gesolliciteerd bij KLM en Transavia. KLM heeft hem laten weten dat zijn profiel niet past, wat waarschijnlijk te maken heeft met zijn vooropleiding (die wordt door KLM niet geaccepteerd). Hij wacht nog op reactie van Transavia.

Vonnis 6.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2315

Leeftijd : 40 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is vanaf 8 september 2008 werkzaam voor Ryanair als "contractor". Op 4 september 2015 is hij in dienst getreden bij Ryanair.

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 43.016,13 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 350.000,00 bruto te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] is nog relatief jong (40 jaar bij einde dienstverband). Ter zitting heeft hij verklaard, dat indiensttreding bij KLM voor hem geen optie is, omdat de vooropleiding die hij heeft gevolgd niet door KLM wordt geaccepteerd. Bij Corendon is hij afgewezen, en met Transavia heeft hij wel contact gehad, maar hij wil eerst deze procedure afwachten.

Vonnis 7.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2314

Leeftijd : 45 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is op 4 september 2006 in dienst getreden bij Ryanair.

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 55.588,96 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 350.000,00 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] is nog relatief jong (45 bij einde dienstverband). Ter zitting heeft hij verklaard, dat indiensttreding bij KLM voor hem geen optie is, omdat de vooropleiding die hij heeft gevolgd niet door KLM wordt geaccepteerd. Hij heeft echter positieve reacties gehad op sollicitaties bij Transavia, TUI en Corendon. Bij TUI zou hij als freelancer aan de slag kunnen. Indiensttreding bij Corendon staat inmiddels wel op losse schroeven, omdat een geplande uitbreiding misschien niet doorgaat.

Vonnis 8.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2019:2313

Leeftijd : 50 jaar
Functie : Gezagvoerder
Is op 5 juni 2006 in dienst getreden bij Ryanair.

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] de transitievergoeding te betalen van € 55.153,54 bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

veroordeelt Ryanair om aan [verzoeker] een billijke vergoeding te betalen van € 425.000,- bruto, te vermeerderen met de wettelijke rente over dat bedrag vanaf 1 juni 2019 tot aan de dag van de gehele betaling;

[verzoeker] heeft benadrukt dat hij inmiddels 50 jaar oud is en daarom bij indiensttreding bij een andere luchtvaartmaatschappij zeer waarschijnlijk -vanwege het senioriteitsbeleid- tot zijn pensioen co-piloot (tweede of eerste officier) zal blijven en niet meer in aanmerking zal komen voor de functie van gezagvoerder. Bovendien beschikt hij niet over de bij KLM vereiste vooropleiding zodat een sollicitatie bij KLM geen zin heeft.


Afsluiting
Allen waren in dienst van de rechtspersoon naar het recht van de Republiek Ierland Ryanair DAC, gevestigd te Swords, Co. Dublin (Republiek Ierland).

Verder valt op dat de rechter een verwijzing naar de VNV maakt waarin het volgende wordt gesteld:

Ryanair heeft dat echter gemotiveerd betwist en ter zitting is gebleken dat het bij KLM en Transavia niet geheel is uitgesloten dat, eventueel na bemiddeling door VNV, doorgroei naar de functie van gezagvoerder eerder mogelijk is dan pas na tien jaar.

Ben benieuwd welke toezegging de VNV de betroffene gemaakt heeft?
 
Laatst bewerkt:
Aan de ene kant gun ik het Ryanair van harte en zou het een mooie precedent kunnen zijn voor base closures elders. Maar willens en wetens by Ryanair gaan werken en daar een snelle command meepakken (want toch geen senioriteit) om vervolgens als argument te gebruiken dat je elders onderaan moet beginnen vanwege senioriteit schiet mij het verkeerde keelgat in. Ik neem niet aan dat de 31 jarige kapitein bij ASL als co-piloot 737 heeft gesolliciteerd.

Daarnaast zijn er zat bedrijven die DEC functies aanbieden maar dat zijn doorgaans niet de allerbeste werkgevers en zullen ze moeten verhuizen danwel commuten.

Dubbel gevoel krijg ik ervan..
 
Hoezo dubbel gevoel? Is natuurlijk niet veel geld (+/- 3 jaarsalarissen). Dit geld is niet belastingvrij dus de staat is spekkoper. Ryanair heeft dit over zichzelf afgeroepen. Zoals je kan lezen is het niet eenvoudig om een nieuwe (kwalitatief goede) baan te vinden aangezien werkgevers het niet leuk vinden als je een vorige werkgever voor de rechter hebt gedaagt. Wens de betrokkenen veel sterkte.
 
Mijn medelijden met Hufter Airways is zeer beperkt want als Michael zelf een vergelijkbaar geintje zou flikken zou iedereen hem proficiat wensen en hem een gewiekste zakenman noemen.
Ik vind het een mooi staaltje ”what goes around comes around”.

En voor FR zijn die bedragen natuurlijk een schijntje , dat ze op hun gezicht gaan bij de rechter inzake werknemersrechten stoort ze veel meer.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat het merendeel heeft aangegeven nog bij de KLM aan de slag te kunnen door hun “verkeerde” vliegopleiding.
Volslagen belachelijke situatie natuurlijk met PIC ervaring op een 737.
 
Daarnaast zijn er zat bedrijven die DEC functies aanbieden maar dat zijn doorgaans niet de allerbeste werkgevers en zullen ze moeten verhuizen danwel commuten.

Je zegt het zelf al.

Zet hem op mannen, jullie verdienen de schadevergoeding. What goes around comes around inderdaad.
 
Terug
Bovenaan