JAR CPL vs. ICAO CPL

  • Onderwerp starter Onderwerp starter qzqsd
  • Startdatum Startdatum
Q

qzqsd

Guest
Weet iemand precies wat verschil is tussen een JAR en een ICAO CPL? Ik kan het nergens vinden...

cheers!
 
ICAO is de International Civil Aviation Organisation, die geeft verplichtingen en aanwijzingen (de bekende shalls en shoulds) naar haar leden, wat de meeste landen zijn.

De JAA is de europese organisatie, ICAO staat hier dus "boven". Ook deze geeft verplichtingen en aanwijzingen naar haar leden, de meeste europese landen.

Een JAA (JAR-FCL) license is dus een ICAO license, maar ook een FAA license is een ICAO license, omdat ze allebei aan de eisen voldoen van ICAO, echter heeft een FAA license niets te maken met een JAA license.

-IB-
 
Waar het mij eigenlijk om ging is dat ik me afvroeg of een JAR brevet automatisch een ICAO brevet is.

Het ging in dit geval om een sollicitatie in azie waar om een ICAO brevet gevraagd werdt. Nu neem ik zowiezo aan dat je je JAR brevet moet laten omzetten naar de landelijke standaard...

Blijkbaar zocht ik te diep!:rolleyes:

Thanx anyway!
 
RTO,

een JAA-brevet is inderdaad een ICAO-brevet, evenals een Nederlands nationaal brevet. Er wordt vaak algemeen naar ICAO-brevetten gevraagd, omdat daarmee een basis is gelegd voor wederzijdse erkenning. Dat gebeurt voor zover een brevet is afgegeven in overeenstemming met de bepalingen uit Annex 1 bij het verdrag van Chicago. Een voorbeeld van een brevet wat niet voldoet is een FAA-brevet zonder type-rating voor een SIC: wel toegestaan door de FAA, niet conform Annex 1.

In principe geven alle contracting states ICAO-brevetten uit, maar er kunnen kleine afwijkingen zijn.

Erik.
 
Terug
Bovenaan