@Happy camper Welkom op het forum. Ik weet niets van de specifieke eisen van KLM mbt fase 3 van de selectie. Heb ook geen ervaring als psycholoog, ofzo. Wat ik wel heb, is veel ervaring in verschillende rollen in de luchtvaart, bij verschillende maatschappijen op verschillende continenten. Als zodanig heb ik ook een aantal selecties van maatschappijen ondergaan. Ook heb ik in een ver verleden een cursus gedaan met het specifieke doel me voor te bereiden op selecties. Dit was destijds bij S und P training in Hamburg.
De rapporten die ik gezien heb over m'n eigen performance tijdens selecties waren allemaal behoorlijk accuraat, te meer omdat de psycholoog een inschatting moet maken in een betrekkelijk kort tijdsbestek. Natuurlijk was ik niet altijd blij met alle dingen die in de rapporten stonden.
Ik kan me voorstellen dat KLM naar een speciaal profiel op zoek is en dat de persoon over wie dit gaat, niet aan dat profiel voldeed. Niet meer, niet minder. Dat zegt niet noodzakelijkerwijs iets over prestaties als (toekomstig) vlieger. Wat het wel zegt is dat op het moment van observatie van de psycholoog, de persoon niet binnen het door KLM gewenste profiel paste. Ik heb zelf ervaring in de cabine (toen ik nog wat jonger en knapper was) en ervaring als co en captain in Europa, het Midden Oosten en sinds een aantal jaar in de VS. Ook heb ik in de trainingsafdeling gewerkt (zelfs heel even als wide-body TRE). Mijn ervaring is dat een goede co-piloot niet noodzakelijkerwijs een goede captain is en dat een goede captain niet per sé een goede instructeur is. Een goede instructeur is ook niet per definitie een goede examinator. Het profiel dat nodig is voor de verschillende rollen verschilt enigszins. Het profiel dat KLM verwacht van z'n toekomstige vliegers, is daarom mogelijk ook anders dan wat een Emirates van z'n vliegers verwacht.
Ik kan je ook vertellen dat een ervaren instructeur meestal binnen de eerste 5 minuten van een sim-sessie kan zien waar het niveau van een kandidaat ligt. Is dit altijd 100% correct? Nee, maar wel heeeel vaak. Ik kan me zo voorstellen dat een ervaren selectie psycholoog ook behoorlijk snel een inschatting kan maken van het vlees dat ze in de kuip heeft. Anekdotisch "bewijs" vind ik in dit topic ook niet heel erg relevant. "Kijk die domme KLM wijst zelfs een A380 TRE met 10 jaar ervaring af. Dan moeten ze het toch wel verkeerd hebben." Misschien was deze persoon een arrogante zak, waarbij de psycholoog een inschatting maakte dat dat tot toekomstige problemen zou kunnen leiden, omdat deze persoon weer onderaan als "SO" zou moeten beginnen.
Dan je vraag... Als ik de persoon was waar het rapport over gaat, zou ik het zeer zeer goed doorlezen. Vervolgens eerlijk bij mezelf te rade gaan, wat ik kan doen om de aangedragen punten te verbeteren. Mogelijk kan deze persoon het na een periode van 12(?) maanden nog eens proberen, nadat hij/zij zijn stinkende best gedaan heeft om de aangedragen punten te verbeteren.