JOC Certificate en zijn waarde?

V1Rotate

Well-known member
Hallo mensen.

In het topic kwam het JOC ter sprake. Het zogenaamde Jet Orientation Course a.K.a nog meer geld uit je broekzak trekken cursus.

Zover ik weet zijn er alleen UK airlines die hier zo nu en dan om vragen.

Is het echt zo dat je dit verplicht moet doen? Je hebt immers een MCC gedaan, veelal op een sim van een JET aircraft. En tijdens de TR, die je ook nog in veel gevallen zelf moet ophoesten wordt er lijkt mij toch wel aandacht gelegd op de kenmerken van het vliegen met Jet Engines. Dus om in dat geval weer zo een dure JOC te doen lijkt onzinnig. Daar zoals eerder gezegd voornamelijk alleen UK airlines hierom vragen.

Iemand ervaring bij het solliciteren in de UK?

V1
 
Bij KLM moest je destijds ook nog een "Bridgecourse" doen als je als externe Ready Entry een baan bij de KLM wilde hebben.
 
Van KLM wist ik inderdaad.

Van Wizz? Uh. Was dat werkelijk een verplichting? Niet toevallig een plus, maar niet mandatory?
 
Dat heb ik te horen gekregen n.a.v. mijn sollicitatie bij Wizz. Overigens vind ik JOC maar een vaag begrip.

Met "if applicable" bedoelen ze waarschijnlijk dat het "not applicable" is wanneer je al ervaring op een soortgelijke jet hebt? Dan is het natuurlijk helemaal nonsens om een JOC verplicht te stellen.
 
Dat heb ik te horen gekregen n.a.v. mijn sollicitatie bij Wizz. Overigens vind ik JOC maar een vaag begrip.

Met "if applicable" bedoelen ze waarschijnlijk dat het "not applicable" is wanneer je al ervaring op een soortgelijke jet hebt? Dan is het natuurlijk helemaal nonsens om een JOC verplicht te stellen.

Dat hele JOC is een grote grap. Slaat werkelijk nergens op. Is gewoon nog een manier om geld uit de zakken te kloppen van wanhopige werkeloze. Klinkt arrogant, maar zelf weiger ik aan dat soort praktijken mee te doen. Dit is zoiets als betalen voor TR zonder een job. Of betalen voor Line training. Achteraf heb je er niets aan. Alleen bij een aantal UK airlines en Wizz.

Ik zal dus nooit betalen voor iets zonder dat er een contract aan zit met zeer grote kans op betaalde baan ( dus salaris ontvangen ) voor meerjarig contract.
 
Het kost inderdaad een paar knaken en je moet jezelf afvragen of dat het waard is. MCC is natuurlijk goed maar bij JOC leer je ook een beetje hoe je zo een apparaat moet vliegen. De stap van seminole naar 737 is naar mijn mening te groot. JOC geeft net wat meer baggage. Voor het vinden van een job zijn het nagenoeg alleen de UK airlines die er om vragen.
 
Het kost inderdaad een paar knaken en je moet jezelf afvragen of dat het waard is. MCC is natuurlijk goed maar bij JOC leer je ook een beetje hoe je zo een apparaat moet vliegen. De stap van seminole naar 737 is naar mijn mening te groot. JOC geeft net wat meer baggage. Voor het vinden van een job zijn het nagenoeg alleen de UK airlines die er om vragen.

Dat van die stap van Pruttelbrommer naar grote Jet. Dat begrijp ik. Die stap is behoorlijk groot. Maar om daar nu weer zoveel duizend euro/ponden neer te tellen vind ik echt te gek. Daarom doe je tijdens TR ook Sim sessies. Om om te leren gaan met de desbetreffende kist.
Dan lijkt mij dat die JOC geen wereld van verschil zal maken.

Ik kan het mis hebben natuurlijk ;) . Maar dit is wat ik ervan denk.
 
JOC is een vaag begrip want:

http://www.executiveflight.nl/efa/g1000gns-courses.html

2 dagen , 3 uur sim.

http://www.ftejerez.com/jet-orientation-course-joc

5 weken, 44 uur sim

http://www.bafa.be/nl/opleidingen/m...e/?PHPSESSID=9c9cb580452d456434cbf663a19827ec

? weken, 12 uur sim

http://intercockpit.com/fileadmin/pdf/JOC_Factsheet_EN_130621.pdf

5-10 dagen, 20 uur sim

http://www.crmeurope.com/JOCInformation.html

1 dag, 4 uur sim

etc etc etc etc

Vertel mij nu eens wat een JOC precies is en waarom dit een eis is (ipv een x aantal uren op een FFS/ FTD / FNPT2 B737 sim bijvoorbeeld).
 
V1Rotate,

Na lange tijd zal ik ook maar weer eens iets posten op Airwork :)

Ik denk dat een MCC op een Fullflightsim je wel gaat helpen, en als je dan ook nog vooraf weet waar je wil gaan solliciteren/de meeste kans maakt op een baan. Dan kan je dat ook nog op het type doen waar die maatschappij mee vliegt.

Als je dat niet weet heb je denk ik het meest aan een FFS 737 omdat je daar lekker goedkoop op kan blijven training bij Simcenter Lelystad en omdat je er ECHT op moet sturen. Want een Airbus is SUPER GAAF!!! Maar om er basic IFR mee te vliegen, iets wat je op veel assesments moet laten zien. Dat doe je er niet echt op.

En ik ben het er mee eens dat de stap van Seminole naar "big jet" erg groot is. Dus een JOC is niet voor niets, maar kan ook makkelijk geïntegreerd worden in een MCC.

Anyway, my 2 cents :)

Groeten

:radar: André :radar:
 
V1Rotate,

Na lange tijd zal ik ook maar weer eens iets posten op Airwork :)

Ik denk dat een MCC op een Fullflightsim je wel gaat helpen, en als je dan ook nog vooraf weet waar je wil gaan solliciteren/de meeste kans maakt op een baan. Dan kan je dat ook nog op het type doen waar die maatschappij mee vliegt.

Als je dat niet weet heb je denk ik het meest aan een FFS 737 omdat je daar lekker goedkoop op kan blijven training bij Simcenter Lelystad en omdat je er ECHT op moet sturen. Want een Airbus is SUPER GAAF!!! Maar om er basic IFR mee te vliegen, iets wat je op veel assesments moet laten zien. Dat doe je er niet echt op.

En ik ben het er mee eens dat de stap van Seminole naar "big jet" erg groot is. Dus een JOC is niet voor niets, maar kan ook makkelijk geïntegreerd worden in een MCC.

Anyway, my 2 cents :)

Groeten

:radar: André :radar:

MM en Andre,

Dank voor jullie bijdrage.

Feit is en blijft dat het een vaag begrip is. Je leert het begrijpen van een Jet ten opzichte van wat je tot nu toe gewend ben als Piston vlieger tijdens je initiele vliegopleiding. Maar inderdaad de verschillen die jij noemt in de cursus inhoud MM. Dat is een enorm raadsel.

Ja ik kom zeer zeker niet terug naar NL op korte termijn. Maar ik denk dat er wel een leuk dealtje is te sluiten met mijn school . Die heeft ook FFS737 . Maar het idee is inderdaad goed Andre. Dank daarvoor.
Het EFIS verhaal is mij bekend. Heb tot op heden IR gevlogen met Garmin 1000. Dus het principe is ook duidelijk.

V1
 
Jet Orientation is geen cursus die onderhevig is aan regelgeving of andere voorgeschreven inhoud. Dat maakt dat je daar als ATO zelf inhoud aan kunt geven wat verklaart dat er grote verschillen bestaan tussen de aangeboden cursussen.

Jet Orientation is nooit een eis vanuit Part FCL noch is dat voorheen een eis geweest onder JAR-FCL. Het gaat dus altijd om een operator eis. In de UK is het er ingeslopen als "cultuur". WizzAir stelt deze eis omdat ze entitlement training krijgen van Airbus in Toulouse en Airbus zelf als eis stelt dat Jet Orientation gedaan is voordat aan de Airbus Type Rating begonnen kan worden.
 
ik ben hier een tijdje geleden al opgedoken aangezien een paar andere airlines het nu ook beginnen te vragen, wat het meest bijzondere aan de JOC is, is dat het nergens hetzelfde is. Ik heb inmiddels geboekt bij CRM op aanraden van enkele Ppruners.

Daar is een tijdje geleden al een discussie geweest en daar kwam eigenlijk de volgende conclusie uit: waarom zou je 3000 euro bij de ene neerleggen en 800 bij de andere voor uiteindelijk exact hetzelfde papiertje..

true je krijgt meer sim tijd bij de ene, en koffie en broodjes bij de andere, maar uiteindelijk gaat de JOC slechts over uitleg krijgen over dutch roll, mach tuck (ofja coffins corner), FMS en High altitude operations.
 
ik ben hier een tijdje geleden al opgedoken aangezien een paar andere airlines het nu ook beginnen te vragen, wat het meest bijzondere aan de JOC is, is dat het nergens hetzelfde is. Ik heb inmiddels geboekt bij CRM op aanraden van enkele Ppruners.

Daar is een tijdje geleden al een discussie geweest en daar kwam eigenlijk de volgende conclusie uit: waarom zou je 3000 euro bij de ene neerleggen en 800 bij de andere voor uiteindelijk exact hetzelfde papiertje..

true je krijgt meer sim tijd bij de ene, en koffie en broodjes bij de andere, maar uiteindelijk gaat de JOC slechts over uitleg krijgen over dutch roll, mach tuck (ofja coffins corner), FMS en High altitude operations.

En dus voldoet die van 800 Eu ook lijkt mij. Uiteindelijk heb je hetzelfde papiertje lijkt mij. Of zeg ik iets geks?
 
je zegt niks geks, het hele programma is alleen heel gek... je zou bij wijze van spreken bijna zelf iets in elkaar kunnen zetten en het een JOC kunnen noemen, maar ja dat gaat dan ook wel weer een beetje ver,
 
Voeg hier easyJet trouwens ook maar aan toe.

Ja komt op aanraden vanuit Toulouse . Maar ik snap niet waarom je dat moet hebben. Dat kunnen ze toch ook gewoon integreren in de Initiele TR training? 2 Sessies van 4 uur en klaar is kees. Waarom apart dit halen? Snap het nut er niet van. Het lijkt me toch dat je hier dan je TR mee begint. Dan is wellicht de training iets duurder in totaal, maar dan ben je toch al bezig met het type. En dan doe je het meteen op het juiste type, want na je TR zou je dan toch bij die airline blijven.

Kort samengevat. Het zou dus makkelijk ingevoegd kunnen worden bij je eerste Airline job in die desbetreffende airline waar je aangenomen ben.
 
Als jij nou eens een mailtje aan Toulouse en maatschappijen stuurt en ze dat uitlegt.

Maatschappijen kunnen vragen wat ze willen; er zijn er genoeg die het wel hebben.
 
Terug
Bovenaan