JAR-FCL brevet

AIRPORN

New member
Hallo mensen,

Vraagje voor een kennis van mij. Hoe kun je ook alweer een oud brevet naar een JARFCL-brevet converteren als je nog geen 500 uur MPA gevlogen hebt. Ik heb het zelf ook zonder die uren gedaan maar weet het niet meer precies. Kan alleen herinneren dat ik een JARFCL-profcheck moest doen en wat ondertekenen dat ik me vertrouwd had gemaakt met wat nieuwe JARFCL-voorschriften. Maar als ik nu bij de RLD nakijk lijkt het of het alleen kan met die 500 MPA uren.

Jurgen
 
ben niet zo'n boekenwurm op het gebied van die regelgeving doorpluizen maar bij mij is het in de praktijk als volgt gegaan :

Zoals je zelf al zei, profcheck doen ; Aanvragen ; krijg je een bundeltje thuis, moet je doorlezen, tekenen dat je die info gelezen hebt, terugsturen. En een paar dagen later is je brevet er(cpl) ! Die 500 uur MPA had ik niet nodig voor m'n CPL. Die is volgens mij pas van toepassing als je je ATPL gaat aanvragen. Dit is dan 1 van de eisen.

suc6
 
Zo ongeveer had ik het ook begrepen. Je krijgt nu dus niet je ATPL-theory credit en je hebt tot 2007 om die 500 uur MPA te maken anders is theory credit weg. Kun je weer lekker in de boeken. Het lullige voor die kennis van mij is dat hij bij een maatschappij mag beginnen, maar die hebben gezegd dat hij een jarfcl-brevet moet hebben. Maar nu heeft hij nog een Duits nationaal brevet en aangezien flexibiliteit niet een van sterkste kanten is van onze oosterburen, heeft hij nogal wat problemen om dat ding geconverteerd te krijgen.
Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

Jurgen
 
Ik heb een nat. CPL/IR/SE en ik wil binnenkort beginnen met een ME rating .... aangezien dat er niet meer op oude stijl (pre jar/fcl) de ME rating op mijn oude brevet kan worden geschreven moet eerst mijn brevet worden omgezet alvorens ik de ME rating eraan kan hangen.... wat gebeurt er dan met mijn ATPL credit???
 
In eerste instantie krijg je dan volgens mij je ATPL-credit niet, maar die krijg je terug als je 500 uur MPA gemaakt hebt. Moet wel voor 2007 anders is ATPL-theorie weg.

Jurgen
 
Het maakt niet uit of je nu eerst je nationale brevet converteert of dat je wacht tot je je 500 uur MPA hebt, als je er maar voor zorgt deze 500 uur MPA hebt voor 1 oktober 2007!

Gridmora,
Je ME nieuwestijl wordt gewoon bijgeschreven op je oude brevet.
(je hebt dan allen de opleiding gevolgd conform de nieuwe stijl)
Als je dit wilt kun je vooraf of achteraf je brevet converteren, dit maakt niet uit.
Had zelf ook een nationaal brevet en na 1 okt vorig jaar examen ME gedaan deze werd netjes bijgeschreven op mijn oude Nationaal brevet! Mijns inziens geen gevolgen voor ATPL credit!
Je moet even "informatieblad Vleugelvliegtuigen" downloaden uitgegeven 29 juni 2002 bij IVW divisie luchtvaart.
 
Hier mijn verhaal over het omzetten van nationaal brevetten:

Heb oorspronkelijk een nationaal brevet B1 theorie en B3 SE/ME IR omgezet naar een JAA CPL SE/ME IR met B1 theorie krediet. Heel makkelijk gewoon bij IVW een formulier invullen voor een JAA brevet of samen met een prof check laten doen. Dacht toen ook dat het niet mogelijk was om met een B1 theorie een JAA ATPL krediet te krijgen. Zat dus ook aan het veropen van B1 krediet in Oktober 2007 vast en moest voor die datum het benodigde 500uur MPA krijgen die nodig zijn om volwaardige JAA ATPL krediet te krijgen.

Alles staat hier zeer goed beschreven:
http://www.divisieluchtvaart.nl/nla/formulieren/Infoblad vleugelvliegtuigen.doc

http://www.jaa.nl/section1/jars/451854.pdf blz.15

Nu komt het leuke.
Heb na aanleiding van een post hier in sept. (kan post helaas nu niet meer vinden) een schriftelijk verzoek ingediend bij de IVW voor JAA ATPL theorie krediet op basis van mij B1 theorie. Deze werd gehonoreerd en heb ik nu gewoon JAA ATPL theorie krediet. Daarmee is nu voor mij het normaal verloop periode die voor JAA ATPL krediet wordt gehanteerd van toepassing.
JAR FCL Deel 1 Vliegtuigen, Subdeel J, JAR FCL 1.495 (b)

- 7 jaar vanaf de laatste geldigheids datum van de IR(A)

Dus nu zolang ik mijn JAA IR brevet geldig hou is er geen probleem met het verlopen van mijn JAA ATPL theorie krediet. Een hele mooie uitkomst zit niet meer aan 500uur MPA voor 2007 vast, heb het schriftelijk ondertekend staan. Ben degene die mij over deze mogelijkheid heeft geïnformeerd nog zeer dankbaar!!

Dus voor degenen die nog B1 theorie bij een JAA CPL SE/ME IR hebben gewoon een schriftelijk verzoek indienen bij de IVW divisie luchtvaart voor JAA ATPL theorie krediet op basis van je B1 theorie.
Duurt natuurlijk effen met de IVW maar dan ben je van die 2007 af.
 
Ik kan de bijdrage van Full Throttle bevestigen. Ik heb dezelfde bevestiging van het IVW gekregen naar aanleiding van mijn verzoek.

The Pilot schrijft dat de 500 uren MPA als PIC moeten zijn, maar ik kan daarover niets vinden in de JAR-FCL.
Ik denk dat je SIC-only privileges krijgt omdat de ATPL Skill test geen PIC test was, maar misschien weet iemand daar iets meer over.
 
The Pilot schrijft dat de 500 uren MPA als PIC moeten zijn, maar ik kan daarover niets vinden in de JAR-FCL.

Sorry, Dit is 1500 uur en geld bij de conversy van een oud Full ATPL naar een JAA-ATPL. Als je dan geen 1500MPA PIC hebt krijg je een FULL ATPL SIC only. Deze limitatie wordt er afgehaald als je een Apporved commandcourse of een profcheck als commander doet. Diet had ik destijds als SIC met een FULL-ATPL

Dit heeft dus niets met CPL/IR + ATPL credit conversie te maken.

P.
 
National | Total flying hours | Any further JAA requirements | Replacement | Removal of conditions | |
| licence held | experience | | JAR-FCL licence and | | |
| | | | conditions | | |
| | | | (where applicable) | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [ATPL(A) | >1500 as PIC on | none | ATPL(A) | Not applicable | (a)] |
| | multi-pilot | | | | |
| | aeroplanes | | | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [ATPL(A) | >1500 on multi- | none | as in (c)(4) | as in (c)(5) | (b)] |
| | pilot aeroplanes | | | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [ATPL(A) | >500 on multi- | demonstrate to the | ATPL(A), with type | Demonstrate ability to | (c)] |
| | pilot aeroplanes | satisfaction of the Authority | rating restricted to | act as PIC as required | |
| | | a knowledge of flight planning | co-pilot | by JAR-FCL Appendix 2 | |
| | | and performance as required by | | to JAR-FCL 1.240. | |
| | | AMC FCL 1.470(a) | | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [CPL/IR(A) | >500 on multi- | (i) demonstrate to the | CPL/IR(A) with JAR- | Not applicable | (d)] |
| and passed | pilot | satisfaction of the Authority | FCL ATPL theory | | |
| an ICAO | aeroplanes | a knowledge of flight planning | credit | | |
| ATPL theory | | and performance as required by | | | |
| test in the | | AMC FCL 1.470 | | | |
| JAA Member | | | | | |
| State of | | (ii) meet remaining | | | |
| licence | | requirements of JAR-FCL 1.250 | | | |
| issue | | (a)(1) & (2) | | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [CPL/IR(A) | >500 on multi- | (i) to pass an examination | CPL/IR(A) with JAR- | Not applicable | (e)] |
| | pilot aeroplanes | for JAR-FCL ATPL(A) knowledge | FCL ATPL theory | | |
| | | in the JAA Member State of | credit | | |
| | | licence issue *(see text | | | |
| | | below table) | | | |
| | | | | | |
| | | (ii) meet remaining | | | |
| | | requirements of JAR-FCL | | | |
| | | 1.250(a)(1) & (2) | | | |
| | | | | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [CPL/IR(A) | >500 as PIC on | none | CPL/IR(A) with | | (f)] |
| | single-pilot | | type/class ratings | | |
| | aeroplanes | | restricted to single-| | |
| | | | pilot aeroplanes | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [CPL/IR(A) | <500 as PIC on | demonstrate to the satisfaction| as (4)(f) | Obtain multi-pilot type | (g)] |
| | single-pilot | of the Authority a knowledge of| | rating as required by | |
| | aeroplanes | flight planning and flight | | JAR-FCL 1.240 | |
| | | performance as required by AMC | | | |
| | | FCL 1.470(b) and (c). | | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| [CPL(A) | >500 as PIC on | night qualification, if | CPL(A), with type/ | | (h) |
| | single-pilot | applicable | class ratings | | |
| | aeroplanes | | restricted to single-| | |
| | | | pilot aeroplanes | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| CPL(A) | <500 as PIC on | (i) night qualification, | as (4)(h) | | (i) |
| | single-pilot | if applicable; | | | |
| | aeroplanes | | | | |
| | | (ii) demonstrate to the | | | |
| | | satisfaction of the Authority | | | |
| | | a knowledge of flight | | | |
| | | performance and planning as | | | |
| | | required by AMC FCL 1.470(b) | | | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| PPL/IR(A) | 75 hours in | night qualification if night | PPL/IR(A) (the IR | demonstrate to the | (j) |
| | accordance | flying privileges are not | restricted to PPL) | Authority a knowledge of| |
| | with IFR | included in the instrument | | flight performance and | |
| | | rating | | planning as required by | |
| | | | | AMC FCL 1.470(c) | |
|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| PPL(A) | 75 hrs on | demonstrate the use of radio | PPL(A) | | (k) |
| | aeroplanes | navigation aids | | | |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* CPL holders already holding a type rating for a multi-pilot aeroplane are not required to have passed an examination for
ATPL(A) theoretical knowledge whilst they continue to operate that same aeroplane type, but will not be given ATPL(A) theory
credit for a] JAR-FCL licence. If they require another type rating for a different multi-pilot
aeroplane, they must comply with column (3), row (e) (i) of the above table.
 
Ik weet niet of er bij mij ook sprake was van mazzel maar ik kreeg die atpl credit ook ! Zonder probleem overigens.

Recentelijk de hele hap omgezet naar een jar ATPL zonder restricties, moest wat extra onderdelen doen op m'n profcheck maar geen theorie !

Wel verwarrend dat dit niet geheel gelijk is aan de documenten zoals hierboven gepubliceerd. Zoals het momenteel dus in de praktijk verloopt is 2007 geen issue meer ! Conclusie : regel die atpl credit dus asap, zeker nu het een teringzooitje is bij de ivw !
 
ATPL Krediet

ATPL Krediet

Ik heb mijn nationaal brevet omgezet naar JAR-FCL CPL(A) middels examen. Nu zie ik op mijn brevet niets staan over ATPL krediet of iets dergelijks. Wordt dit wel op het brevet aangegeven en zoja hoe.

Volgende vraag of diegenen die een volle CPL(A) inclusief ATPL crediet (dus zonder 2007 limiet) mij vertellen (o.a. Full Throttle)onder welke argumenten dit brevet is aangevraagd bij het IVW zodat ik een zelfde brief kan sturen. Alvast bedankt voor de moeite. Eventueel kan je me mailen.

Begrijp ik goed dat het frozen ATPL dus in dit geval ongelimiteerd is?
 
Ik heb vanochtend de Divisie Luchtvaart (mevr. Spekreijse) aan de telefoon gehad en die vertelde mij dat wanneer je oude stijl B1 theorie had gedaan, je een ATPL(theorie)-krediet kan aanvragen, zodat je theorie ook geldig blijft na 1 oktober 2007 mbt de 500 uur MPA.
De aanvraag kan simpelweg gedaan worden door een email met een verzoek te sturen naar [email protected]

MD11
 
Heb onlangs een mailtje gehad van IVW waarin staat dat mijn oude stijl B1 theorie geen verloopdatum heeft zolang ik een geldig CPL met IR heb. Dus in tegenstelling tot het gestelde in de JAR-FCL blijft mijn theorie gewoon geldig. Ongeacht ik nu 500 uur MPA heb of niet. (Heb een JAA brevet)
 
Terug
Bovenaan