Jaartje buitenland: verzekerings perikelen

Foo

New member
Hallo,

Eind van dit jaar vertrek ik voor een jaar naar Canada om daar te wonen en te werken. Aangezien ik een PPL brevet heb is het natuurlijk ook leuk om daar wat rond te kunnen vliegen. Tijdelijke brevet omzetting voor een jaar is geen probleem ben ik achter gekomen. Het afsluiten van de juiste verzekeringen is een groter probleem....

Na navraag te hebben gedaan bij mijn zorgverzekeraar blijkt dat, mocht ik brokken maken tijdens het vliegen, medische kosten vergoed worden, ook in het buitenland aangezien ik een extra buitenland module heb meeverzekerd.
Echter, aangezien ik langer dan 8 maanden weg zal zijn uit Nederland, moet ik volgens de wet mij uit laten schrijven bij de gemeente, waardoor ik vervolgens ook niet meer bij mijn ziektekostenverzekeraar kan blijven.

Nu zijn hier speciale reisverzekeringen voor ter vervanging van de ziektekostenverzekering in Nederland. MAAR, bij reisverzekeringen vallen gevaarlijke sporten NIET onder de dekking en laat nu net sportvliegen als gevaarlijke sport worden beschouwd. :stapelge:

Nu schijnt het dat er zat mensen zijn die voor langer dan 8 maanden naar het buitenland vetrekken en gewoon ingeschreven blijven staan bij hun gemeente en dat controle hierop ook heel erg minimaal is. Om een hoop rompslomp te besparen lijkt dit ook de meest makkelijke manier, zodat ik gewoon bij mijn huidige zorgverzekeraar kan blijven. Maar ik wil natuurlijk niet na 8 maanden + 1 dag medische kosten maken door een ongeluk tijdens het vliegen en dat mijn verzekeraar dan zegt dat ik geen recht meer heb op hun zorgverzekering....

Er zijn vast wel meer personen hier die voor langere tijd in het buitenland hebben gezeten en met hun PPL brevet hebben gevlogen? Hoe hebben jullie dit gedaan m.b.t. verzekeren van medische kosten als gevolg van vliegen? Zijn er misschien reisverzekeringen die dit wel dekken? Ik heb ze niet kunnen vinden. Enige optie die ik tot nu toe ben tegengekomen is een internationale ziektekosten verzekering afsluiten, maar deze zijn fors (zeg zo'n 3x) duurder dan de huidige opties zonder dekking voor het vliegen.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen!
 
Ik woon/werk in het buitenland, maar heb me nooit uitgeschreven uit me woonplaats. Controle is er niet volgens mij. En zo ja dan wist je het gewoon niet.
 
Zit jij ook nog bij een Nederlandse zorgverzekeraar? Zou die niet op deze regel terug kunnen vallen indien ze moeten uitkeren?

Het schijnt ook zo te zijn zie ik nu dat als je inkomsten in het buitenland maakt je Nederlandse basisverzekering vervalt.
 
Ik woon/werk in het buitenland, maar heb me nooit uitgeschreven uit me woonplaats. Controle is er niet volgens mij. En zo ja dan wist je het gewoon niet.

Ja, dat klinkt allemaal heel leuk onder het genot van een pilsje, maar in de rechtbank tappen ze geen bier, iig. niet toen ik er de laatste keer was.

Onwetendheid is niet rechtsgeldig!

Foo, check deze site eens uit:
http://www.goudse.nl/nl/particulier/reizen_en_expatriates/050_Gouda_Expatriate_Policy.jsp

Heb zelf deze verzekering gehad en was er op zich wel tevreden over.
PM. me als je wat meer wilt weten.

Waar in Canada?
 
Let op dat voor sommige verzekeraars VS en Canada apart moet worden gedekt i.v.m. hoge kosten.

Zoals t&g zegt: de Goudse Expat. Ken meer mensen die die hebben.

Zodra je daar gaat werken vervalt inderdaad je NL basisverzekering.
 
Ik woon/werk in het buitenland, maar heb me nooit uitgeschreven uit me woonplaats. Controle is er niet volgens mij. En zo ja dan wist je het gewoon niet.
Hoe zit het dan met je zorgverzekering? Betaal je die dan gewoon door? Mij vertelden ze dat ik alleen m'n zorgverzekering kon stop zetten als ik uitgeschreven was.
 
Ik heb me toevallig aan het eind van het jaar uitgeschreven, dus dat was gewoon een normale uitschrijving, en ook een expat verzekering aangegaan. Maar tot op heden gewoon nog in Nederland ingeschreven.

Voor zover ik weet ben je toch ook gelijk je belastingvoordeel kwijt op het moment dat je je in het buitenland inschrijft? Ik betaal hier ook geen belasting, maar ja is allemaal ingewikkeld verhaal. Moet je gewoon een bedrijf voor inschakelen, voor al die zaken en advies inwinnen weet je zeker dat het klopt.
 
Bedankt voor de info allen! Ik ga eens even kijken wat de Goudse allemaal te bieden heeft.

Waar in Canada?

Vancouver, tenminste dat is waar ik in eerste instantie op aanvlieg. Ik vertrek er naar toe met een open werkvisum, geldig voor een jaar, en ga daar terplekke opzoek naar werk dus waar ik precies terecht zal komen is nog een verrassing! Ken je toevallig nog iemand daar die wat hulp kan gebruiken? :)
 
Trouwens, kijk ook goed naar de verzekering van de kist. Vaak kunnen buitenlanders het eigen risico niet afkopen en heb je dus een eigen risico van een bedrag van tienduizenden dollars. Maar wel veel plezier gewenst natuurlijk!
 
Trouwens, kijk ook goed naar de verzekering van de kist. Vaak kunnen buitenlanders het eigen risico niet afkopen en heb je dus een eigen risico van een bedrag van tienduizenden dollars.
Kun je je tegen dergelijke gevallen niet bij de verhuurder verzekeren? Of zijn hier andere opties voor om dit wel af te dekken?
 
Optie 1: je vliegt alleen in de eerste 8 maanden en maakt dus een notitie in je agenda wanneer 8 maanden + 1 dag aanbreekt.
Optie 2: je reist tussendoor terug naar Nederland. Wel even checken wat precies de regels dan zijn voor je lopende verzekering.
Optie 3: informeer eens bij de KNVvL, die zijn volgens mij verbonden met een verzekeraar voor luchtsporten en kunnen je allicht op weg helpen.
Optie 4: Er zijn zeker wel verzekeraars die motorvliegen dekken. Je moet niet een algemene verzekering nemen voor gevaarlijke sporten. Je moet speciefiek hierin zijn. De premie is inderdaad wel wat, maar de gevolgen schade zijn zoals gebruikelijk veel vervelender.
Optie 5: helemaal niet vliegen, maar daar is natuurlijk niets aan....
 
Terug
Bovenaan