KLM S/O

Q-nimbus

Active member
Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik al een hele tijd mee rondloop, maar niemand die het antwoord weet, zelfs KLM collega's niet. We weten natuurlijk allemaal de entry posities bij KLM, maar ik zal ze nog even herhalen:

S/O B747-400, B777-200, MD-11, A330.
F/O Fokker 50, 70 en 100.

Er staat mij iets bij van lang geleden dat de S/O positie enkel was voorbehouden aan KLS-ers. KLM-ers, KLS-ers, VNV-ers, niemand weet of dat ook echt zo is, of dat ik helemaal verkeerd ingelicht ben.

Wie oh wie weet het antwoord, en indien het echt zo is, waarom?

Ondanks dat het alweer een tijdje geleden is dat er een altijd leuke KLM/KLS bash sessie plaats heeft gevonden, is het niet mijn bedoeling dit topic in die richting te laten ontsporen, dus normaal antwoorden s.v.p. :biertje:
 
Binnenkort zullen de eerste NLSers ook weer de positie van S/O gaan vervullen. (net zoals in het verleden overigens, bij onvoldoende instroom KLSers). Volgens mij is ook 1 van de 2 heren van MP vliegschool als S/O A330 begonnen.
 
Het lijkt mij een broodje aap verhaal.

In het verleden zijn vliegers van diverse opleidingen op de functie van SO terecht gekomen.

Kleine correctie voor FO's op entry positions. Klm spreekt van het zogenaamde "blok5". Blok 5 is een entry blok en naast de types die je al noemt valt ook co 737 hieronder. En zelf ook nog co 767, maar dat is uiteraard verleden tijd. Hierboven vallen dus 4 blokken met andere type's en functies. Daar kom je naar senioriteit voor in aanmerking na minimaal 5 dienstjaren.

Ik denk dat je het alsvolgt moet bekijken : mensen met ervaring komen in aanmerking voor FO op bovenstaande types, cadets cq ai's op de functie van SO. ongeacht vooropleiding. (nabije toekomst ?)
 
Het is niet geheel on topic maar toch...

Tellen de uren die je maakt als S/O bij KLM enigszins mee voor het 'ontdooien' van je ATPL? Of moet je op het moment dat je F/O wordt nog eens 1500 uur maken?
 
Tellen de uren die je maakt als S/O bij KLM enigszins mee voor het 'ontdooien' van je ATPL? Of moet je op het moment dat je F/O wordt nog eens 1500 uur maken?

Volgens mij alleen de uren dat je in een operating stoel zit... dus 3crew -> 2/3 van de bloktijd. 4crew -> 1/2 van de bloktijd. en natuurlijk alleen als P2. Dus je voldoet niet aan de eis van P1 (us) uren als je enkel S/O uren gemaakt hebt.
 
Die tellen gewoon mee. Je bent namelijk tijdens het vliegen gewoon de privileges van je brevet aan het uitoefenen.

Omdat je als S/O geen starts en landingen maakt ging ik er vanuit dat deze uren minder waard zijn dan uren waarbij wel af en toe het asfalt wordt geraakt. Kun je toelichten hoe het precies in elkaar steekt? Je kunt toch niet na 1500 uur je ATPL ontdooien met alleen S/O-uren?!
 
Wel als je aan de andere voorwaarden voldoet (zoals voldoende PIC uren). Je krijgt dan een ATPL zodra je een volwaardige type-rating haalt.

De meesten hebben echter nog niet genoeg PIC uren, en je kan pas PIC(US) uren verzamelen als je F/O bent.
 
Wel als je aan de andere voorwaarden voldoet (zoals voldoende PIC uren). Je krijgt dan een ATPL zodra je een volwaardige type-rating haalt.

De meesten hebben echter nog niet genoeg PIC uren, en je kan pas PIC(US) uren verzamelen als je F/O bent.

Zijn PIC uren, uren die je maakt met instructeur? En zijn PIC(US) uren, PIC uren met starts en landingen?
 
Nee, PIC is Pilot In Command, gezagvoerder zeg maar. Op welke kist maakt niet uit, dus bromvlieg uren tellen hiervoor ook mee.

PICUS is PIC Under Supervision. Dit zijn uren gemaakt op een vliegtuig bedoeld voor tweemansoperatie, waarbij je collega voor de wet de gezagvoerder is, maar jij in de praktijk die taken uitvoert. Onder een aantal voorwaarden mag je deze uren schrijven als PIC, om zo aan je minimum uren te komen voor je ATPL.
 
Terug
Bovenaan