IVW onderzoekt veiligheidscultuur MLA's

Koning Lucht

Well-known member
IVW brengt veiligheidscultuur rond MLA in beeld

09-05-2006

DEN HAAG - Een team van deskundigen binnen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is gestart met een onderzoek naar de veiligheidscultuur rond het gebruik van microlichte vliegtuigen (MLA's). Het team is afgelopen zaterdag (6 mei) begonnen op vliegveld Stadskanaal. Het team bezoekt ook nog andere locaties. Binnen een maand rapporteert het team over de bevindingen.

Het team bestaat uit deskundigen op het gebied van vliegtuigonderhoud, onderhoudsorganisaties, vliegopleidingen, vluchtvoorbereiding- en uitvoering, luchtvaartterreinen en een veilig gebruik van het luchtruim. Het onderzoek werd aangekondigd nadat enkele weken geleden kort na elkaar twee lichte vliegtuigen verongelukten die op het ULV-vliegveld van Stadskanaal stonden gestationeerd.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl




Stelling: IVW heeft last van dezelfde ziekte als de hedendaagse politiek. Men reageert overheftig op dingen in de media, zonder dingen in persectief te zien. Er crashen toevallig 2 MLA's in een week, DUS MLA's zijn onveilig.
 
Ik verheug me nu al op de extra formulieren, regeltjes, en natuurlijk op de extra kosten die aan al die formuliertjes zitten.
 
Stelling: IVW heeft last van dezelfde ziekte als de hedendaagse politiek. Men reageert overheftig op dingen in de media, zonder dingen in persectief te zien. Er crashen toevallig 2 MLA's in een week, DUS MLA's zijn onveilig.

er zijn wel meer gecrashed daar afgelopen jaren.
Als je zo links en rechts eens je oor te luister legt, hoor je dat bijv vluchtvoorbereiding niet echt is wat het zou moeten zijn.
Ik vind het wel goed dat ivw eens langs gaat en eens kijkt of men aan de "eisen" voldoet waar ieder luchtvarende aan moet voldoen.....
 
Viper,

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat er voor een vlucht een behoorlijke voorbereiding gedaan dient te worden. Dit geldt voor een MLA en voor een A380.

Alleen is mijn stelling dan dat de controle van IVW al jaren te kort schiet. In de 5 jaar die ik in de GA in Nederland heb rondgehangen ben ik nog NOOIT gerampchecked. Maar om nu, omdat er toevallig twee MLA's crashen, meteen maar onderzoek te gaan doen of die dingen wel deugen, zonder onderzoek te doen naar de eigen controle van IVW, vind ik erg kort door de bocht.:mad:

Groet Koning
 
ja ok,

maar zulke dingen komen altijd als er weer eens iets gebeurd. Dat is altijd zo... helaas...

IVW zou er idd beter aan doen om de GA vaker te rampchecken. Ik heb het zelf ook nooit gehad toen in semi GA vloog, tenminste niet in Nederland. In Frankrijk daar in tegen hadden we het regelmatig.
Hopelijk doen ze het vaker en komt er wat nuttigs uit hun rapport. ....zal wel niet....:rolleyes:
 
Terug
Bovenaan