Kaping Turkish Airlines

Koning Lucht

Well-known member
telegraaf zei:
Turkse kapers willen boodschap aan paus sturen
ROME - De kapers die dinsdag een toestel van Turkish Airlines korte tijd hadden gekaapt, wilden dat de Italiaanse autoriteiten een boodschap overhandigen aan paus Benedictus XVI. Dat maakten de Italiaanse burgerluchtvaartautoriteiten (ENAC) bekend.

De kapers wilden naar verluidt protesteren tegen de recente omstreden opmerkingen van de paus over de islam.

De paus citeerde tijdens een recent bezoek aan Duitsland een middeleeuwse Byzantijnse keizer, die de islam slecht en onmenselijk had genoemd, onder meer omdat de profeet Mohammed het geloof met het zwaard wilde verspreiden. Veel moslims beschouwen het gebruik van het citaat als een regelrechte belediging.

De paus maakte de afgelopen tijd duidelijk zelf niet achter de woorden te staan. Hij stelde dat hij een diep respect voor islamitische gelovigen koestert. De voorbereidingen van het bezoek aan Turkije gaan volgens een zegsman het Vaticaan dinsdagavond ook gewoon door.

De opmerkingen van de paus wekten de woede van groepen moslims in verscheidene moslimlanden, onder meer ook in Turkije. De Turkse man achter de mislukte moordaanslag in 1983 op paus Johannes Paulus II, Mehmet Ali Agca, greep de ophef aan door de paus te waarschuwen Turkije in november niet te bezoeken. Het leven van de kerkvorst zou dan gevaar lopen, zo liet Agca via zijn advocaat bekendmaken.




Het vliegtuig met 107 mensen aan boord was onderweg van Tirana naar Istanbul toen het in het Griekse luchtruim werd gekaapt. Italiaanse gevechtsvliegtuigen dwongen het toestel te landen op de luchthaven van Brindisi. De twee kapers hebben zich na enkele uren later overgegeven.

Heeft iemand meer info over wat zich aan boord heeft afgespeeld? Beschikten de kapers over wapens?
 
Tulband en/of hoofddoekje op, wat Arabisch klinkende Koran teksten citeren en het hele toestel schijt al bagger, ook al zeg je dat je gewapend bent met een doos tissues.:eek!: :eek!: :eek!:
 
Ik weet dat sommige turkse maatschappijen een tijdje geleden nog niet allemaal een locked door policy hadden. Ik vraag me af hoe dit nu is.
 
Terug
Bovenaan